Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2012-12-13 20:17:43

KraSHwiLLe
Gasglad
Från: Skellefteå
Registrerad: 2007-08-31

Ny bil i norr =)

Ja eftersom dom 2gen som finns uppe i skellefteå oftast står i sina garage:nono:nono
Så drog ja iväg till Götelaborg och handlade en så Skellefteå ska få några svartstreck igen tongue

Bilen i fråga kommer att skruvas ner under julledigheten och ev orkar man hålla igång en tråd om vad man gör.
Ska ordna nå vettigare bilder till helgen.
Motor, låda, stor del av elen.. ska bort helt. Något gjort av aluminuim ska sen landa mellan framhjulen är det tänkt...

Tidig julklapp...

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/IMG_0378_zpsc51eb86f.jpg

Vad man önskar för motor torde framgå här...

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camarp1_zpsc72f6e2b.jpg

Vad som Riktigt avhandlas här minns jag inte men ingen kom till skada iaf:P

http://www.flatoutrodders.com/roddforum/download/file.php?id=1924

#2 2012-12-13 22:02:54

hugger69
Livsnjutare
Från: varande
Registrerad: 2005-11-29
Webbsida

Re: Ny bil i norr =)

Trevligt!
Noterar med glädje att du hunnit få upp julgardinerna i tid detta året med! xmas

Tråd som kommer att följas! book

Mvh Håkan i Umeå, Camaro ´69, X44  Håkans Motorsida   Min sida på Garaget.org

#3 2012-12-14 12:02:44

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17

LS2 big_smile

Är grymt nyfiken på hur du får till det, har du köpt alla delar? Blir det manuell eller automat?
Besiktning lär du säkert ha kollat upp smile men för min egen del med en -75'a är det någon som vet om det skulle igenom med en LS1/2?

/Fredrik

badkruka

#4 2012-12-14 15:52:01

KraSHwiLLe
Gasglad

Kommer ju mer och mer LS motorer i gamla bilar.
Besiktning är ingen problem om man håller sig inom dom ramar/krav som finns, många bara här i Skellefteå som kör med dom.
Själv ska jag ha en manuell låda då jag gillar att blanda kuggar och ha en koppling att stampa på..
Tänkt dig själv en ylande v8a och sex växlar inlove

#5 2012-12-15 19:14:32

KraSHwiLLe
Gasglad

Ja man har ju skaffat sig ett nytt hål att stoppa pengarna i som ni säkert läst tidigare..
Det är en Camaro  idea en 73a som har fått sig en genomgång karosserimässigt av tidigare ägare.
Mycket är nytt som emblem, gummilister, framruta, stötisar, spolier, dynklädslar...mm.
Färgen ska vara en GM orginalfärg, den som användes på Corvette runt 60/70 talet.
Mekaniskt kommer det dock att hända en hel del.
Motor och låda ska bytas, elen likaså allt utom blinkers lyse etc..

Kommer börja med att ta ner bilen helt i fronten.
Subframen ska blästras och målas sen byggas upp med fräscha prylar!
Väghållningen kommer att få sig en omgång för den är ju inte tiptop på dessa bilar.. :roll:
Dörrar och allt annat behöver justeras bättre samt en del skruv bytas ut här och var.
Är överlag riktigt nöjd och tycker färgen är skitsnygg, frågan är bara vilken färg stripesen ska få för dom ska målas dit!!

Såhär ser en ankstjärt ut, börjar gilla den mer och mer. Var en stor skeptiker till dom tidigare...
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro7_zps93057bcd.jpg

Framspoilern i plast är väl också en grej jag har haft ett ont öga till.. får se om den åker på sen igen.
Den är som fulsnygg på något vis  :?
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro6_zps5616886d.jpg

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro5_zps51506cb3.jpg

Kul med fräscha klädslar, då är dom iaf snygga. Dom kommer nog att ersättas av några bekvämare och bättre stolar i framtiden.
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro4_zpsff7f5cd7.jpg

Älskar den här motorhuven!
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro3_zpsa9e1dd7f.jpg

En prima doftgran ingick också.
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro2_zpscb4beea4.jpg

Tyvär var trimtagen övermålad, ska borra loss den och slipa fram koderna så dom går läsa..
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/camaro1_zps5f8b07fc.jpg

Och så dräparmotorn som nog kommer hamna i himlen, eller i någon lokal Rod om den har tur smile
http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/IMG_04701_zpse469971e.jpg

#6 2012-12-15 19:31:30

Tyson
IROC-ÅT
Från: Kristianstad
Registrerad: 2005-05-06
Webbsida

Ha ha sådana där doftgranar hade man ju i epan när det begav sig smile tidigt 90 tal

Fint objekt annars ju !

MVH Andreas

Mean like a rattlesnake & Bad to the bone
2 Camaro TPI-89
http://i42.tinypic.com/2cy18aq.jpg

#7 2012-12-16 20:54:34

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Slipa inte trimtagen den är av tunn aluminium, du förstör den, lägg den i nått som löser upp färgen men INTE alu (tex bromsolja)  vad gäller spoilern tar du bort den påverkas väghållningen så negativt av ank stjärten så då får du ta bort den med.. de är en BÅDA eller INGEN deal för väghållning..

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#8 2012-12-17 17:40:39

KraSHwiLLe
Gasglad

Vet ju att det finns "kodofiler" här på forumet ;P
Vart hittar man uppgifter till koden fram på blocket höger sida framför toppen?
Det står :14R441176

#9 2012-12-17 21:00:19

Fredde07
Medlem
Från: Veberöd
Registrerad: 2008-04-06

Snygg bil!!!
Färgen kan jag bara hålla med om, vet en som har en nästan identisk bil tongue
Blir riktigt ballt med LS motor. Detta projekt måste ju följas.
Lycka till och fortsätt mata på med bilder efter hand.

/Fredde

#10 2012-12-18 01:39:22

Nova67ss
Medlem

KraSHwiLLe skrev:

http://www.nastyz28.com/chevy-engine-code-stampings.php

Senast redigerat av Nova67ss (2012-12-18 01:42:33)

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#11 2012-12-18 01:44:23

Nova67ss
Medlem

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#12 2012-12-18 07:16:47

jannes
Medlem
Registrerad: 2003-07-29
Webbsida

KraSHwiLLe skrev:

Den stämpeln är chassinumret från den bil den monterades i som ny.
Utan andra koder eller gjutnummer är det svårt att säga annat att den var från en 74a eller kanske en 84a.
R:et står för den fabrik där bilen byggdes, men det är ingen Camaromotor i alla fall.

Janne Suhr, Stigtomta
protouring.se Carphotos.se
http://www.protouring.se/ptbanner2.jpg

#13 2012-12-24 14:02:32

KraSHwiLLe
Gasglad

Tänkte man kan dikta upp vad man har för planer innan man skrider till verket.
Imorgon blir det en långskruvning!

¤ Stripes ska lackas. Är inne på titangrått eller svart eller vitt... Mest svart eller grått tror dock vitt får ge sig!

¤ Några andra fälgar skulle man haft. 16" plåtisar vore ball tycker jag och då ska dom vara svarta.
Men då måste ju stripesen bli svarta också alt. nå fräsigare/modernare 17" dock svårt att hitta med rätt offset evil ... nå 18" kromsaker är det då int tal om!

¤ Bladfjädrar, framfjädrar, krängningshämmare och bussningar ska bytas.
Detta kommer ske först då jag ska lös med subframen som ska blästras och målas, man blir ledsen när man ser den idag.

¤ Och detta för att jag ska plantera någon form av GM genIII spis sen  :mrgreen: med tillhörande manuell låda.
Lite byggane kommer krävas men det blir ju bara kul!

¤ Elen..... woooow! Har väl inte mest tålamod på jorden och vad gäller elen ser det ut som "hej kom och hjälp mig".
MR Knipex har redan talat en del och risken är STOR att han återkommer då likas den nya motorn kommer kräva en del ombyggnationer elektriskt.

¤ Mycket smådetaljer som ska grejas. Skruvar ska bytas ut, justera dörrar, montera sidorutor, nya dörrsidor, fixa igång värmepaketet, lister och en massa annat  :-D

¤ Har planer på att byta ut styrledsanordningen som sitter orginal mot en kuggstångsstyrning. Det är skönt att inte behöva snurra 5varv på ratten om man ska svänga samt ju mindre leder man har ju bättre..
Och så blir man av med en massa järnskrot/vikt och för varje tappat kilo får man väl 5hkt till... elr idea ?

Jag har börjat gilla den hela kofångaren mer och mer, gillar stuket på denna bild och min kommer nog se likadan ut fast andra färger då... Kom ju på att backspeglarna ska bytas ut också, ska ha "bullet mirrors" lackade i bilens färg.
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/15360_1192993938095_3021475_n.jpg

Man har nog det man gör en stund men så ska det ju vara, det finns en stereo i garaget som spelar Metal 24/7 så man klarar sig fint!

#14 2012-12-25 09:49:07

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

Kul bygge, ska bli roligt att följa.
Trimtaggen borde du väl kunna lägga i bromsvätska eller nåt annat, så du inte slipar ner siffrorna.

Ja, klart snyggast med hela stötfångaren fram, fronten med delad stötfångare togs ju fram av GM för att bilen även skulle tilltala frisörer. big_smile
Manligt med stor grill och hel stötfångare om du frågar mig.   

Självklart ska du ha svarta stripes, ingen tvekan om saken.

Alltid kul att "tycka" om andras byggen! Blir nog ett fint bygge och blir den riktigt låg är det snyggt med framspoilern tycker jag. Lycka till!

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#15 2012-12-31 13:59:41

KraSHwiLLe
Gasglad

Nu har det väl hänt litegranna iaf.
Idag lämnade "dräparn" tillvaron i subframen på Camaron för att hamna i någon vild rod!  eek
Jag har hunnit inventera bilen ordentligt nu och börjar ha koll på vad som behövs för grejor.
Även en hel del saker har fått åka på tippen och man slutar aldrig förvånas över hur en del löser saker på sina bilar...
Det BORDE vara körkort på att skruva i bilar, tänkt hur många bilar man möter där Åke duktig har bytt styrleder själv och inte dragit.......... redface

Såhär står hon nu då, det som är kvar av elen fram på bilen är höljet som hänger runt bromscylindern allt annat är borta!
Här ska det slipas ner och målas, hittade en dålig rostlagning under förargolvet långt fram som ska åtgärdas men det var inget allvarligt som tur va.
Bromseriet ska lös och målas upp/renoveras. Kommer bli nya ledningar i hela bilen både broms och bränsle...

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/IMG_05181_zps2aa633f8.jpg

Subframen åker på blästring sen lutar det och pulverlack den behöver dock lite lagning på dom främre fästena mot karossen.
Annars såg den helt ok ut! Den stora plåten "radiatorsupport" har hamnat på tippen, var helt murken nere i hörnen redface

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/IMG_05191_zps72397a3f.jpg

Här har jag en uppsättning bussningar passande 2gen camaro. PRIS = Bud!
Kan ordna ordentlig rengörning mot en liten summa dock big_smile

http://i1280.photobucket.com/albums/a494/KraSHwiLLe/Blandat/IMG_05121_zps29becb24.jpg

På motorfronten så har man lite hugg på en LS1 med T56 låda.
Går den affären i lås är det bara börja ladda för att få igång allt till sommaren sen...
Jag behöver bara headers, tråg, nytt elsystem, v-balk. Men nu ska nyårsmiddagen ordnas!
Gott Nytt år!

#16 2013-01-01 00:48:49

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Webbsida

**Mummel** både jag å Z28 är begåvade med detta underbara namn  och jag drar iallafall fast styrlederna (men jag kan inte gå i god för Z28 *lol*)

Men jag kan inte annat än hålla med dig , och det är väl delvis därför vi har årlig besiktning av fordonen som tillåta rulla på allmän väg   ,,  tidigare (Läääänge sedan )fanns det en besiktings station i veddesta  där jag var ofta , där hade dom ett litet "museum"  med "alternativa lösningar"  och det var HEMSKT att se ,, det handlade till 199% om att ge ett visuellt intryck av att grejorna var hela  , typ en  sån där grov markisolering täckt med body som skulle simulera ett helt plåtgolv ,,, funkar bra enda tills hammaren kommer fram   och märk väl ,, detta var på 90 talet  (jepp jag är såååå gammal )  efter detta har våra kära mattflygare blandat sig vilt in i bilreparationsbranchen och dom alternativa lösningarna dom lyckas fabricera är milt uttryckt  "fantasifulla"

Senast redigerat av 2 loud (2013-01-01 03:03:06)

Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

#17 2013-01-01 10:19:55

jannes
Medlem
Registrerad: 2003-07-29
Webbsida

Jag ser att du har en till trimtag på brandväggen som kan tyda på att bilen kommer från Belgien. Fabriken i Antwerpen var på 70-talet mellanstation för import till Holland, Belgien och  Tyskland. Fram till och med 68 byggde man bilar där.

De har en speciell trimtag som ser ut som den du har på din bil. Har du möjlighet att ta en bild på bara den och lägga upp eller maila direkt till mig. Jag är en kod/nummer-nörd och är särskilt intresserad av Antwerpenbilar eller andra Europeiska varianter (De satte även ihop bilar i Schweiz). Ett vanligt tillbehör på bilar som gick genom Antwerpen var att de fick en taklucka monterad och för att dölja vissa skavanker som uppstod vid monteringen så fick de också vinlytak.

maila mig på : janne@protouring.se

Janne Suhr, Stigtomta
protouring.se Carphotos.se
http://www.protouring.se/ptbanner2.jpg

#18 2013-01-01 14:31:59

erik3
Medlem
Från: hemma
Registrerad: 2010-06-23

Varför inte flytta tråden till projekt?
Kommer ändå följa detta oavsett vart den e..   Bara en tanke
Bra jobbat mannen på denna korta tid du haft kärran

#19 2013-01-01 16:44:50

Nova67ss
Medlem

2 loud skrev:

**Mummel** både jag å Z28 är begåvade med detta underbara namn  och jag drar iallafall fast styrlederna (men jag kan inte gå i god för Z28 *lol*)

Men jag kan inte annat än hålla med dig , och det är väl delvis därför vi har årlig besiktning av fordonen som tillåta rulla på allmän väg   ,,  tidigare (Läääänge sedan )fanns det en besiktings station i veddesta  där jag var ofta , där hade dom ett litet "museum"  med "alternativa lösningar"  och det var HEMSKT att se ,, det handlade till 199% om att ge ett visuellt intryck av att grejorna var hela  , typ en  sån där grov markisolering täckt med body som skulle simulera ett helt plåtgolv ,,, funkar bra enda tills hammaren kommer fram   och märk väl ,, detta var på 90 talet  (jepp jag är såååå gammal )  efter detta har våra kära mattflygare blandat sig vilt in i bilreparationsbranchen och dom alternativa lösningarna dom lyckas fabricera är milt uttryckt  "fantasifulla"

Hahaha Äldre farbror i hembyn lagade golvet i duetten med betong och hönsnät big_smile hehehe

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#20 2013-01-01 16:46:02

Nova67ss
Medlem

erik3 skrev:

Riva går fort, få ihop d som man tänkt kan av olika anledningar ta låååång tid.... fråga inte wink

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#21 2013-01-01 18:23:32

erik3
Medlem

Nova67ss skrev:

erik3 skrev:

Riva går fort, få ihop d som man tänkt kan av olika anledningar ta låååång tid.... fråga inte wink

Riva går väldigt fort även ihop om man håller sej till planen som alltid drar iväg av nånn konstig anledning roll å om plånboken e tjock å tanten e tyst när man drar till garaget
Hur länge har du hållt på me din wink

#22 2013-01-01 19:13:48

camaro74
Medlem
Registrerad: 2006-05-24

jannes skrev:

Ett vanligt tillbehör på bilar som gick genom Antwerpen var att de fick en taklucka monterad och för att dölja vissa skavanker som uppstod vid monteringen så fick de också vinlytak.

Ett par sådana har man stött på. Inte nog med taklucka utan den satt oftast inte "mitt på" utan felade några cm i sidled...redface
Bagagelucksöppning inifrån kabyssen är en annan grej (tror det "lånades" från Pontiac). Luftkylda TH350-lådor (hålen till oljerören pluggade men stora ventilationshål istället ovanför konvertern) har jag också sett på bilar med L6...eek

Att köra 4-cylindrigt, i värsta fall diesel, är som att bli avsugen av en skäggig lastbilschaufför! Man når troligtvis målet men det är knappast dagens höjdpunkt!

#23 2013-01-02 16:15:17

Nova67ss
Medlem

erik3 skrev:

Nova67ss skrev:

erik3 skrev:

Riva går väldigt fort även ihop om man håller sej till planen som alltid drar iväg av nånn konstig anledning roll å om plånboken e tjock å tanten e tyst när man drar till garaget

To long my friend, tanten stack för många år sen och tog ½ plånboken med sej big_smile

Anders Forsberg.
-71 Pontiac LeMans sport

#24 2013-01-02 17:16:29

erik3
Medlem

Nova67ss skrev:

erik3 skrev:

Nova67ss skrev:

To long my friend, tanten stack för många år sen och tog ½ plånboken med sej big_smile

Men du e ju noga där av tiden..  wink
Blir kalas när den e klar..
Känner igen d där me halva plånboken

#25 2013-01-02 18:03:08

KraSHwiLLe
Gasglad

Har som sagt hugg på en LS1 nu med t56... får veta imorgon om det blir affär.
Hoppas det är grönt då kan man ju planera vidare sen.

Kikar runt en del på headers och det finns ju mkt att välja på.
Tittar mest på dynatech just nu, alt Stainless works om man känner att man vunnit på lotto.
Någon som provat "swap headers" till 2gen här på forumet?

Sidfot