Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2012-01-26 22:55:51

Tyson
IROC-ÅT
Från: Kristianstad
Registrerad: 2005-05-06
Webbsida

Inköp av ny motor ifrån usa

Camaro z28 Iroc-z 1989 tpi orginal idag (sliten går taskigt)

En bekant står i ett vägskäl ,om han köper en ny motor till en camaro 89 5.7 ifrån usa så hamnar det i samma pengar som att borra ett block nya kolvar osv osv personen i fråga vill ha mer krut i paketet (tänker i min egen erfarenhet där jag byggde min motor å såg slutsumman av den )

Frågan lyder : vart ska man leta länka gärna
Påstående nr 1 Pengar har aldrig varit ett problem
Påstående nr 2 :tiden/kunnskapen finns ej att bygga en schysst motor.
Påstående nr 3 :detta är en seriös fråga .

Samt varför hittar man så sällan ett paket med basplatta intake å sprut till
När man hittar motorkombos med basplatta å förgasare allt som oftast tex på Jegs & summit

Schysst motor å en monstertransmission låda å en 9 bolt är min tanke i denna blåa skapelse som ska födas på nytt .
Tacksam för hjälp
MVH Andreas talking to a friend

Mean like a rattlesnake & Bad to the bone
2 Camaro TPI-89
http://i42.tinypic.com/2cy18aq.jpg

#2 2012-01-27 00:12:45

johan
Medlem
Från: uddevalla
Registrerad: 2003-04-04

Re: Inköp av ny motor ifrån usa

ebay: Turnkey Chevy 383 Retro TPI Fuel Injected Crate Engine
First Fuel TPI-FAST XFI Data Log ECU-FAST Eectronics

en till,Turnkey Chevy 434 Retro TPI Fuel Injected Crate Engine
First Fuel TPI-FAST XFI ECU- TORQUE MONSTER

Senast redigerat av johan (2012-01-27 00:14:49)

#3 2012-01-27 16:11:50

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Webbsida

när du ska handla hem en "byggd" crate engine ska den ALLTID vara körd på en brombänk ,,,  inte för att  ge dig en siffra på hur många pollar som bor i den utan för att även den bäste kan göra fel  och att det är SÅ HIMLA LÅGT ATT SKICKA TILLBAKA  om det nu skulle vara nått fel    och med tanke på att det nu är en 89:a  och datorstyrd  så ska du av motorbyggaren BEGÄRA att han fixar en pcm med rätt programvara  och även att du får den på cd om nått skulle hända med mjukvaran på chipet ,,   BEGÄR ett "turn key consept"  dvs med allt på plats  , (hela insprutnings paketet )

snacka med chad på länken , dom kan hjälpa dig med allt du vill ha

www.golenengineservice.com

Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

#4 2012-01-27 18:12:22

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29

hur mycket krut? 400-600-800hk?
vilka avgaskrav har den?
hur "gatvänlig" skall den vara?

om pengar inte är ett problem så satsa på 4L80e låda direkt.

Bägge camarona jag e inblandad i har valt att inte bygga på org.spis utan nytt block......

Senast redigerat av GTA324 (2012-01-27 18:13:54)

Kompressor matad Trans am -89
415cui, Procharger, 4L80E, Strange 12bolt, Maxxecu

#5 2012-01-27 21:51:10

Tyson
IROC-ÅT
Webbsida

Ja runt 400hk å gatvänlig gärna drag ifrån 1200,1500 varv om man nu ska välja ,avgaskravet får jag kolla upp bilen står ju här hos mig wink
Såg att eatmyshift har den typ av låda med ,men som sagt det är ju inte min bil denna gången..

Jo expertisen bor ju inte långt ifrån iofs gta324 !! wink

MVH Andreas

2 Camaro TPI-89

#6 2012-01-27 22:48:59

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Webbsida

Ujjj, spelar ingen roll vad du begär om du köper en motor i USA, ska du vara säker på vad du får så SKA DU ÅKA DIT ÓCH CHECKA SJÄLV eller bygga själveller via firma/person du kan checka upp, J-vligt trist att behöva "skrika" men har bekanta som blivit blåsta rejält vid köp från kända firmor i USA.
Motor 1, Nägra år sedan men beställd från en av de då största LS1 byggarna. fel stakar, fel kolvspel, blåst på delar i transmision, Transmisionsdelarna han saknade på en gång blev kompenserade tack vare administrator på ett stort forum i usa, kolvspel och stakar var värre för det upptäcktes ett år senare vid kambyte/genomgång ( och han var över på rundtur i shopen innan han handlade)
Motor 2, beställd och betalad från en av de nu ledande LSX byggarna då det gäller lång/ban motorer, Ja den skulle kommit i våras men är inte framme ännu, strid om återbetalning av pengar pågår.
Motor 3, Köpt av en av de största racemotorbyggarna over there, Ja det var inte rätt delar som kom, bla,bla,bla som svar, Kul för den här gången är att killen är advokat vilket han förklarade för motorbyggaren att de har ett samerbete worldwide där de hjälper varann med stämningar etc... Jo han fick kompensation...
Motor 4, jo den rasade ganska fort...
Motor 5 storkubiks lustgashemi, köpt av en av de mest meriterade moparbyggarna, ja vid demontering så var de mesta fel och de utlovade reservdelar som han betalt för vet jag inte om de kommit fram en i dag.
Motor 6, kördes på strippen i USA, tyvärr så blev det en lite lustgaspoff och kolvbyte, då den kom till sverige nyiordningjord så kördes den i bänk och jo visst, läckande ventiler på alla cylindrar pga närkontakt med kolvarna.

Kan även räkna upp någon svenskbyggd motor med liknande fenomen men avslutar med

Vår egen Hemi, Jo den var inte som den skulle rätt igenom, jodå hade svenskar som checkade den i usa men allt går inte att se... Fel drevsats i kompressordrivningen som rasade efter 1år, felvända delar i transmision som rasade efter en tid, fel kam i motorn mot angivet, jo shit happends...

Så mitt råd är, Köp inte färdigt i usa om du inte har folk som kan kolla upp vad det är du får alternativt kan ta en smäll på att bli blåst på några tusenlappar. Snackar man sen med bearbetningsfirmor här i sverige så är toleranserna därifrån otroligt grova...

Tyson, du såg vad ditt kostade och det lönar sig ofta att göra rätt från början.

1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

#7 2012-01-27 22:54:42

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Webbsida

Glömde, Create engines eller nybyggda EBAY motorer skulle jag inte överväga ens...  Begagnat motorpaket från krockad/skrotad bil därimot kan vara vettigt på ebay.

Så är kravet 400hk och drag från botten, köp en beg LS2 med tillhörande transmision och styrsystem och du är i mål :-D

1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

#8 2012-01-28 08:54:28

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29

runt 400hk då funkar en 700 låda.....och även org.bakaxel borde hålla ett bra tag om den är i bra skick.

över 400hk e det lämpligt med annat insug, large tube runners+platta från TPIS eller FIRSTinsug eller en Accel supperram.
sen en 383'a botten del med schyssta al.toppar och en medel hydralrullkam så är det klart. Finns många färdiga recept (lingenfelter/compcam/AFR/TPIS/+thirdgen bl.a har dyno resultat) bara att kopiera delarna. Sätta ihop finns det många i sverige som kan hjälpa till med.

eller köp en LS och stoppa i wink

Ang. usa köp 2loud, har du fått dina delar/motorer än? är det 2 eller 3 år du väntat?

/N.

Senast redigerat av GTA324 (2012-01-28 08:56:20)

Kompressor matad Trans am -89
415cui, Procharger, 4L80E, Strange 12bolt, Maxxecu

#9 2012-01-28 09:33:29

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Webbsida

Nja det är en ganska komplicerad historia och totalt är vi nog uppe på 5 år nu men vi hade ett drop date på containern den 26/1  Nu men sen kom det en snöstorm som förstörde möjligheterna från leveransen  . men det bör vara lastat kommande   
vecka med lite tur

Senast redigerat av 2 loud (2012-01-28 09:34:26)

Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

#10 2012-01-28 10:42:23

Tyson
IROC-ÅT
Webbsida

Jag läser å tänker ,mkt snällt av er att dela med er hittade zz383 på JEGS men säger ni så så börjar liket kallna

Har ju bra kontakt med min motorborrare i skivarp fosie motorrenoveringar seriös man iaf !!

MVH Andreas

2 Camaro TPI-89

Sidfot