Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#51 2009-11-08 10:18:01

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Simmaren_1 skrev:

Jaha? eek
Vad händer resten av vintern då?

Eller har växthuseffekten fixat vår hos er? idea

Bra jobbat, full fart big_smile

Resten av vintern ska jag skotta snö, det börjar hända saker på backen nu.. det har legat snö på backen i 2 perioder nu, så den 3e blir den väl kvar kan jag tro, så nu är det bara att rulla ut snöslungan och låta den stå på tomgång och vara beredd big_smile

Skämt å sido, för mig är hösten en bra tid att skruva, mörkt och ruskigt, perfekt tid att tillbringa i garaget.
Vinteren kan väl också vara bra tillfällen att tillbringa i garaget, men jag slår bara på värmen då jag ska skruva, och på vintern tar det lite längre tid att värma upp och golvet blir inte riktigt lika varmt. Är lite bekväm också...
Våren är den bästa tiden här uppe i fjällväden, å den vill då inte jag tillbringa i ett garage mer än nödvändigt.

Nu har jag en del kvar att pyssla på med också:
- slangar till insug på kompressorn ska på plats.
- sätta tillbaka enheten för antispinn.
- vatteninsprutningen ska anslutas och ev. justeras lite.
- mappningen måste justeras lite.
- fixa slangarna till vevhusventilationen.
- jag ska montera en ny shiftlight.

plus lite annat smått och gott, så det finns att göra.

Senast redigerat av mihe (2009-11-08 10:21:16)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#52 2009-11-14 16:55:25

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Idag har det snöat mest hela dagen, så det har blivit lite snöskottning och lite andra ting än Camaroskruvande. Men jag har iaf kopplat in vatteninsprutningen sen sist. Detta satt på redan innan toppbytet och har funkat riktigt bra tycker jag. Pumpen ger ca 10bars tryck.

Nozzeln har jag satt i underkant av alu.röret innan spjällhuset (röd slang med svart kabelskydd runt om).
http://www.forumbilder.se/images/f3142009448494de6.jpg

Jag använder ett system från Snow Performance som är progressivt, dvs man ansluter den till vacumet och med ett par inställningar på styrboxen (se bild nedan) kan den reglera insprutningen från 10-100%, dvs man ställer in på vilket laddtryck den ska gå in med 10% och när den ska ge på 100% (där i mellan linjär ökning).
http://www.forumbilder.se/images/2b142009450526868.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#53 2009-11-14 18:00:27

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

Svårt att se vilken kopplingstyp det ær på nozzeln men, den typen som man bara sticker in slangen i så hakar den fast funkar bra, ær det en sån dær man trycker på slangen på ett konat rør och gængar på en låsmutter utan på så skulle jag se till å få den utbytt, har sjælv haft stora problem med dessa då de har en førmåga att spricka just i kopplingen, de funkar bra næstan vart som helst men dær uppe under insuget blir det før varmt å i kombination med metanolen så ger sig slangen.
Om du inte førstod vad jag menar med den sista kopplingstypen så kan du ta en bild på den du har så ska jag checka


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#54 2009-11-14 19:01:47

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Det är den typen som man bara stoppar in slangen så hakar den fast. För att få lös slangen måste du pressa in den yttersta delan av kopplingen. Dessa kopplingar fukar riktigt bra, jag har hittils inte haft ett enda problem med dom, peppar peppar... Slänger in en bild på kopplingen.
http://www.forumbilder.se/images/93142009659124fe7.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#55 2009-11-14 20:01:24

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

OK, nä de där funkar bra, det är så lagom kul om den spricker å man inte märker det.. Själv fick jag sprit under bakjulen på det blev halt som F..


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#56 2009-11-14 23:03:04

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

z28 skrev:

OK, nä de där funkar bra, det är så lagom kul om den spricker å man inte märker det.. Själv fick jag sprit under bakjulen på det blev halt som F..

Aj då, det var ju ingen höjdare.

Ja, det är väl det som är nackdelen med vatten- /metanolinsprutning, man måste ha lite extra tillsyn på sakerna om man jämför med intercooler. Jag brukar rengöra nozzle och testa att systemet funkar som det ska någon gång då och då, sen får man ju inte glömma att fylla tanken också.
F.ö. har jag har en lampa som täns när insprutningen är aktiv (blikar i olika takt när den är i området 10-99%, from 100% är det fast sken), detta hjälper mig se att sakerna är aktiv. Men det skulle inte vara så dumt att ha en tryckmätare eller tryckvakt också..


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#57 2009-11-15 01:43:32

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3149
Webbsida

Re: LT4 Power

vaffö inte mappa in och köra 100% E85 istället ,, då riskerar du ingen "tillsatsutrustning" som kan rasa och orsaka haveri "gigante"


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#58 2009-11-15 09:35:15

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

2 loud skrev:

vaffö inte mappa in och köra 100% E85 istället ,, då riskerar du ingen "tillsatsutrustning" som kan rasa och orsaka haveri "gigante"

Nu har ju faktiskt vattensprutet funkat riktigt bra, men visst måste man vara lite observant på att det funkar. Kanske E85 kan vara något, vi får se vad som händer framöver men till kommande sommar är det 98 oktan som gäller (tyvärr så säljs inte V-power i Östersund med omnejd, man måste ner mot kusten för att få tag på detta, Ånge ca 8-9 mil från Ö-sund är närmaste macken för mig).

Senast redigerat av mihe (2009-11-15 09:46:24)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#59 2009-11-15 09:58:21

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

I mitt fall så kørde jag E85 men sprutade in metanol før att det højjer oktanet och kyler ænnu mer.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#60 2009-11-19 17:24:35

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Ny lampa till shiftlighten monterat.
Har tidigare haft en liten Pro-light/autometer lampa, men den har inte riktigt så mycket tryck i lampan som jag vill ha.
Nu har jag bytt till en fullstor shiftlight från autometer i stället. Bra tryck i den lampan må jag säga..cool
http://www.forumbilder.se/images/26192009516087f76.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-11-19 17:27:30)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#61 2009-11-19 22:48:29

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1631

Re: LT4 Power

Busigt big_smile


badkruka

Offline

 

#62 2009-11-20 11:30:23

Matte Iroc-z
Iroc-Rocks
Registrerad: 2008-11-12
Inlägg: 314

Re: LT4 Power

Har du provat de nya prylarna än cool

Offline

 

#63 2009-11-20 12:32:40

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Matte Iroc-z skrev:

Har du provat de nya prylarna än cool

Motorn är bara provkörd utan kompressor än så länge, men jag ska uppdatera mappningen och veva igång den med kompressor något framöver och göra en justering av ventilerna, men ventiljustering gör jag först när jag fått mina nya ventilkåpor (som jag hoppas få innan jul).
Jag har däremot inte testat bilen ute på vägen och jag tror inte det blir något vägtest innan våren heller.


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#64 2009-12-04 17:18:55

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Har varit ganska lugnt en tid i garaget nu, har skruvat tvättmaskin och sådana roliga saker i stället. Men jag har hunnit med att dra slag för vevhusventilationen och monterat en liten oljeavskiljare för vevhusventilationen sen sist. Kan också passa på att lägga till i tidigare inlägg om modifieringar för överladdning att jag använder CDI-box med Timing Retard Control (Crane Fireball HI-6R med TRC2).

http://www.forumbilder.se/images/794200951606Pfd8b.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-12-13 00:31:13)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#65 2009-12-06 22:17:13

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: LT4 Power

Ska bli kul att se vad den presterar på vägen.


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#66 2009-12-07 23:15:51

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Scania skrev:

Ska bli kul att se vad den presterar på vägen.

Ja, det ska verkligen bli kul att se vad denna modifiering kommer att göra. Tyvär är det några månader kvar innan jag kan ta ut bilen för lite testkörning, men vi närmar oss vändpunkten med stormsteg, snart blir det lite ljusare för varje dag.

Redan innan topp- och insugbyte gick den bra tycker jag. 12.79s på 402m av en glad amatör tycker jag inte är dåligt för en bil som original gör 402m på lite drygt 14s. Men allt kan ju bli lite bättre... twisted
Sen är det ju alltid kul att få knäcka en och annan Corvette wink ...skämt å sido, faktum är att en av de mest minnesvärda bilarna jag kört är en original -91 TPI Corvette med manuell låda, hade aldrig kört V8 och manuell tidigare och blev helt tagen av hur brutalt läckert det var med manuellt och V8:a.


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#67 2009-12-12 00:03:19

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Hittade igen en bild som jag skulle ha stoppat in tidigare. Bilden visar skillnaden mellan LT1- och LT4-insug. Höjden på porten är större på LT4-insuget, kolla övre kanten på insuget så ser du att LT4-insuget är markant högre vid portarna. Vad jag vet så är det inget annat än detta som skiljer förutom färgen.

För övrigt ett rätt ovanligt insug, iaf på Camaro, original finns bara på ett hundratal Camaro SLP bilar från -97 med LT4-motor. Corvetten fanns med LT4-motorn bara på årsmodell -96, lite drygt 6000 bilar blev utrustade med LT4-motor. I Pontiac SLP Firehawk -97 hittade LT4:an ner i endast 29 bilar. Jag vet inte om det stämmer men jag har läst lite här och där (se ett ex. nedan) att en original LT4 (330 hk) ska vara mist lika stark eller starkare än LS1 (345 hk), skrev GM ner siffrorna på LT4:an av någon anledning???

...How much rear wheel horsepower and torque does a bone stock LT4 produce? Results will naturally vary from car to car, but one dyno expert (Vinci Hi-Performance in Orlando, FL) reports that most pure stock LT4's in good operating condition generate between 292 and 300 rear wheel hp (343 - 353 net HP) and about 300 lb/ft torque. Most "experts" concur that GM conservatively rated the LT4 at 330 net HP, perhaps because they didn't want it to eclipse the new C5 motor, the LS1, which was rated at 345 net HP...

http://www.forumbilder.se/images/d3112009110442c88f.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#68 2010-01-23 10:46:01

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

http://www.forumbilder.se/images/3b32010103749c73a.jpg

Här kommer en bild på hur det ser ut med alla rör och slangar på plats sett underifrån. Får jag tid framöver tänkte jag ersätta flexsslangen med alu.rör i stället, flexröret borde inte vara bra ur flödessynpunkt?, sen kan man ju undra om det inte imploderar lite också vid fullt ös på kompressorn? Skulle va kul att se hur insugsrören ser ut på en LT1 med Procharger, någon som har en bild att dela med sig av?

En annan fundering som jag har är om inte MAFen är lite strypande också (som jag har på insugsidan av kompressorn innan flexslangen). Insugsrören och insuget på kompressorn håller 3,5 tum, men insidan av MAFen känns mer som 3 tum plus nätet och vingarna i den, så den borde strypa flödet en del, iaf om man jmf med portade MAFar utan nät och vingar. Är det att rekommendera att köra med en portad MAF? Vilka är era erfarenheter?


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#69 2010-03-07 16:34:25

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Detta projekt har legat på is ett tag nu. Men nu verkar istiden vara på väg bort, första dagen med temperatur över nollan sen i mitten av december thumbu
Så det börjar väl bli dags att börja se till att bilen är klar snart, man börjar allt bli lite sugen på att få testa bilen nu..

I dag har jag iaf uppdaterat mappning, använder CATS winflash för att uppdatera PCM.
http://www.forumbilder.se/images/a0201041738PM63ad.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#70 2010-05-13 17:15:48

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Bilen är provkörd och den känns och låter bra smile   Har lite läckage vid ett av grenrören som jag måste fixa till, men fö funkar den kanon.
Har inte varit i det övre registret än, men jag tycker inte det känns som den har tappat i det lägre registret iaf, snarare tvärtom, kan iofs vara att man är ovan draget efter en vinter bakom ratten på en V50 1.8F lol
http://www.forumbilder.se/images/7c3201045834P8842.jpg

Har gjort lite modifiering på insuget innan kompressorn också, ersatte flexslang med 3.5" alurör och tog bara ett par cm flexslang för att klara motorrörelser utan att slangar hoppar isär.
http://www.forumbilder.se/images/823201045638Pea1a.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#71 2010-05-21 21:10:39

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Då var grenrörspackningarna bytt, tog nästan 2 timmar. Det är en aning trångt på dessa bilar, man kan konstatera att det är bra att man inte har underarmar som Karl-Alfred iaf..  lol
Då får man ut och prova igen då, nu var det väl fan om det inte skulle va tätt!

http://www.forumbilder.se/images/421201085751P10dd.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#72 2010-05-21 23:20:51

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Nu blev det tätt big_smile
Har väl börjat prova på den lite i det övre registret och den går bra, riktigt bra. Även motorljudet är förändrat, lite högre och mer power på något vis twisted
Jag kan konstatera att den har blivit märkbart starkare i botten också, vilket jag inte trodde den skulle bli. Redan på ganska låga varv vill bakhjulen släppa om man ger på lite, vilket den inte gjode förut på samma sätt...så jag är glad att jag har anti-spinn.
Har inte testat så mycket på toppen än, men den känns klart vassare, svårt att säga riktigt än, men det märks iaf väl. Så det känns som topp- och insugsbytet fallit ut väl.
Det finns säkert en del till att hämta med lite bättre mappning också. Ska logga lite värden, kolla lite på stift, etc. för att kolla så att allt verkar ok innan jag börjar pressa den mer på toppen .

Senast redigerat av mihe (2010-05-21 23:23:25)


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#73 2010-05-30 20:43:44

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Har inte hänt så väldans mycket pga av mycket jobb och annat, men förhoppningsvis ska man väl få ut och åka lite mer framöver,
samt kolla upp hur laddtrycket ev förändrat sig iom de förändrningar som nu är gjorda, etc.

Blev inget just kört i helgen med bilen heller, men det beror på att man fick äran att vara med och ställa ut på Motormässan i Östersund när fem generationer Camaro visades.

Camaro parking only!
http://www.forumbilder.se/images/080201082941P4bee.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#74 2010-06-24 00:00:01

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 634
Webbsida

Re: LT4 Power

Bilen blev besiktad i lördags och är nu godkänd för ett år till dance Fick iofs anmärkning på svårläst skylt fram och trasig skyltbelysning bak, men det kan jag leva med..
Innan jag sätter punkt för tråden tänkte jag visa en kurva som jämför laddtryck innan och efter toppbyte. Jag har tagit fram en kurva på hur laddtryck var innan toppbyte och jag ska lägga ut den så fort jag får tid att registrerat hur laddtrycket är nu (samma drevning på kompressorn).
Får väl visa en bild på hur det blev med de nya ventilkåporna så långe, matchar riktigt bra mot insuget tycker jag. Lite synd att antispinnenheten täcker i stort sett hela Chevamärket på andra siden.

http://www.forumbilder.se/images/8932010113601b034.jpg


Z28 -95, 385cui LT4
TeamCamaro.se

Offline

 

#75 2010-06-24 00:25:29

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

Sätta punkt för tråden? varför då?
Ser bra ut, då det gäller insuget högre upp så körde vi med portat orginal som vi svetsade upp för att det skulle finnas någon tätningsyta kvar wink
Ser fram i mot logg på skillnaden i laddtryck.

PS, du kan inte sluta tråden utan ett nytt tidkort cool

Senast redigerat av z28 (2010-06-24 00:26:15)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson