Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » G-Tech
  •  » Testat G-Tech för första gången !

#1 2010-06-15 23:10:34

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Testat G-Tech för första gången !

Köpte en G-Tech Performance SS efter att läst lite här på forumet, kul grej. Testade lite idag med Camaron.
Tjänstevikt 1650kg (enl pappret) + cirka 25 kg verktyg o.d. Utvxl 3,23:1, bakdäck Nokian 255/35*19.
Bilen är en Iroc-Z -88:a. Orginal 350" TPI + orginal TH700. Motor & vxl-låda ska aldrig vara öppnat, rullat 18300 mil. G-Techen sa följande:

0-100 km/h:  6,80 sek     0-402m:  14,79 sek   153 km/h

Kommentarer är alltid roligt. Har köpt en stroboskoplampa så ska kolla grundtändningen, satte den på ungefär 2 grader för med gnistan av ett tändstift, den luktar lite fränt på tomgång. Vad är den totala tändningen satt till på dessa EFI bilar ?

Offline

 

#2 2010-06-15 23:25:04

Theking
Medlem
Från: Örnsköldsvik
Registrerad: 2003-01-21
Inlägg: 4532
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Tändningen ska vara 6 Grader BTDC och totala tändningen kan gå ända upp till 45grader beroende på hur du varvar och kör etc etc etc.

Ändrar du tändningen så bör man ändra i chippet så den vet att du höjt tändningen (grundtändningen) så den inte överfläskar, detta bör man göra för att slippa exempelvis spikningar pga att datorn "ser" mindre tändning än vad den ger..

Givetvis kan man köra 8grader utan att ändra chippet.. (lika bra att skriva det annars kanske man får käften inslagenn.... lol tongue )

Senast redigerat av Theking (2010-06-15 23:25:48)

Offline

 

#3 2010-06-16 06:58:16

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Theking........tackar,  då var jag inte ute och cyklade helt och hållet. Tänkte sätta tändningen 6 grader BTDC.
Kul grej den där G-Tech, ny rapport kommer.

Offline

 

#4 2010-06-16 09:44:06

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Testat G-Tech för första gången !

big_smile annu en ner i G-tech träsket hehehehe

När du senare börjar köra på en officiell tidtagning, kör din G-tech parallellt så du ser hur stor avikelse (eller liten) du har rent generellt, då kan du använda din G-tech senare som ett riktigt bra tuningsverktyg, och inte "bara en rolig grej"

Syclone Robban kör både G-tech OCH data loggning (mest ifall någon klickar) mot tidtagningen och i vissa fall har vi kunnat påvisa att tidtagningen på tex Emmaboda varit fel inställd..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#5 2010-06-16 11:17:14

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Meningen är att  G-Techen ska användas mer "allvarigt", ville mest se hur bilen funkar nu och få en indikation om man gör den bättre eller sämre om man säger så.
En annan motor & låda ska byggas så då börjar allvaret. Tyckte ändå tiden var hyfsad för en orginalbil (förutom avgaset), den är förbannat seg i starten. Ska ställa tändning och byta tändkablar, även plocka ut verktygen så får vi se om det ändras tidsmässigt.
Tack för alla synpunkter, de är välkomna.

Anders...... ja man hamnade i det träsket också, men det blir nog bra med det. Ha det gott.

Offline

 

#6 2010-06-16 12:10:40

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Testat G-Tech för första gången !

Ett litet tips, hitta ett ställe där du kan "testa" bilen utan att bråka för mycket med omgivningen och farbror blå,

Där kan du medels vana, få väldigt ackurata utvärderingar på små förändringar på bilen, det största problemet med testerna är att eliminera "slip & slide" i starterna..

Du har ju möjligheten att BÅDE kunna se hur G-kraferna fördelas samt även hur du sänker accs tiden mellan olika hastigheter och även hur kraft och moment fördelas i bilen big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#7 2010-06-16 21:00:10

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Jodå, det finns ett gammalt flygfält som används av militären innan, det är allmän väg men brett, plant & långt. Där åkte man i mitten på 80-talet med en Camaro -74:a, detta blir en nostalgitripp big_smile

Har bara skummat manualen till G-Techen , men den verkar användbar.

Offline

 

#8 2010-06-28 21:43:36

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Jaha....var ute idag med G-Techen. Hittat ett bra ställe att åka på.
Men först......bilen har känts lite trög men har beskyllt hjulen för det. I helgen fixade jag avgassystemet lite bättre och till min förvåning så vad hittar jag......jo, tändkabeln från 6:ans cylinder hänger strax ovanför startmotorn, var lite svårt att sätta dit p.g.a headersen. Har nya kablar men har inte bytt dessa ännu och tändningen står fortfarande på 2 grader BTDC, har åtminstone köpt strobolampa nu.

Men tillbaka till G-Techen......körde 6 rundor nu ikväll och bilen går ju helt annorlunda. Har mätt 2 rundor fram och tillbaka, den bästa turen blev följande ( då är verktygen kvar i bilen ).

Snitt:   0 - 100 km/h   5,98 sek        0 - 402m:  14,12 sek    160,4 km/h.

Tycker det är hyfsat för en orginal (förutom avgas) Iroc-Z 350" 1988 med cirka 18300 mil.
Växlingen mellan 1:an och 2:an tog cirka 0,97 sek. Varvtalet vid den växlingen föll från 5182 varv/min till 3417 varv/min.

Offline

 

#9 2010-06-29 10:25:41

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

thumbu


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#10 2010-06-29 12:43:08

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Testat G-Tech för första gången !

Riktigt bra, vad har du för 60" tid? och 201m tid? hur många hästar säger gtechen att du har?

Offline

 

#11 2010-06-29 12:45:04

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29
Inlägg: 2163

Re: Testat G-Tech för första gången !

Man kanske skulle ta och testa sin gtech snart....blir ju löjligt sugen nu iaf wink


Kompressor matad Trans am -89
415cui, Procharger, 4L80E, Strange 12bolt, Maxxecu

Offline

 

#12 2010-06-29 12:54:38

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Testat G-Tech för första gången !

GTA324 skrev:

Man kanske skulle ta och testa sin gtech snart....blir ju löjligt sugen nu iaf wink

:-) absolut skall bli kul och se om man fått någon payoff av vinterns investeringar.

Offline

 

#13 2010-06-29 14:04:04

hasseh
Corvette haj pärfårmans
Från: Karlsborg
Registrerad: 2007-10-11
Inlägg: 2153
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

G-Tech är vanebildande  wink


Camaro 1977 http://www.garaget.org/?car=68426  SÅLD
Corvette 1978 http://www.garaget.org/?car=210132
- Hemma bra men Garaget bäst -

Offline

 

#14 2010-06-29 23:13:52

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Mihe....tackar. Ska man hålla på med G-Tech är det risk för att det blir dyrt. smile

Stinger.....har inte några sådana tider, har inte utforskat apparaten fullt ut. Har hittat andra hjul som jag eventuellt köper, de 19" som jag har på nu bak mäter 694mm i höjd, de andra blir 649mm i höjd. När den växlat mellen 1:an & 2:an tar det lite tid innan den reagerar igen.

GTA324.... ut och testa och skriv här hur det gick. Man blir nästan lite galen, har ett Megasquirt liggandes och man blir sugen att sätta dit för att slippa den flödeshämmande MAF sensorn.

Hasseh....vanebildande, ja rena rama drogen men ett bra verktyg också.

Offline

 

#15 2010-06-30 14:38:05

lt75
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2009-04-05
Inlägg: 143
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

PeterK skrev:

Köpte en G-Tech Performance SS efter att läst lite här på forumet, kul grej. Testade lite idag med Camaron.
Tjänstevikt 1650kg (enl pappret) + cirka 25 kg verktyg o.d. Utvxl 3,23:1, bakdäck Nokian 255/35*19.
Bilen är en Iroc-Z -88:a. Orginal 350" TPI + orginal TH700. Motor & vxl-låda ska aldrig vara öppnat, rullat 18300 mil. G-Techen sa följande:

0-100 km/h:  6,80 sek     0-402m:  14,79 sek   153 km/h

Kommentarer är alltid roligt. Har köpt en stroboskoplampa så ska kolla grundtändningen, satte den på ungefär 2 grader för med gnistan av ett tändstift, den luktar lite fränt på tomgång. Vad är den totala tändningen satt till på dessa EFI bilar ?

Värt att tänka på Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett fordon inklusive förare, bränsle och olja
Tjänstevikt är vikten av tom bil inklusive förare (beräknad till 70 kg). kan säkert diffa 30kg+ på en standard raggare wink
full tank, (alla vätskor) kan säkert diffa runt 40kg+
orginal domkraft, reservdeck, orginal däck/fälg osv..  -10 - + 15kg?
osv..
G-tech är väldigt nogrann (lika så Ipgone appen) men de är inte nogrannare än den vikt man skriver in.

Enkelt att få fel vikt, även små avvikelser påverkar resultaten (både possetivt och negativt)

försök hitta en våg där du väger bilen och får den faktiskta vikten. kontrollera vart bensinmätaren står vid vägning och läggtill / dra ifrån mellan körningarna.


Se vad som sker i garaget på
http://lt75.wordpress.com/

Offline

 

#16 2010-06-30 15:27:01

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

lt75...... jovisst vikten är viktig. Skrev in tjänstevikten som står i reg-beviset, 1650 kg, då hade jag 3/4 tank, jag väger 93 kg istället för 70 kg som de kalkylerar med, har verktyg och grejer som väger 20-25 kg.
Vi har våg på jobbet men inte vägt den ännu. Fortsättning följer.

Offline

 

#17 2010-06-30 16:28:56

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Testat G-Tech för första gången !

Hmm vad svårt det är att hitta en bra väg när det är varmt och skönt ute och alla är ute på promenad.

Offline

 

#18 2010-06-30 18:19:39

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

lt75 skrev:

PeterK skrev:

Köpte en G-Tech Performance SS efter att läst lite här på forumet, kul grej. Testade lite idag med Camaron.
Tjänstevikt 1650kg (enl pappret) + cirka 25 kg verktyg o.d. Utvxl 3,23:1, bakdäck Nokian 255/35*19.
Bilen är en Iroc-Z -88:a. Orginal 350" TPI + orginal TH700. Motor & vxl-låda ska aldrig vara öppnat, rullat 18300 mil. G-Techen sa följande:

0-100 km/h:  6,80 sek     0-402m:  14,79 sek   153 km/h

Kommentarer är alltid roligt. Har köpt en stroboskoplampa så ska kolla grundtändningen, satte den på ungefär 2 grader för med gnistan av ett tändstift, den luktar lite fränt på tomgång. Vad är den totala tändningen satt till på dessa EFI bilar ?

Värt att tänka på Tjänstevikt, vikten (massan) hos ett fordon inklusive förare, bränsle och olja
Tjänstevikt är vikten av tom bil inklusive förare (beräknad till 70 kg). kan säkert diffa 30kg+ på en standard raggare wink
full tank, (alla vätskor) kan säkert diffa runt 40kg+
orginal domkraft, reservdeck, orginal däck/fälg osv..  -10 - + 15kg?
osv..
G-tech är väldigt nogrann (lika så Ipgone appen) men de är inte nogrannare än den vikt man skriver in.

Enkelt att få fel vikt, även små avvikelser påverkar resultaten (både possetivt och negativt)

försök hitta en våg där du väger bilen och får den faktiskta vikten. kontrollera vart bensinmätaren står vid vägning och läggtill / dra ifrån mellan körningarna.

Värt att tänka på är att Camaro är en hårdrockbil och inte en raggarbil. Hårdrockare brukar klassa in på max 90 kilo. Dock väger alla skivor lite mer, om man fortfarande kör med CD spelare, hos hårdrockare.   big_smile big_smile  big_smile


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#19 2010-06-30 21:11:59

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Ahh.........jag väger lite över 90 kilo, får sadla om till riktig hårdrockare då. Det är nog Cadillac kilo jag har kvar då. yikes

Offline

 

#20 2010-06-30 22:54:54

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Testat G-Tech för första gången !

PeterK skrev:

Ahh.........jag väger lite över 90 kilo, får sadla om till riktig hårdrockare då. Det är nog Cadillac kilo jag har kvar då. yikes

En LÄTTING i gänget smile en redig rockraggare väger 3 siffrigt ju big_smile



Ja G-tech är riktigt bra/kul/nyttig


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#21 2010-07-27 07:57:07

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Har varit och kört lite. Gjort två ändringar på bilen, ställt grundtändningen på 6 grader och plockat ut verktygen, fick ngt mer hjulspinn i starten. Fick dessa tider:

60 ft:   2,212
330 ft: 5,995
1/8:     9.127@79,89 mph
1000 ft: 11,839
1/4:      14,134@98,31 mph
0-60 mph: 5,594

Som vanligt.....synpunkter är välkomna !

Offline

 

#22 2010-07-27 09:38:26

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Testat G-Tech för första gången !

Ja mycket hjulspinn då din 1/4 mile speed indikerar ett ET på 13,48 om allt funkat i starten big_smile

Roligt oxå att din 1/8 speed är istort = den fart du ska ha för att åka en 13,5, så du har hämtat igen fort efter en lusig start.... kanske finns mer att hitta i starten?!?! smile    big_smile

Ni ser hur viktigt det är med 60 foots tiden och BRA starter för att ert ET ska bli lågt.

Speed visar mer om det finns effekt att trycka "skrotet"


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#23 2010-07-27 10:14:41

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Kollade G-techen lite, verkar som lådan slirar mellan 2:an till 3:an, motorvarvet sjunker men ökar lite efter någon 10 dels sekund. Den är väl lite sliten, växlar distinktare när den är kall och mer seg vid varm olja.

Växlar till 3:an vid 5069 v/min och 10,303 sek. Varvet sjunker till 4008 v/min vid 10,448 sek därefter ökar varvet till 5078 v/min vid 10,593 sek och börjar sjunka till 4835 v/min vid 10,787 sek. Växlingen helt "färdig" vid 3444 v/min och 11,316 sek. Tar en sekund att få i 3:an helt.

Senast redigerat av PeterK (2010-07-27 10:15:33)

Offline

 

#24 2010-07-28 01:04:19

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Testat G-Tech för första gången !

4L60e låda???

oavsett verkar lådan då behöva en översyn och en shiftdata trimning


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#25 2010-07-28 09:22:12

PeterAnerland
Forumsponsor
Från: Grimslöv (Kronoberg, Småland)
Registrerad: 2009-11-07
Inlägg: 489
Webbsida

Re: Testat G-Tech för första gången !

Nova67ss skrev:

4L60e låda???

oavsett verkar lådan då behöva en översyn och en shiftdata trimning

TH700....sitter i Camaro Iroc-Z -88. Var ute lite till igår och då blev inte den tendensen på växlingen till 3:an, lådan var ändå varm. Får skaffa ett shift kit, funderar på att åka till Meca Raceway nästa onsdag, vore bara kul att få en tid med bilen när den är orginal förutom avgassystemet.

G-techen fick fnatt igår.......en repa visade  13,01 sek@111 mph, visst lite bättre fäste och svalare luft men tiden är totalt osannolik men kul att se på displayen.

Offline

 
  • Index
  •  » G-Tech
  •  » Testat G-Tech för första gången !

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson