Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

• Index
  •  » Mektips
  •  » Elfel på en Volvo V70 GLT 99 (kan vi snacka vetebullar så....)

#1 2010-10-07 17:47:57

Rumpkullan
Medlem
Från: Krylbo
Registrerad: 2009-03-30

Elfel på en Volvo V70 GLT 99 (kan vi snacka vetebullar så....)

Hej grabbar, eftersom man uppenbarligen kan diskutera vetelängder o allt möjligt här, så tar jag risken att fråga om hjälp med en gammal "get".

"Geten" är en Volvo V70 av 99 års modell. Den har börjat idissla när man skall iväg på morgnarna...skämt åsido det är något FEL o snart slår jag sönder instrumentbrädan i ilska..bättre o fråga er innan...så här är det:

Bilen startar utan problem, det är när man vill ha igång:
Fläkt
Vindrutetorkare
Instrumentbelysning
Stereo
Elhissar  som det går på skit, den är DÖD, ibland går det fler minuter innan bältesvarnaren hoppar igång (oavsett om man har bälte på eller ej) sedan tar det några sekunder så börjar allt att funka.

Transpondern är utbytt,  tändlåset funkar utan problem, men det är någon GEMENSAM NÄMNARE som gör att det är en fördröjning, denna fördröjning är alltid när man startar, enda variationen är hur länge den sitter i så att säga. Man vill ju inte byta transponder igen innan man har utrett evt andra orsaker.
Har lekt med tanken om det är glappt i anslutning till transpondern, eller om det kan vara ett relä som är åt h-e.

Ni är ett gäng rediga grabbar, många av er jobbar säkert med elektronik i bilar, det vore underbart om någon av er hade något tips...det måste finnas EN gemensam nämnare till alla dessa elektriska pryttlar jag nämnder här ovan..men vad fanken är det ?  Jordpunkt?

Faen man ska åka Cheva, bäst o sänka Geten i älva och skaff sä en pickis...

Mvh: Monika

think ....som en gammal Amazon, med lister o crome.

#2 2010-10-07 18:00:17

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Re: Elfel på en Volvo V70 GLT 99 (kan vi snacka vetebullar så....)

Prova att åka till Volvo o blåsa i ny programvara igen. Har haft 2 V50 i jobbet med konstiga fel. Båda hade problem med programvaran

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#3 2010-10-07 18:20:36

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Webbsida

Jadu, visst kan man TIPSA om vetebullar här. Frågor ställer man i avdelningen "Tekniska frågor och svar" vilket framgår av namnet!  Alltid kul att trampa någon på tån!   big_smile big_smile big_smile
(det var en ren straffspark som jag var tvungen att slå in)

1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

#4 2010-10-07 22:52:49

stock3n
Medlem
Från: Umeå
Registrerad: 2007-10-24

När du skriver transponder menar du plastringen runt tändninglåset när du sätter in nyckel? Den sköter kommunikationen mellan nyckelns "chip" och bilens avläsare om att det är rätt nyckel som används. Men lättast är nog att fara in till på din volvoverkstad och läsa av felkoder! Lycka till!

75:as Camurra
http://www.garaget.org/stock3n_
CCS#1598

#5 2010-10-09 17:38:51

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma

Men vimsan, felet är ju inringat längst fram. Det står väl tom i grillen V-O-L-V-O......

Jag önskar att jag kunde hjälpa dig bättre men det enda jag kan säga är att om felet uppträder så inkosekvent i tid så är det nog mera en fråga om ett fysiskt fel, typ glapp eller dylikt än ett mjukvarufel.

Aaaaaaa vänta nu!!! En av gubbarna i garaget har en sådan där kälke men konstiga beteenden... Fast den startade inte ens när det var som värst... Har för mig det var batteri kablaget som spökade på den, det såg friskt ut men just där kablarna skulle vara prssede i kabelskon till pluspolen var det glappt så två graders temperatur växling kunde vara skillnad mellan go/no go sas, kan ju vara nått att kolla kankse....   

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#6 2010-10-10 19:27:49

triumph
Medlem
Från: ~ Göteborg
Registrerad: 2005-10-01

Monika - ett tips är att ringa en av Volvos verkstäder och prata med "verkmästaren", de har ofta en hel del bra tips att ge. De har alltid varit hjälpsamma de gånger jag frågat och de kan ju dessa bilar

Christer
Camaro 99

#7 2010-10-10 20:11:42

Rumpkullan
Medlem

Fläktmotorn hade fått kortis...den dog helt igår kväll...idag fick vi hjälp av en polare, lättare o hitta ett "konstant fel" än diffusa..som sagt.

Nu sitter ny motor i och allt går som det skall...phuuuuu...varmt o gott om rumpan o imfria rutor är gött :-)

Tack för svaren gubbar.

Ps. ni som rekommenderat Volvo verkstäder, det är som så att Volvo i Avesta vart BILIA för nåt år sedan, i samma slag försvann all den gamla feelingen man haft för företaget och de har tappat rätt många mekare, inklusive den bästa bilelektrikern dom kunnat ha...ingen idé att åka ner till den firman när det är diffusa problem, man får en axelryckning till svar.
Man bryr sig inte lika mkt om en gammal gris bil det är helt uppenbart. Meeen int e ja bittär för dä int, nääh det finns andra som kan, who needs Bilia ? int ja ialla fall.

#8 2010-10-10 20:20:40

Rumpkullan
Medlem

stock3n skrev:

När du skriver transponder menar du plastringen runt tändninglåset när du sätter in nyckel? Den sköter kommunikationen mellan nyckelns "chip" och bilens avläsare om att det är rätt nyckel som används. Men lättast är nog att fara in till på din volvoverkstad och läsa av felkoder! Lycka till!

Tjoohoo transpondern vet jag ju som sagt vad den är till för, "plastringen" som du kallar den är ett känt Volvo årsmodell 99 fenomen, den hade tuppjuck för ett år sedan, det är bara det att strax efter att vi bytte den så började det här knepiga "fördröjandet" vid start och riktigt fnatt vart det nu i sensomras, troligen är det fläktmotorn som spökat av o till hela tiden sa kisen idag.

/Monicken

Senast redigerat av Camaro Monika CCS #1286 (2010-10-10 20:31:49)

#9 2010-10-10 20:34:24

Rumpkullan
Medlem

Rolle skrev:

Jadu, visst kan man TIPSA om vetebullar här. Frågor ställer man i avdelningen "Tekniska frågor och svar" vilket framgår av namnet!  Alltid kul att trampa någon på tån!   big_smile big_smile big_smile
(det var en ren straffspark som jag var tvungen att slå in)

Rolle...du är så go... Puss i pannan tongue

#10 2010-10-10 20:42:43

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma

Grattis!!

Visst är det skönt när det löser sig!!

Magnus

Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

#11 2010-10-10 20:58:46

Rumpkullan
Medlem

Så sant Mangan...så sant...jag tillhör ju inte den tålmodiga sorten så för mig har det här felet varit oerhört enerverande....varit nära med yxa i huven en o annan gång..å andra sidan kan man inte göra så heller, även om det kliar... Volvo är bra transportmedel så är det...
Å du Mangan, jag får tillbaka min kälke, sonen nöjde sig inte länge med V40:ian, han ska ha min 940 istället, de du...bakhjulsdrivet ska det vara när man är 18 år tydligen....jag körde min gamla kärra idag, sonen har bakat in en stoooor subba i skuffen, det är sådan bas så man studsar fram, sedan har han 3 nya luktgranar i backspegeln, så först o främst får man helkropps massage av basen och sedan får man tårkanalerna rensade av luktgranarnas stank...känns som det var en evighet sedan jag var 18 år själv...vart har åren tagit vägen?

Nattis

• Index
  •  » Mektips
  •  » Elfel på en Volvo V70 GLT 99 (kan vi snacka vetebullar så....)

Sidfot