Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#26 2013-01-06 09:34:43

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Nu är det iaf klart med motor.
Det blev en LS1 med T56 smile
Jag hade ju drömt om en LS2 men det var ont om sådana just där jag letade och en LS1 är jag helnöjd med, den kommer nog moddas ändå big_smile
Har nere subframen i molekyler nu ska försöka få den på blästring i veckan och målning efter det...
Sen är det nog bara börja med elen i väntan på delar och slipa/måla topreden!


Numera helt bildlös...

Offline

 

#27 2013-01-06 09:40:02

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Snälla tomten jag har tänkt vara jättesnäll under 2013 och undrar om ja kan få en julklapp i förskott... :roll:
....dregel!
http://www.stainlessworks.net/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/c/v/cvls1_1.jpg

Smakar det så kostar det...eek


Numera helt bildlös...

Offline

 

#28 2013-01-06 13:57:29

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Ny bil i norr =)

SÅÅÅ snäll är det ingen som kan vara. Basta.. det kommer svida oavsett vilken väg du går wink


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#29 2013-01-06 19:51:35

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Nja.. orginallimporna sitter ju kvar men dom är ju inte så balla.
Finns många headers att välja på men Dynatech eller StainlessWorks ligger bäst till att hamna under huven helt klart.
Någon som har tips om någon erkänt bra headerstillverkare som kan ha bra Swaprör?

Och.... en hemsida som är vettig, dagens tips om du vill bli rik.
Gör hemsidor till jänkarna som går att hitta/förstå sig på! big_smile

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2013-01-06 19:53:05)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#30 2013-01-06 20:34:23

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Ny bil i norr =)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#31 2013-01-17 21:53:07

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Någon som kör med dessa fälgar eller vet någon som har dom i 16" dimension på en 2gen?
Snälla uppa en bild i så fall!
Är lite sugen på dom...
http://www.flatoutrodders.com/roddforum/download/file.php?id=2263


Numera helt bildlös...

Offline

 

#32 2013-01-21 20:12:05

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Nu ni kodnissar ska ni få å göra om ni vill.
Tog lös trimtagen och på baksidan var det ganska enkelt att se vad det stod.
Har inte sådant jätteintresse själv att leta info men om någon orkar göra det vore det ju skoj!

Body by Fisher (någon kändis elr?)
ST73    1F087   N   012486BDY
TR / 774   A51   2424   PNT
11A
100754

Chassinr: 1Q87K3N103566
Det står att den ska vara blå i regpapprena!

Det var det hela.. big_smile

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2013-01-21 20:13:01)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#33 2013-01-22 09:52:39

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2332
Webbsida

Re: Ny bil i norr =)

De flesta karosser till bla Camaro gjordes hos firma Fisher, därför står det där! book
Sedan monterades bilen i en Chevrolet-anläggning och fick den utrustning som kanske framgår av trim tagen......allt står inte där nämligen!

Det jag kan läsa ut är följande:

Din kaross är tillverkad 1:a veckan i November 1972 i Norwood. ( kanske sent 1973 vet ej riktigt där...?!)
Den har Bucket seats, klädseln skall vara svart/blå, lacken är Ascot blue utan vinyltop.
Det är en LT Camaro och coupé.

De sista siffrorna vet jag inte vad d betyder...... book

Kolla här hur man tolkar trim tagen: http://www.chevy-camaro.com/chevy-camar … e-1973.asp

När d gäller VIN-numret så ser d ut så här:
Det är en Sport Coupé tillverkad 1973 med en CSB 350 på 175 hk.

Kolla här: http://www.chevy-camaro.com/chevy-camar … nd-gen.asp

Senast redigerat av hugger69 (2013-01-22 10:01:02)


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#34 2013-01-22 13:35:06

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24
Inlägg: 211

Re: Ny bil i norr =)

hugger69 skrev:

Din kaross är tillverkad 1:a veckan i November 1972 i Norwood. ( kanske sent 1973 vet ej riktigt där...?!)
Den har Bucket seats, klädseln skall vara svart/blå, lacken är Ascot blue utan vinyltop.
Det är en LT Camaro och coupé.

Måste vara Nov 1973...speciellt om den har LT-option (hittade dock inte det själv) då det kom först 1973. smile


Att köra 4-cylindrigt, i värsta fall diesel, är som att bli avsugen av en skäggig lastbilschaufför! Man når troligtvis målet men det är knappast dagens höjdpunkt!

Offline

 

#35 2013-01-22 15:31:30

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Inlägg: 2332
Webbsida

Re: Ny bil i norr =)

camaro74 skrev:

hugger69 skrev:

Din kaross är tillverkad 1:a veckan i November 1972 i Norwood. ( kanske sent 1973 vet ej riktigt där...?!)
Den har Bucket seats, klädseln skall vara svart/blå, lacken är Ascot blue utan vinyltop.
Det är en LT Camaro och coupé.

Måste vara Nov 1973...speciellt om den har LT-option (hittade dock inte det själv) då det kom först 1973. smile

Ser att jag läste lite slarvigt där, det är ingen LT utan en Sport coupé men då skall det vara ett Q och inte ett O i trim tagen där det står 1FO87!

Sport coupe: 1FQ87
LT: 1FS87

Det jag menar är att en bil mycket väl kan vara tillverkad 1972 inför modellåret 1973, så är det tex med 69:orna!


Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

Offline

 

#36 2013-01-22 17:24:06

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24
Inlägg: 211

Re: Ny bil i norr =)

hugger69 skrev:

Det jag menar är att en bil mycket väl kan vara tillverkad 1972 inför modellåret 1973, så är det tex med 69:orna!

Alldeles korrekt! 72:or/73:or KAN vara luriga. Det var en stor bilarbetarstrejk i USA 1972 och f@n vet hur många Camaros bl a som stod i olika monteringsfaser i flera månader på banden. När strejken var slut så var det nära inpå kommande produktion av 73:orna så man beslöt att skrota ALLA ej färdigbyggda 72:or oavsett hur långt de kommit i produktion. Sen är frågan om ALLA påbörjade verkligen skrotades. Inte helt omöjligt att vissa av dessa ofullständiga exemplar gick till europamarknaden och färdigställdes där som 73:or. smile


Att köra 4-cylindrigt, i värsta fall diesel, är som att bli avsugen av en skäggig lastbilschaufför! Man når troligtvis målet men det är knappast dagens höjdpunkt!

Offline

 

#37 2013-01-22 18:52:05

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1685

Re: Ny bil i norr =)

KraSHwiLLe skrev:

Nja.. orginallimporna sitter ju kvar men dom är ju inte så balla.
Finns många headers att välja på men Dynatech eller StainlessWorks ligger bäst till att hamna under huven helt klart.
Någon som har tips om någon erkänt bra headerstillverkare som kan ha bra Swaprör?

Och.... en hemsida som är vettig, dagens tips om du vill bli rik.
Gör hemsidor till jänkarna som går att hitta/förstå sig på! big_smile

Ta även en titt på Doug's headers. Dom verkar ha swapheaders och gör annars bra grejor.
En bra grej med Dynatech verkar vara deras egen kollektor fläns som är 4 bultad och har grafitring. För dom vanliga 3 bultade är ju faktiskt ganska dåliga. Hur många packningar byter man inte på sådana ?

Är själv sugen på Dynatech till min bil. Läser bara gott om dom.  Vad gäller till Camaro gen 1 såsom i mitt fall så verkarDynatechs passform vara bland dom bättre.

Offline

 

#38 2013-01-22 21:21:05

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Tack för att ni tog er tid att leta info!
Kan mkt väl vara så att jag sett fel på baksidan, ska lägga upp en bild när färgen är väck.

Ang headers så hade jag Dynatech på min förra 73a med SBC.
Dom var riktigt fina i 1 7/8" inlove riktigt najs!
På dom kapade jag bort org. flänsen och beställde en muff som man trär utanpå med övergång till 2,5" thumbu
Nu ska man ju köra LS1 och dynatech verkar fina...
Stör mig dock nå fruktansvärt på att det står olika info om dom på olika sidor tex om man jämför summit och dynatechs egen.
Vilken ska man gå efter...? Det är ju främst dimensionen och vilken ytbehandling dom har, tycker inte det ska vara så svårt med en bild och korrekt info men så är det när man ska handla på andra sidan. Hemsidor suger dom på! Näe jag är inte bitter!!mad

Dougs swap headers såg ju intressanta ut, helt klart en kandidat!


Numera helt bildlös...

Offline

 

#39 2013-01-22 23:20:00

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: Ny bil i norr =)

vet inte om du kan använda dom men jag har ett komplett supermaxx dynatech  passandes cadillac escalade  2003 ,,  i den sitter det en LQ9  och det är ju en "ls" serie ,,  blev en dubbelbeställning  så jag har två sater hemma   http://www.dynatechheaders.com/sm_escalade.html  välj 96-06 på vänster sida


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#40 2013-01-30 22:07:18

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Har inte så mkt kul att visa just nu håller på att få torpeden plåtren så den kan få en fin svart kulör sen.
Låg även på golvet i helgen med huvudet under instrumentbrädan en stund och konstaterade att det har varit gott om elektriker där före mig!
Kabelstammen från tändningslåset har cirka 8,9 kablar 5 av dom satt det kabeltjuvar på... hm.. undrar vart dom sladdarna går  eek
Hittade även några relän som inte användes dom vara bara bortklippta men satt kvar och sken med sin glans!
Och vippbrytare som den nedan fanns det 4st under brädan, 2 var inkopplade dom 2 övriga hade nog varit inkopplade också någon gång.
Vad dom har haft/har för funktion har jag ingen aning om, sladdarna försvann in i tjorven som bor mellan rattstången och värmepaketet  lol  lol
http://www.kjell.com/images/Product_13039971784532453/full/1/vippstrombrytare-1-pol-on-off

Just ja ett Larm var också installerat där under, givarna som jag antar ska sitta i dörrar etc satt också där under instrumentbrädan. Tveksamt att det har fungerat någon gång...
En förmodad oljetryckslampa som ej fungerade med diameter på minst 80mm finns också om någon är sugen så är den till salu, har även en extraljusrelä (Hella  big_smile) om någon vill ha...
Mycket hittar man i en gammal jänk!
Slutsats:
Jag klippte ALLT!
Kommer att göra ett nytt elsystem med "modern" säkringcentral då man behöver fler säkringar till en LS1 och så vill man ju slippa glassäkringarna.
Känns bra att lägga in dom saker jag ska ha och veta att allt är uppsäkrat som sig bör!
Återstå att se om man får igång denna bil sen roll


Numera helt bildlös...

Offline

 

#41 2013-01-31 17:16:44

Adam Eng
Medlem
Från: Karlstad
Registrerad: 2007-10-07
Inlägg: 41

Re: Ny bil i norr =)

KraSHwiLLe skrev:

Tack för att ni tog er tid att leta info!
Kan mkt väl vara så att jag sett fel på baksidan, ska lägga upp en bild när färgen är väck.

Ang headers så hade jag Dynatech på min förra 73a med SBC.
Dom var riktigt fina i 1 7/8" inlove riktigt najs!
På dom kapade jag bort org. flänsen och beställde en muff som man trär utanpå med övergång till 2,5" thumbu
Nu ska man ju köra LS1 och dynatech verkar fina...
Stör mig dock nå fruktansvärt på att det står olika info om dom på olika sidor tex om man jämför summit och dynatechs egen.
Vilken ska man gå efter...? Det är ju främst dimensionen och vilken ytbehandling dom har, tycker inte det ska vara så svårt med en bild och korrekt info men så är det när man ska handla på andra sidan. Hemsidor suger dom på! Näe jag är inte bitter!!mad

Dougs swap headers såg ju intressanta ut, helt klart en kandidat!

Polaren köpte ju bilen av dig så de där Dynatech-piporna har man fått hjälpa till med att krångla av o på lite väl många gånger nu. Men de är riktigt fina o stabila men faaan va de där 3"-2,5" adaptrarna satt. wink

Slänger in lite bilder på hur bilen ser ut idag för skojs skull! smile

http://i1299.photobucket.com/albums/ag73/adam_eng999/DSC_0189_zpse94267e5.jpg

http://i1299.photobucket.com/albums/ag73/adam_eng999/DSC_0141_zpse017b427.jpg

Lycka till nu med ditt nya projekt!

/Adam


Oldsmobile Cutlass Cab 1969

Offline

 

#42 2013-01-31 22:04:23

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Har fått några bilder på den sedan den fick ny färg. Kul att den används och vårdas!
Tanken med adaptrarna var nog att dom aldrig skulle lös.. ett nytt avgassystem var på G då det som satt där bara var sopor egentligen...

Nu när man är lite mer "på banan" privat så blev man ju tvungen att avsluta det man inte gjorde med förra bilen...hmm
Motortransplantation smile
Du kan ju hälsa, lycka till ni med!

I sett rätta element big_smile
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/burn_zpsb8c59df5.jpg

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2013-01-31 22:09:52)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#43 2013-04-13 15:29:50

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Är och efterforskar i aktern på bilen.
Den ska ju vara diffad så jag pillade lös diffkåpan idag och hittade följande.

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/DSC_6469_zps6842087b.jpg

Det satt en lapp kåpan där det stod (Limited slipp diff lube only)
Är det således en lamelldiff då och är det som skivorna man ser nere till höger i klumpen?

Hittade lite siffror också.
På stora drevet
2 GM 3984828 13 40 6 73

Pinjongen
13 40 GM 1 3 ? 3984829
Misstänker att det är en "tråk" utväxling typ 3.08 då jag har surrat lite och försökt räkna.
Den skulle iaf döda en LS1 känns det som så byte blir det nog av utväxling här big_smile


Numera helt bildlös...

Offline

 

#44 2013-04-14 18:24:24

Raggare
Forumsponsor
Från: Hjortkvarn
Registrerad: 2009-01-02
Inlägg: 147

Re: Ny bil i norr =)

Det ser ut att vara en 10 bultat 8,5" med 3,08 tillverkad juni 1973

Senast redigerat av Raggare (2013-04-14 18:27:47)


Roger Landström
Camaro cab 68, 454a med GMC 6/71, TH2004R    Camaro RS 67, 496a, PG & Dana60
Chevelle SS 69, 540, PG & 12bult

Offline

 

#45 2013-04-28 19:00:52

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Hoj.
Har hämtat ett lass med prylar jag fått från Usa.
Orkar inte ta kort på allt så ni får se det när det kommer på bilen ist.
Har vart lite stiltje då ja åker mkt skidor på våren så helgerna har varit rätt bokade...
Nu med prylarnas intåg får man en liten motivationstopp igen så blir det nog lite fart tongue

Pulverlack är fint. hela framvagnen är målad. Blir kul att sätta ihop!
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/IMG_1044_zps4a54db91.jpg

Nya skivor och en massa annat krafs..
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/IMG_1039_zps538680ad.jpg

Dagsaktuell status i garaget efter städning.
Väntar på plåt till golvet från Usa, trodde inte man skulle behöva byta nå plåt med tji fick man ;P
Snart fixat ändå.
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/IMG_1038_zps6d44097a.jpg

Nya hjärtat har anlänt, får se om man får igång det..
Ni som kör med LS1 i gamla bilar och läser detta, har ni ett bra ELSCHEMA för motorn som ni vill dela med er av skicka ett PM.
Kan naturligtvis avvara en slant om det känns som det behövs! wink
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/IMG_1035_zps7f345772.jpg

Längtar tills man får rycka i denna. Var tvungen att prova på den.
Riktigt härlig känsla med billet aluminium, inget gummi eller jox!
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/IMG_1031_zps8308998c.jpg

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2013-04-28 19:02:27)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#46 2013-04-29 09:44:11

jannes
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-29
Inlägg: 255
Webbsida

Re: Ny bil i norr =)

Jag har ett elschema, jag använde motorns hela härva och skaffade också den härva från karossen som kopplas in i motorhärvan. Då slapp jag kapa och pilla med kablarna i motorhärvan. Sen kopplade jag in karosshärvan i min bil. Schemat jag har är baserat på detta. När jag gjorde mitt byte (år 2005) fanns det inte särskilt mycket som var bolt-on.

De flesta river upp motorhärvan och drar från boxen. En annan enkel lösning är att köpa färdiga härvor. GM säljer även en enkel box med härva för den här typen av installationer.

Du kan maila mig om du vill få en kopia på schemat.



Janne


Janne Suhr, Stigtomta
protouring.se Carphotos.se
http://www.protouring.se/ptbanner2.jpg

Offline

 

#47 2013-05-09 20:07:31

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Sitter och spekulerar vad man ska kasta in för utv. i bakaxeln.
Hittade denna sida som är väldig tacksam att använda http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Ni som kör med LS1 och har manuell låda (T56) vad varvar motorn vid 90 eller 110 knyck? (motorvägsfart)
Jag tror/tycker 4.11 verkar kunna fungera bra. 3,08 som sitter i nu finns då inte på kartan att åka med!
Fick fram dessa siffror..
Vad tror den samlade camaroeliten???
3.42 verkar vara std. i en 2001 camaro med manuell iaf..
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Utvaumlxling_zpsf163795b.jpg

Senast redigerat av KraSHwiLLe (2013-05-09 20:15:43)


Numera helt bildlös...

Offline

 

#48 2013-05-21 20:22:35

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Ingen som kan något som vill tycka till om utväxlingen. Vet att det finns dom som kan sånt här... vore snällt! smile


Numera helt bildlös...

Offline

 

#49 2013-05-22 08:09:53

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1621

Re: Ny bil i norr =)

Inte för att jag kan så mycket redface men som du själv är inne på så tycker jag 4.11 är rimligt om man vill ha lite kul och ruppkänsla i bilen big_smile
Med 4,11 får du dra ur 1'an och tvåan för att sätta 0-100 men kör du 3,42 klarar du dig på 1'an (0-60 mph, i alla fall) vilket känns lite väl låååångt...


badkruka

Offline

 

#50 2013-05-23 17:48:36

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31
Inlägg: 641

Re: Ny bil i norr =)

Lutar åt minst 4.11 förmodligen 4.56.
Med tanke på 6ans 0.5 utv så går det nog bra.

Ingen som åker ls1 i gammal jänk som vet vad dom har för utv?


Numera helt bildlös...

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson