Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2010-01-09 13:10:16

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Sluthastigheter och effekt

Eftersom vi har många racingrävar på forumet, kan man dra några längre slutsatser av sluthastigheter och hur många repor krävs för att dra några vettiga slutsatser? Jag antar att det måste bero på grepp och bana osv men ändå, man borde kunna dra hyfsade slutsatser ändå.

Som exempel tar jag Jannes och mitt tidkort:
Först följer mitt bästa tidkort och sedan Jannes.
         1/8     8,03     140         1/4      12,61   170
                   8,11     142                   12,75    175

Här ser vi att Janne har lite högre sluthastigheter men att mina tider är lite bättre. Kan man generalisera och säga då att han har lite mer hästar och att jag kommer iväg lite bättre? Eller är det inte så enkelt?
Jag har 3:31 i slutväxel och Janne har 3:23, kan det vara hela förklaringen till skillnaden i tider? Jag utgår från att våra bilar väger lika mycket.

Anledning till att jag är nyfiken är att jag vill kunna tuna in bilen bättre och gissar på att sluthastigheten kan vara en bra variabel för att avgöra när man har mest hästar? (jo, vi har haft upp liknande ämnen förr men det är nog fler än jag som är intresserade av sånt  här)


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#2 2010-01-09 14:44:31

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Skulle gissa på att janne har några extra hk och du har kanske bättre däck?


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#3 2010-01-09 15:30:50

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Njae, jag hade kanondäck med bra fäste när jag körde mina tider.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#4 2010-01-09 15:42:12

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Ja då kanske rolle har högre stall så han kommer in i registret tidigare eller så har du janne lite vassare kam som inte jobbar ordentligt i starten.
Grodan borde ha bättre 60fötter.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#5 2010-01-09 18:57:27

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Vill minnas att jag hade 1,82 när jag åkte mina 12,75. Dessutom satt med nya turbinen som stallar 3.600 varv.
Lämnar fakta så får bättre vetande tala om vad sakerna tyder på wink


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#6 2010-01-09 19:52:21

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Stallar den 3600 mot transbreak eller hur vet du att den stallar 3600?


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#7 2010-01-09 20:26:02

hasseh
Corvette haj pärfårmans
Från: Karlsborg
Registrerad: 2007-10-11
Inlägg: 2153
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Janne skrev:

Lämnar fakta så får bättre vetande tala om vad sakerna tyder på wink

Kan det vara tur kanske roll wink


Camaro 1977 http://www.garaget.org/?car=68426  SÅLD
Corvette 1978 http://www.garaget.org/?car=210132
- Hemma bra men Garaget bäst -

Offline

 

#8 2010-01-09 21:15:37

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Stallar den 3600 mot transbreak eller hur vet du att den stallar 3600?

Han syftar nog på advertised stall, det är väl någon turbin typ:
http://www.summitracing.com/parts/TCI-242102/

Jag har nog en likadan eller bra nära.

Hur får man till en repa på tur? OM man exempelvis kör 13 sek tider och sedan helt plötsligt kör 12,75 sek... kan det vara tur? Finns mycket som kan bero på tur, till exempel reaktionstider, vinst över motpart osv men att köra fortare med hjälp av tur? Tur är väl möjligen om banan ligger i en kraftig nedförsbacke eller det råkar vara orkanvindar just denna dag?!    big_smile


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#9 2010-01-09 21:16:12

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Tycker det är lattjo at man kan ha bättre sluttid men lägre hastighet och omvänt.
Nån som kan förklara det på ett bra pedagogisktvis?


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#10 2010-01-09 21:47:39

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Stallar den 3600 mot transbreak eller hur vet du att den stallar 3600?

Brukar stalla 1500 varv innan start och när jag ger på vid grönt så smäller varvräknarn upp till 3600 så jag utgår från att uppgivet stall stämmer. Är likadant när man åker landsväg och ger på, blir 3600 varv då.

Ja Rolle, "ungefär" en sån är det.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#11 2010-01-09 22:18:01

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Ja då har du ett flashstall på ca 3600rpm då. Skiljer det mycket på era kamaxlar då?

Scania Pedagogiskt? det vet e F, men kan man ta till vara på effekten och accelerera mer de första 18m (eller 60 fot som det talas om i dragracing) så bygger man ju upp ett ordentligt försprång å då kan man vara först i mål utan att ha högst sluthastighet.
Jämför gärna med ett rödljus race mot en 2wd turbobil, man pyser iväg å lämnar de bakom sig å när man tröttnat å släpper av så passerar de en i 200kmh. De har oftast mycket effekt man har svårt att bygga tryck eller få fast effekten i gatan. OBS vill på intet sett säga att Janne har otroligt mycket mer HK en rolle (eller henke)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#12 2010-01-09 22:23:09

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

Hur får man till en repa på tur? OM man exempelvis kör 13 sek tider och sedan helt plötsligt kör 12,75 sek... kan det vara tur? Finns mycket som kan bero på tur, till exempel reaktionstider, vinst över motpart osv men att köra fortare med hjälp av tur? Tur är väl möjligen om banan ligger i en kraftig nedförsbacke eller det råkar vara orkanvindar just denna dag?!    big_smile

Har ju också hänt att tidtagningarna varit instabila och till å med att någon arrangör flyttat fram starten pga dålig asfallt eller andra anledningar och sen inte tänkt på att flytta målet...
Det brukar iofs avslöjjas när de gamla rävarna som åkt ineom en 1/10 sista 10 åren helt plötsligt kapar 2/10delar och börjar ifrågasätta vad som skett till skillnad för den glade amatören som är överlycklig över sin tur. Jo jag har hört glada chaufförer som fått dementera sina glada rekord SMS efter kontrollmätning av banan...
(och det ger ju också lägre sluthastighet)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#13 2010-01-10 00:50:34

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Sluthastigheter och effekt

Vet att Rolle och jag har ganska lika kamaxlar. Min 487/490, 236 duration om jag minns rätt. Hydralkam.
Tror att Rolle har typ 490/510, duration okänd men det kan han nog själv berätta.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#14 2010-01-10 01:01:03

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Rolle skrev:

Hur får man till en repa på tur? OM man exempelvis kör 13 sek tider och sedan helt plötsligt kör 12,75 sek... kan det vara tur? Finns mycket som kan bero på tur, till exempel reaktionstider, vinst över motpart osv men att köra fortare med hjälp av tur? Tur är väl möjligen om banan ligger i en kraftig nedförsbacke eller det råkar vara orkanvindar just denna dag?!    big_smile

Har ju också hänt att tidtagningarna varit instabila och till å med att någon arrangör flyttat fram starten pga dålig asfallt eller andra anledningar och sen inte tänkt på att flytta målet...
Det brukar iofs avslöjjas när de gamla rävarna som åkt ineom en 1/10 sista 10 åren helt plötsligt kapar 2/10delar och börjar ifrågasätta vad som skett till skillnad för den glade amatören som är överlycklig över sin tur. Jo jag har hört glada chaufförer som fått dementera sina glada rekord SMS efter kontrollmätning av banan...
(och det ger ju också lägre sluthastighet)

Rekord SMS, hur många sms har de skickat då? big_smile


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#15 2010-01-10 01:06:16

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Janne skrev:

Vet att Rolle och jag har ganska lika kamaxlar. Min 487/490, 236 duration om jag minns rätt. Hydralkam.
Tror att Rolle har typ 490/510, duration okänd men det kan han nog själv berätta.

Det borde vara denna jag har.
http://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#16 2010-01-10 02:10:35

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

...Jämför gärna med ett rödljus race mot en 2wd turbobil, man pyser iväg å lämnar de bakom sig å när man tröttnat å släpper av så passerar de en i 200kmh. De har oftast mycket effekt man har svårt att bygga tryck eller få fast effekten i gatan...

inte bara 2wd turbo som har de problemet, här är en till! Har lite svårt att komma iväg snabbt, men när jag väl får snurr på det tycker jag det drar på bra... big_smile iaf bra sluthastighet (190 km/h) Nu har jag manuellt också som som jag tycker det gör det ändå lite svårare att komma iväg raskt, men kul är det med mauellt big_smile

Har tex kört mot en T/A 350TPI/aut som kör 14.00s på 402m (den är lite moddad, men bara lite..) och jag har kört mot honom några gånger och vi är väldigt jämna i starten, bra vrid i TPIn du, men så fort jag fått upp varvet och lagt i 2an så bara försvinner TPIn snabbt i backspegen...), men i starten har jag fullt upp att bara hålla jämt med min centrifugal kompressormatade LT1a. Lite bra tips till en med manuellt som behöver bygga tryck är också önskärt..

Senast redigerat av mihe (2010-01-10 02:32:12)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#17 2010-01-10 10:00:23

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Janne skrev:

Vet att Rolle och jag har ganska lika kamaxlar. Min 487/490, 236 duration om jag minns rätt. Hydralkam.
Tror att Rolle har typ 490/510, duration okänd men det kan han nog själv berätta.

Inte så stor skillnad då, men orsaken till diffen i tidkorten är i alla fall att rolle kan ta vara på mer effekt tidigt på repan (vi har inte sett 60fötterna än) men jannes bil kommer lite mer uppe i varv. Kan bero på många faktorer, kam, kamgradning, fäste, stallspeed, storlek på toppar, växelvarvtal, tätt soppa filter, feljusterad förgasare ja många faktorer är det men rolles bil verkar bättre anspassad för strippen...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#18 2010-01-10 10:01:54

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Rolle skrev:

Rekord SMS, hur många sms har de skickat då? big_smile

Ett för mycket wink


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#19 2010-01-10 10:08:31

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

mihe skrev:

inte bara 2wd turbo som har de problemet, här är en till! Har lite svårt att komma iväg snabbt, men när jag väl får snurr på det tycker jag det drar på bra... big_smile iaf bra sluthastighet (190 km/h) Nu har jag manuellt också som som jag tycker det gör det ändå lite svårare att komma iväg raskt, men kul är det med mauellt big_smile

Har tex kört mot en T/A 350TPI/aut som kör 14.00s på 402m (den är lite moddad, men bara lite..) och jag har kört mot honom några gånger och vi är väldigt jämna i starten, bra vrid i TPIn du, men så fort jag fått upp varvet och lagt i 2an så bara försvinner TPIn snabbt i backspegen...), men i starten har jag fullt upp att bara hålla jämt med min centrifugal kompressormatade LT1a. Lite bra tips till en med manuellt som behöver bygga tryck är också önskärt..

Finns fler orsaker även här,
1 spinner du bort dig? = skaffa bättre däck
2 spinner du inte bort dig = höj startvarvet, spinner bort dig? börja om på punkt 1 wink
3 Sen har du fenomenet med knock retard, många LT1or backar tändningen pga av div orsaker då man dumpar koppling eller stämplar fullt med överladdning, då backar den tändningen 6-7 grader och ligger kvar där ca 2-3 sek (alltså scanna bilen vid race)
4 varva på kompressorn mer.
5 lustgas gör susen innan laddtrycket kommer, 60hk sänkte vår bil från 9,82 till 9,44 (har ett beg kit hemma) wink
6 börja om på punkt 1

Senast redigerat av z28 (2010-01-10 10:09:28)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#20 2010-01-10 10:33:41

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

z28 skrev:

Finns fler orsaker även här,
1 spinner du bort dig? = skaffa bättre däck
2 spinner du inte bort dig = höj startvarvet, spinner bort dig? börja om på punkt 1 wink
3 Sen har du fenomenet med knock retard, många LT1or backar tändningen pga av div orsaker då man dumpar koppling eller stämplar fullt med överladdning, då backar den tändningen 6-7 grader och ligger kvar där ca 2-3 sek (alltså scanna bilen vid race)
4 varva på kompressorn mer.
5 lustgas gör susen innan laddtrycket kommer, 60hk sänkte vår bil från 9,82 till 9,44 (har ett beg kit hemma) wink
6 börja om på punkt 1

Tack för tipsen! Får väl ta och jobba igenom listan till sommaren och se om jag får den att blir lite snabbare i starten då, det sitter väl en del i förarens skicklighet också men jag har haft lite problem med fästet när jag försökt starta med lite högre varv så det blir väl till att jobba med punkt 1-2. Har faktiskt scannat bilen vid race, men såg inga knock retard då, men kan ju va bra att kolla fler ggr. Punkt 4 ska jag testa till sommaren big_smile Har faktiskt funderat på lustgas, men tror jag väntar med det tills jag byggt en ny bottendel.

En fråga till då (som inte har med sluthastigheter och effekt att göra, men hopps det är ok än då..); om jag är 0.1sek snabbare  på 60ft, hur mycket gör det ungefär på sluttiden? Mer än 0.1 sek antar jag, eller?


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#21 2010-01-10 10:37:22

Mangan
Forumsponsor
Från: Linköping, när jag är hemma
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3853

Re: Sluthastigheter och effekt

mihe, Byt utväxling, med en överladdad maskin borde du ligga långt under 12,7 om du har fäste, annars kan du ta bort kompressorn och köra på riktigt big_smile

Sen är det ju en god ide att kolla upp chassit, förstärka eller byta LCA's bussningar osv.
En växelspak utan vibrationsdämpar gummi kan hjälpa till att få fart på växlingarna, lika så en frisk låda gevietvis med växelgafflar i stål och friska synkringar

Magnus

Senast redigerat av Mangan (2010-01-10 10:39:02)


Lägger ofta upp inlägg från min äpplefån, ber om ursäkt för udda, rolig eller missvisande stavning pga av det!
-97 Z28 M6 12,70s 109mph
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Offline

 

#22 2010-01-10 10:48:45

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

0,1 brukar man räkna som 0,15 på slutet.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#23 2010-01-10 10:50:21

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Jo, 60-fötterna har vi visst sett, min är 1,834 och Janne anger 1,82. Andra saker som du nämner gör mig nyfiken, är det Jannes bil eller Grodan du syftar på. Jag tänker på bland annat kamgradning, storlek på kanaler - toppar, igensatt bränslefilter. Någon påstod att när man kommer upp de här effekterna så räcker inte soppaledningen till längre (original). (vi snackar runt 400 ärliga antar jag?)
Självklart kan det finnas även utomstående faktorer som du nämner, fäste, väder, banpreparering men för att göra det enkelt så antar vi att dessa faktorer är lika.


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#24 2010-01-10 10:53:44

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

mihe skrev:

En fråga till då (som inte har med sluthastigheter och effekt att göra, men hopps det är ok än då..);

Skulle nog ta det lite försiktigt med att byta ämne i en tråd, moderatorerna är på som kobror!  big_smile big_smile big_smile


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#25 2010-01-10 11:03:39

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617
Webbsida

Re: Sluthastigheter och effekt

Mangan skrev:

mihe, Byt utväxling, med en överladdad maskin borde du ligga långt under 12,7 om du har fäste, annars kan du ta bort kompressorn och köra på riktigt big_smile

Sen är det ju en god ide att kolla upp chassit, förstärka eller byta LCA's bussningar osv.
En växelspak utan vibrationsdämpar gummi kan hjälpa till att få fart på växlingarna, lika så en frisk låda gevietvis med växelgafflar i stål och friska synkringar

Magnus

Har faktiskt bytt till 3.73. Och chassit i bakvagnen är förbättrat med eftermarknads LCA ink polyball-bussningar, fästen på bakaxel för att sänka infästningspunkten på LCA samt justerbar momentarm ink bussning är bytt. Har även en Hust spak utan gummidämpningen, så de mesta av det du nämner är gjort. Det är väl fästet jag får försöka jobba en del på, kompressorn får nog sitta kvar wink


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson