Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#26 2010-01-10 11:13:40

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

Jo, 60-fötterna har vi visst sett, min är 1,834 och Janne anger 1,82. Andra saker som du nämner gör mig nyfiken, är det Jannes bil eller Grodan du syftar på. Jag tänker på bland annat kamgradning, storlek på kanaler - toppar, igensatt bränslefilter. Någon påstod att när man kommer upp de här effekterna så räcker inte soppaledningen till längre (original). (vi snackar runt 400 ärliga antar jag?)

Ja det är väl bägge 2, Om din mosar på bra första 100-300m och sen får problem med bränsletillförsel så tappar du ju sluthastighet. kamgradning och toppar påverkar ju hur effektkurvan ser ut, om din slutar dra på högvarv och inte växlar sista 50m och jannes kommit upp i det varvtal där den mår som bäst så kommer ju jannes fart att bli högre.  Allt handlar ju om att utnyttja effekten så effektivt som möjligt och då gärna så tidigt som möjligt på banan om man vill ha en bra tid. Sen är det det därmed fuggarna, vem vet vad som händer med luftryck etc runt fuggen i 150kmh? och hur bränsleblandningen förändras på olika varvtal.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#27 2010-01-10 11:22:11

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

mihe skrev:

En fråga till då (som inte har med sluthastigheter och effekt att göra, men hopps det är ok än då..);

Skulle nog ta det lite försiktigt med att byta ämne i en tråd, moderatorerna är på som kobror!  big_smile big_smile big_smile

Tur att man bor lite i grannbyn med moderatorn då, och grannar ska man ju va snäll med big_smile

Spännande tråd, kul att få ta del av andrar racingerfarenhetet thumbu


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#28 2010-01-10 11:51:22

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

mihe skrev:

Mangan skrev:

mihe, Byt utväxling, med en överladdad maskin borde du ligga långt under 12,7 om du har fäste, annars kan du ta bort kompressorn och köra på riktigt big_smile

Sen är det ju en god ide att kolla upp chassit, förstärka eller byta LCA's bussningar osv.
En växelspak utan vibrationsdämpar gummi kan hjälpa till att få fart på växlingarna, lika så en frisk låda gevietvis med växelgafflar i stål och friska synkringar

Magnus

Har faktiskt bytt till 3.73. Och chassit i bakvagnen är förbättrat med eftermarknads LCA ink polyball-bussningar, fästen på bakaxel för att sänka infästningspunkten på LCA samt justerbar momentarm ink bussning är bytt. Har även en Hust spak utan gummidämpningen, så de mesta av det du nämner är gjort. Det är väl fästet jag får försöka jobba en del på, kompressorn får nog sitta kvar wink

Oerhört imponerade sluthastighet med tanke på 2,10 i 60-fot. Det måste flåsa på rätt duktigt på slutet!


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#29 2010-01-10 12:02:22

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Rolle skrev:

Jo, 60-fötterna har vi visst sett, min är 1,834 och Janne anger 1,82. Andra saker som du nämner gör mig nyfiken, är det Jannes bil eller Grodan du syftar på. Jag tänker på bland annat kamgradning, storlek på kanaler - toppar, igensatt bränslefilter. Någon påstod att när man kommer upp de här effekterna så räcker inte soppaledningen till längre (original). (vi snackar runt 400 ärliga antar jag?)

Ja det är väl bägge 2, Om din mosar på bra första 100-300m och sen får problem med bränsletillförsel så tappar du ju sluthastighet. kamgradning och toppar påverkar ju hur effektkurvan ser ut, om din slutar dra på högvarv och inte växlar sista 50m och jannes kommit upp i det varvtal där den mår som bäst så kommer ju jannes fart att bli högre.  Allt handlar ju om att utnyttja effekten så effektivt som möjligt och då gärna så tidigt som möjligt på banan om man vill ha en bra tid. Sen är det det därmed fuggarna, vem vet vad som händer med luftryck etc runt fuggen i 150kmh? och hur bränsleblandningen förändras på olika varvtal.

Hm, då får jag en ide, ska prova att koppla lustgastanken till förgasaren med rätt soppatryck (självklart) och med en bättre dimensionerad ledning så ser man direkt om tiderna blir bättre. (just nu behöver vi verkligen bättre tider wink  )


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#30 2010-01-10 13:15:34

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Ja då har du ett flashstall på ca 3600rpm då. Skiljer det mycket på era kamaxlar då?

Scania Pedagogiskt? det vet e F, men kan man ta till vara på effekten och accelerera mer de första 18m (eller 60 fot som det talas om i dragracing) så bygger man ju upp ett ordentligt försprång å då kan man vara först i mål utan att ha högst sluthastighet.
Jämför gärna med ett rödljus race mot en 2wd turbobil, man pyser iväg å lämnar de bakom sig å när man tröttnat å släpper av så passerar de en i 200kmh. De har oftast mycket effekt man har svårt att bygga tryck eller få fast effekten i gatan. OBS vill på intet sett säga att Janne har otroligt mycket mer HK en rolle (eller henke)

Tack då klarnade det betydligt:)
Brukar vara svårt att förklara ungefär som skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#31 2010-01-10 17:33:16

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Rolle skrev:

Jo, 60-fötterna har vi visst sett, min är 1,834 och Janne anger 1,82. Andra saker som du nämner gör mig nyfiken, är det Jannes bil eller Grodan du syftar på. Jag tänker på bland annat kamgradning, storlek på kanaler - toppar, igensatt bränslefilter. Någon påstod att när man kommer upp de här effekterna så räcker inte soppaledningen till längre (original). (vi snackar runt 400 ärliga antar jag?)

Ja det är väl bägge 2, Om din mosar på bra första 100-300m och sen får problem med bränsletillförsel så tappar du ju sluthastighet. kamgradning och toppar påverkar ju hur effektkurvan ser ut, om din slutar dra på högvarv och inte växlar sista 50m och jannes kommit upp i det varvtal där den mår som bäst så kommer ju jannes fart att bli högre.  Allt handlar ju om att utnyttja effekten så effektivt som möjligt och då gärna så tidigt som möjligt på banan om man vill ha en bra tid. Sen är det det därmed fuggarna, vem vet vad som händer med luftryck etc runt fuggen i 150kmh? och hur bränsleblandningen förändras på olika varvtal.

Vi verkar ju ha i stort sett identiska 60-fotare. Åke, tycker att min bil alltid har kommit bra vid 3500-4000 varv. Tror att min kan ha kapacitet att kapa kanske en tiondel men tror inte jag når ner till Rolles 12,61. Fast är klart nyfiken på hur ett matchrace skulle sluta mellan våra bilar numera.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#32 2010-01-10 18:45:08

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Sluthastigheter och effekt

Jag är lite skeptisk till det där med att räkna ut hp av slutfart. Min högsta slutfart jag har haft är 174.71 km/t  tiden var 14,1 med en hejdlöst spinnande start som resulterade i en 60" på 2.755  Jag hade inga 400hp utan 360hp bromsat ändå nådde jag 175 km/t.

Offline

 

#33 2010-01-10 18:55:49

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Janne skrev:

z28 skrev:

Rolle skrev:

Jo, 60-fötterna har vi visst sett, min är 1,834 och Janne anger 1,82. Andra saker som du nämner gör mig nyfiken, är det Jannes bil eller Grodan du syftar på. Jag tänker på bland annat kamgradning, storlek på kanaler - toppar, igensatt bränslefilter. Någon påstod att när man kommer upp de här effekterna så räcker inte soppaledningen till längre (original). (vi snackar runt 400 ärliga antar jag?)

Ja det är väl bägge 2, Om din mosar på bra första 100-300m och sen får problem med bränsletillförsel så tappar du ju sluthastighet. kamgradning och toppar påverkar ju hur effektkurvan ser ut, om din slutar dra på högvarv och inte växlar sista 50m och jannes kommit upp i det varvtal där den mår som bäst så kommer ju jannes fart att bli högre.  Allt handlar ju om att utnyttja effekten så effektivt som möjligt och då gärna så tidigt som möjligt på banan om man vill ha en bra tid. Sen är det det därmed fuggarna, vem vet vad som händer med luftryck etc runt fuggen i 150kmh? och hur bränsleblandningen förändras på olika varvtal.

Vi verkar ju ha i stort sett identiska 60-fotare. Åke, tycker att min bil alltid har kommit bra vid 3500-4000 varv. Tror att min kan ha kapacitet att kapa kanske en tiondel men tror inte jag når ner till Rolles 12,61. Fast är klart nyfiken på hur ett matchrace skulle sluta mellan våra bilar numera.

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#34 2010-01-10 19:34:51

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

stinger skrev:

Jag är lite skeptisk till det där med att räkna ut hp av slutfart. Min högsta slutfart jag har haft är 174.71 km/t  tiden var 14,1 med en hejdlöst spinnande start som resulterade i en 60" på 2.755  Jag hade inga 400hp utan 360hp bromsat ändå nådde jag 175 km/t.

Mmm det där är lite skumt, på "skitstarter" så har vi också ofta högre sluthastighet.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#35 2010-01-10 20:04:32

hasseh
Corvette haj pärfårmans
Från: Karlsborg
Registrerad: 2007-10-11
Inlägg: 2153
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Scania skrev:

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile

Håller med dig Scania...  vi är nog många som vill se den Stora Striden i år wink
Jag är lite kompis med killarna som håller i Eskilstuna/Kjula så det kanske kan gå att ordna något lite speciellt av det  roll


Camaro 1977 http://www.garaget.org/?car=68426  SÅLD
Corvette 1978 http://www.garaget.org/?car=210132
- Hemma bra men Garaget bäst -

Offline

 

#36 2010-01-10 20:32:07

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

hasseh skrev:

Scania skrev:

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile

Håller med dig Scania...  vi är nog många som vill se den Stora Striden i år wink
Jag är lite kompis med killarna som håller i Eskilstuna/Kjula så det kanske kan gå att ordna något lite speciellt av det  roll

Yepp grilla biff och dricka bärs medans pojkarna gör upp:)


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#37 2010-01-10 20:45:46

hasseh
Corvette haj pärfårmans
Från: Karlsborg
Registrerad: 2007-10-11
Inlägg: 2153
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Scania skrev:

hasseh skrev:

Scania skrev:

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile

Håller med dig Scania...  vi är nog många som vill se den Stora Striden i år wink
Jag är lite kompis med killarna som håller i Eskilstuna/Kjula så det kanske kan gå att ordna något lite speciellt av det  roll

Yepp grilla biff och dricka bärs medans pojkarna gör upp:)

Du är vis och klok du Scania även om du åker ett sånt däringa styrenbadkar... wink


Camaro 1977 http://www.garaget.org/?car=68426  SÅLD
Corvette 1978 http://www.garaget.org/?car=210132
- Hemma bra men Garaget bäst -

Offline

 

#38 2010-01-10 21:13:10

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

stinger skrev:

Jag är lite skeptisk till det där med att räkna ut hp av slutfart. Min högsta slutfart jag har haft är 174.71 km/t  tiden var 14,1 med en hejdlöst spinnande start som resulterade i en 60" på 2.755  Jag hade inga 400hp utan 360hp bromsat ändå nådde jag 175 km/t.

Mmm det där är lite skumt, på "skitstarter" så har vi också ofta högre sluthastighet.

Detta låter mycket skumt, en 14 repa med 2,75 i 60-fot och 175 i sluthastighet???? Dessutom med 360 bromsade hästar??? Kan du ha tagit fel mellan en grävling och en häst i bromsbänken?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#39 2010-01-10 21:14:18

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

hasseh skrev:

Scania skrev:

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile

Håller med dig Scania...  vi är nog många som vill se den Stora Striden i år wink
Jag är lite kompis med killarna som håller i Eskilstuna/Kjula så det kanske kan gå att ordna något lite speciellt av det  roll

Jag är definitivt PÅ OM jag har ett jobb till sommaren och bilen fungerar. Skulle vara mycket kul!


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#40 2010-01-10 21:25:38

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

hasseh skrev:

Scania skrev:

Dags för den Stora striden 2010 kanske, jag vill ju inte uppvigla till något men...big_smile

Håller med dig Scania...  vi är nog många som vill se den Stora Striden i år wink
Jag är lite kompis med killarna som håller i Eskilstuna/Kjula så det kanske kan gå att ordna något lite speciellt av det  roll

Jag är definitivt PÅ OM jag har ett jobb till sommaren och bilen fungerar. Skulle vara mycket kul!

Känns bra Rolle. Tala om när den är, bara MÅSTE se Rolle göra upp med sig själv i Stora Striden wink


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#41 2010-01-10 21:53:49

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Sluthastigheter och effekt

Var väl inte helt nöjd med starten neutral
http://hgqbkq.blu.livefilestore.com/y1p9jCzPpKaDM75rtwPIAXnS6ffVUU7HkIU5VB3bNKCTICoDCtpYTPX4JglouYblN_Yqib_VlFPNdtT1FMzgDDOK-6qGqN7k5qw/tid.GIF
http://hgqbkq.blu.livefilestore.com/y1pcCbZlkCqS4SqT-bJZyfFffw10e65H-2a0GETaAXsk0jYAFcdV5Vn9q3zbuSlWI60KyyTsuPowvGInDWt4cAAostDcALcsbr2/tid2.GIF

Senast redigerat av stinger (2010-01-10 22:02:53)

Offline

 

#42 2010-01-10 21:58:49

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Bromsningen, var den på rullande så att de 360 var bakhjulskusar eller var det vevaxelhästar?


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#43 2010-01-10 22:04:36

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Sluthastigheter och effekt

vevaxel, hade 295hp på hjulen men detta är glömt nu så i år tar jag nya tag.
http://5nrm4w.blu.livefilestore.com/y1pVBEQLhXQtvG5VoUh4SzJ3zDOoFSC506PEd15t1JFd-Z3r-i-bbWYBIPbtUmdx08ywz0wyoPMEviGqLMQQeG7NuHrpVXf7b--/broms.GIF

Senast redigerat av stinger (2010-01-10 22:10:35)

Offline

 

#44 2010-01-11 00:14:42

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Då måste jag nästan hålla med Rolle om att 175 km i slutfart verkar liiiite högt.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#45 2010-01-11 10:43:34

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Sluthastigheter och effekt

tyvärr så stämmer det ganska bra, jag har hur många repor som helst mellan 106-109mph och därav förvåningen när jag fick papper på att det "bara" var 360hp i motorn som jag har sagt tidigare.

Offline

 

#46 2010-01-11 11:05:17

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

stinger skrev:

tyvärr så stämmer det ganska bra, jag har hur många repor som helst mellan 106-109mph och därav förvåningen när jag fick papper på att det "bara" var 360hp i motorn som jag har sagt tidigare.

Nä, det måste vara något galet. På 80-talet hade jag en manuell Z28 med trimmad LT-1a och den lämnar ju 360 hp i originalskick. Med 4:11 och hejdlöst spinnande starter så fick jag sluthastigheter runt 162-166 och tider på mitten 14.
Klart vi inte kan dra några djupare slutsatser när vi inte känner till allt runtomkring detta men du bör ha haft betydligt mer mos än så, vad säger z28 och Nova?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#47 2010-01-11 11:09:33

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

stinger skrev:

tyvärr så stämmer det ganska bra, jag har hur många repor som helst mellan 106-109mph och därav förvåningen när jag fick papper på att det "bara" var 360hp i motorn som jag har sagt tidigare.

Är det tidkort från strippen du går på eller är det tider från någon form av prestandadator?


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#48 2010-01-11 11:38:09

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: Sluthastigheter och effekt

Det är en gtech RR och dom brukar ju vara nära sanningen/verkligheten och ibland när jag "gått imål" så att säga så brukar jag slå en flukt på hastighetsmätaren och den är också däromkring. Det finns en viss skillnad mellan gatan och bromsningen iofs, när jag bromsade så hade jag lockuppen urkopplad och AFR låg på 11,3 någonting. På gatan var den inkopplad och afr ligger på 12,8 så effekten i motorn  är nog högre i verkligheten än vad bromsningen visade kanske därav sluthastigheten. Slår jag 109mph och vikten på bilen inklusive mig själv så får jag nästan 400hp så det kanske stämmer då.

Offline

 

#49 2010-01-11 12:45:36

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Inte alls omöjligt att det är så.

Med min gtech (första gen) så har det varit lite skillnad på tidkort och dator när jag kört parellellt på strippen med dator. Dock så lär din version vara bättre än min.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#50 2010-01-11 18:39:20

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

stinger skrev:

tyvärr så stämmer det ganska bra, jag har hur många repor som helst mellan 106-109mph och därav förvåningen när jag fick papper på att det "bara" var 360hp i motorn som jag har sagt tidigare.

Nja om det var från en Gtech eller liknande så ska vi nog inte blanda in de värdena med rikiga tidkort, om dom funkar skapligt på en bana med bra grepp så är jag inte helt övertygad om att de funkar så bra då man pumgasar i starten.
Tidkort är tidkort och Gtech är Gtech, man ska inte blanda dom å tro att man avgjort ett race på grund av en snabbare tid i den ena eller andra formen, det är precis samma som att den med högst toppeffekt inte alltid är snabbast på strippen.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson