Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2011-11-01 21:19:42

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Räcermotor

runt 14:1 i komp och race soppa idag

hur funkar detta med E85 ? vad jag kan urskillja i denna djungel så skall detta komp vara perfekt till E85.

Min undran är dock att det känns lite som att E85 är ett så rent bränsle med icke smörjande funktioner att jag knappt vill prova min nybyggda motor på detta.

Många pratar fördelar och många flera pratar nackdelar om bränslet. Sett bilder man inte vill se att sin leksak fått stå ut med , trasiga anfrätta ventiler och ändrade former på kolvar och utspädd olja alutoppar som vittrar sönder osv



Rookie som jag är så vill jag höra lite synpunkter.

Tack tack smile


Mad_Taz and crew

Offline

 

#2 2011-11-02 00:26:08

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: Räcermotor

så vad är det för smörjande egenskaper  i dagens blyria bensin då ??  u kan med gott samvee köra den på e-85 ,,


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#3 2011-11-02 11:15:41

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Räcermotor

Smörjande egenskaper har inte med saken att göra. Snarare kemiska. Vet inte hur metaller kan reagera på alkohol men det är i så fall ämnet i sig som skapar problem. Enklast är att kolla med tillverkarna av dina kolvar, toppar etc vad de säger. Slangar och packningar tar definitivt stryk av E-85 om de inte är gjorda för det.
Du bor ju i Motala så snacka med Myggan på MAM i Brinkebacken. Han borde ha en del koll på dettta


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#4 2011-11-02 20:16:32

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Re: Räcermotor

Jodå jag har pratat med en hel drös inkl brinkebacke snubben då jag är där ofta . Men vill helt enkelt höra flera storys om detta ämne .

Hittills har jag hört om mera motorhaverier än såna som verkligen lyckats få motorn att gå bra och om motorn lirat kanonbra så har jag sett urkel bilder på kanaler och ventiler och utslitna cylinderväggar "med tillägg att bilder kommer från internet och säkert såna som har en kompis kompis som såg en lirare göra detta".
Då klurade jag på om det har med bränsle att göra eller helt enkelt fel injusteringar i övrigt.


Mad_Taz and crew

Offline

 

#5 2011-11-03 16:19:11

Stefan Thörnqvist CBB433
Forumsponsor
Från: Falkenberg
Registrerad: 2007-05-24
Inlägg: 764
Webbsida

Re: Räcermotor

Hej.

Saxat ur en artikel skriven av Reher Morrison Racing Engines, den mest välrenomerade motorbyggaren i USA

because alcohol is more abrasive than gas. They prevent excessive build-up of alcohol in the oil. This is critical because if alcohol gets into the oil, it is very corrosive and can damage engine components. Oil diluted by alcohol can cause bearing problems.

Här beskrevs i korthet att rätt val av kolvringar är av stor vikt, då fel val kan orsaka andra problem med maskin...

Stefan

Offline

 

#6 2011-11-03 16:49:02

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Räcermotor

Mmmm, har kört både E85 och metanol nu i flera år, ser inga problem alls med det men man måste vara medveten om att det förorenar oljan som nämns ovan, är det en racemotor så är det tätt mellan oljebytena (3 repor för vår del på metanol) men fördelen är att man kan koka ur alkoholen ur oljan och köra den på nytt. Då vi körde E85 så var det inga problem att köra 20 repor på samma olja, man måste bara följa med och se vad som händer. Cylinderväggar har med med tuning att göra, tvättar man bort oljefilmen så slits det mer såklart, vi klarar 30-40 repor utan problem med ringarna trots att vi måste byta olja var 3e repa tex. På e85 med smallblocken så bytte vi ringar efter 2år (70-100 sväng)
Hur man skulle lyckas förstöra insugskanaler är för mig en gåta ????  Har ett långtidsexperiment ståendes i garaget sedan 2 år tillbaka, en bit aluminium i en glasburk med metanol, man ser fortfarande alla spår på kanterna efter plåtsaxen, därimot ser jag också att det  börjar bli lite vit beläggning i botten på burken, om det är aluinium eller utfällningar från metanolen vetetusan men metanolen är inte direkt jättefrätande på aluminium trots att jag öppnar burken med jämna mellanrum för att släppa in syre.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#7 2011-11-03 16:56:34

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Räcermotor

Kompressionen ja, det är ju nästa kapitel, det är ju mer förbränningstryck som styr, vart gränsen för E85 går är ju lite hemlig ännu, de som testat ut den (i rallyvärden tex) är ju rätt hemliga fortfarande då det många gånger gått åt några motorer innan man vet...
har själv inte kört några extrema kompresioner eller förbränningstryck på E85  (men betydligt mer en vad macksoppa tål) men det är där problemet ligger, Så börja på försiktigt tändning och tuna in A/F värdena, gå på med tändning och följ med på övre vevstakslager för det är där du kommer att se när du nårmar dig gränsen först...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#8 2011-11-03 19:32:54

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Räcermotor

Syclone robban har kört med E-85 i flera år nu och vi har inte märkt några direkta fel som  "slangarna tål inte d osv osv" då han även kör på gatan av och till (tuning och test) så blir d fler repor med den än Z28 kör och inga direkta fel p.g.a. E-85  dock är ju robbans oxå mer race an gata så oljan byts tätare än på en vardags bil..

Däremot får du nog se över tuningen ganska ordentligt då "för fett" tvättar cylindrar och späder oljan mer än med bensin SAMT du kan få bränslet i ringlandet och vid ev detonation skjuter du kolven till "kingdome come" och följd ras..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#9 2011-11-03 21:37:47

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Räcermotor

Mmm har ju faktiskt byggt en snikgatmotor för E85 som visst råkade gå 11sek på strippen wink den gick väl ialla fall 3-4 år som bruksbil tills en topplockspackning rök.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#10 2011-11-03 22:57:45

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: Räcermotor

z28 skrev:

Mmm har ju faktiskt byggt en snikgatmotor för E85 som visst råkade gå 11sek på strippen wink den gick väl ialla fall 3-4 år som bruksbil tills en topplockspackning rök.

LT-1 a ?  slarvade du med glykolen lollol  eller blev det för högkompat ?   11or är RESPEKT på gatan ,,  berätta lite mera vad det bygget innehöll ? och vilket komp


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#11 2011-11-03 23:00:00

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Räcermotor

Jag har sett slangar som verkat vara ganska "torra" efter  att de gått med metanol ett par år. Men det kan säkert variera beroende på vad för slangar. E-85 på "plattan" vid en strip är i vart fall en smärre mardröm. Fick ett läckage på Mantorp Park och resultatet blev ett duktigt djupt hål genom gummibeläggningen


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#12 2011-11-04 21:47:16

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Re: Räcermotor

Lutar iallafall ganske kraftigt mot e85 om jag kan räkna fram spridar storlek någon gång..
Till sommaren kanske denna står på plattan dock utan läckage wink om bracket tankarna slår igenom någon gång för klubbfolket wink


Mad_Taz and crew

Offline

 

#13 2011-11-05 08:27:56

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1683

Re: Räcermotor

Jag räds inte heller att åka på E85, men överger nog planerna på fugge till förmån för ett bra sprut.

Men man kanske ska ha lite koll på tuningen och bränslets kvalite. Speciellt om man ligger på "gränsen" så bör man nog kontrollmäta bränslet och ev justera det. Kanske lite jobbigt vid macken på en gatbil, men för dom som vill vara värst så är det nog behövligt. Men å andra sidan så tankar dom nog inte vid macken.
Vad gäller slang och gummi så tror jag inte det är några problem, har sett mer problem med bensin än E85 wink


Förvaring av bilen kräver nog lite andra rutiner med dränering av systemet samt att det kan dra åt sig vatten. Och det är nog just vattnet som kan ge beläggning och korrisionsskador, inte spriten.

Senast redigerat av Z-27 (2011-11-05 08:28:36)

Offline

 

#14 2011-11-05 14:49:52

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Räcermotor

Vi tankar Robbans truck medels dunkar som vi tankar på den mack som har mest omsättning på E-85, han köpte ett mätglas med gradering på så det gick mäta om d var E-85 eller ej, och de flesta mackarna har nästan E-90 för att garantera E-85 till kunden big_smile

Mätningen är hur lätt som helst, i med vatten till viss nivå, i med E-85 till 100% märket ruska om blandningen och låt stå nån minut sen har spriten skiktat ut sej och vi avläser i % hur mycket sprit d är i blandningen...


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#15 2011-11-06 11:13:44

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Räcermotor

2 loud skrev:

z28 skrev:

Mmm har ju faktiskt byggt en snikgatmotor för E85 som visst råkade gå 11sek på strippen wink den gick väl ialla fall 3-4 år som bruksbil tills en topplockspackning rök.

LT-1 a ?  slarvade du med glykolen lollol  eller blev det för högkompat ?   11or är RESPEKT på gatan ,,  berätta lite mera vad det bygget innehöll ? och vilket komp

Vet inte vad som hände faktiskt, vi sålde den 2008 och det var väl i sommras nått gick galet (inte 100 på att det var topppacknigen heller)
Annars var det egenportade toppar, vassare kam, headers, 1.6 vippor, 110hk gas, Orginal vevparti och komp på ca 12 (vågade inte plana topparna mer)

citat från http://www.camaroforumet.se/viewtopic.p … 80&p=3   "11,91 155 var snabbaste tid med gas på 1ans växel å rull mot mål, ser ut som den ska gå under 11,5 utan problem."

CHracing som sen köpte bilen körde 7,1 på 201 och det motsvarar Ca 11,2 på 402m


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#16 2011-11-07 00:36:47

mep
Medlem
Från: Lidköping
Registrerad: 2010-12-26
Inlägg: 276
Webbsida

Re: Räcermotor

z28 skrev:

2 loud skrev:

z28 skrev:

Mmm har ju faktiskt byggt en snikgatmotor för E85 som visst råkade gå 11sek på strippen wink den gick väl ialla fall 3-4 år som bruksbil tills en topplockspackning rök.

LT-1 a ?  slarvade du med glykolen lollol  eller blev det för högkompat ?   11or är RESPEKT på gatan ,,  berätta lite mera vad det bygget innehöll ? och vilket komp

Vet inte vad som hände faktiskt, vi sålde den 2008 och det var väl i sommras nått gick galet (inte 100 på att det var topppacknigen heller)
Annars var det egenportade toppar, vassare kam, headers, 1.6 vippor, 110hk gas, Orginal vevparti och komp på ca 12 (vågade inte plana topparna mer)

citat från http://www.camaroforumet.se/viewtopic.p … 80&p=3   "11,91 155 var snabbaste tid med gas på 1ans växel å rull mot mål, ser ut som den ska gå under 11,5 utan problem."

CHracing som sen köpte bilen körde 7,1 på 201 och det motsvarar Ca 11,2 på 402m

Och nu sitter den i min svarta big_smile

mep


Z28 94:a  383 F1 ( viiinröd motor vers 1  8,4 402 m vers 2  9,3 402 m vers 3 ? 402m )

Offline

 

#17 2011-11-07 13:59:00

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Räcermotor

NejÅNej, du har ju inte gamla snikmotorn, du har ju "riktiga" motorn wink


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#18 2011-11-07 23:53:28

mep
Medlem
Från: Lidköping
Registrerad: 2010-12-26
Inlägg: 276
Webbsida

Re: Räcermotor

z28 skrev:

NejÅNej, du har ju inte gamla snikmotorn, du har ju "riktiga" motorn wink

Hmm , man kanske borde läsa färdigt i trådarna innan man kommenterar redface


Z28 94:a  383 F1 ( viiinröd motor vers 1  8,4 402 m vers 2  9,3 402 m vers 3 ? 402m )

Offline

 

#19 2011-11-09 14:58:12

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Räcermotor

Jag har kört halva förra året och hela detta år på E85, ca 450hp Cheva 383 går hur bra som helst. drar ca 1.6l/m

Offline

 

#20 2011-11-09 20:07:37

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Räcermotor

Ja jag tänker då convertrera till E-85 på min, speciellt nu då V-power försvinner


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#21 2013-06-27 08:48:13

propulsion
Medlem
Registrerad: 2013-06-22
Inlägg: 13

Re: Räcermotor

Mmad_taz : Har du någon uppdatering på hur det blev? Körde du E85 och funkade det bra i såna fall?

Offline

 

#22 2013-06-27 20:41:06

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Re: Räcermotor

Ingen uppdatering ännu angående e85 men det kommer bli så att detta bränsle åker i så småningom visserligen har jag kört e85 i motorn som jag har i nu och det funka fina fisken. Just nu går allt lite trögt vad det gäller bil dock så upprustas garaget med varmare väggar och nya elportar .
Bilen har nyligen gått igenom besiktningen och är redo för 2 fina år framöver . Mitt mål i år är att starta rejsmotorn men det kommer bli på 103 oktan bensin till en början och om allt går bra och tiden räcker till i år så är drömmen att rulla in den till Mantorp den 25,26 juli för att gasa lite. Behöver lite mera prylar innan start , nya spridare , M/T slicks måste inhandlas dock så är en ny Holley throttlebody 2*58mm på väg hem från Usa smile

Besiktningsgubben blev förvånad över de låga värdena jag hade på Co kontrollen . Och att den gick väldigt bra mycket bra för att vara lastbil smile

Uppdateringar kommer


Mad_Taz and crew

Offline

 

#23 2013-06-27 23:11:11

propulsion
Medlem
Registrerad: 2013-06-22
Inlägg: 13

Re: Räcermotor

Ah okej. Det finns ju tyvärr andra saker i livet än den här hobbyn som gärna tar upp tiden smile

Anledningen till att jag frågade är att jag sitter lite i samma sits. Råkade köpa en Camaro med en frisk 540 i med 13.1 i statiskt komp. Dock med en vild mekrulle för lustgas och det borde inte bli så väldigt mycket dynamiskt komp kvar. Borde gå att åka (inte rejsa) på V-power/98 men jag överväger ändå en extra Dominator och köra E-85 på gatan och 103 på strippen. Bilen är vare sig reggad eller besiktad än så det är inte aktuellt än på ett tag så håll mig gärna uppdaterad!

Offline

 

#24 2013-07-23 21:05:54

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Re: Räcermotor

Idag gjorde jag ett startförsök men gick inget vidare. trassel med triggersignal som jag jobbar hårt med just nu inför mantorp på torsdag.. återkommer med uppdatering


Mad_Taz and crew

Offline

 

#25 2013-07-25 20:19:43

mad_taz
Medlem
Registrerad: 2005-05-12
Inlägg: 316

Re: Räcermotor

Motorn är startad på e85 och det funkar klockrent hittills , ett jävla ryt i maskin på grundmapp i sprutet.
Dock så hänger sig mitt program i datorn som är till insprutet av någon anledning så jag kunde inte justera idag, misstänker att usb portarna krockar ( bredband innovative LM-2 och Nira i3+) ska ändra om lite i datorn för att kanske komma undan detta.

Riktigt nöjd över dagen och riktigt skön sång i högkompat med vass kam , måste ha mera ljuddämpare smile


Mad_Taz and crew

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson