Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#26 2009-10-10 14:45:54

Dan (gearhead)
Forumsponsor
Från: Långsele
Registrerad: 2003-01-14
Inlägg: 622

Re: LT4 Power

Fick lov att montera minusknaster på mina ventilskaft, som förskjuter retainern neråt, för att rullvipporna skulle gå fria, och shimsa om fjädrarna för att få samma installationshöjd...satt nya ventiler i mina toppar och på en del satt spåret för knastret för högt upp, alternativt kapade lite olika.

Offline

 

#27 2009-10-10 17:09:40

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Dan (gearhead) skrev:

Fick lov att montera minusknaster på mina ventilskaft, som förskjuter retainern neråt, för att rullvipporna skulle gå fria, och shimsa om fjädrarna för att få samma installationshöjd...satt nya ventiler i mina toppar och på en del satt spåret för knastret för högt upp, alternativt kapade lite olika.

När du nämner det kommer jag ihåg att jag läst eller hört dig berätta detta. Jag orkar inte trixa och fixa med vetilerna/fjärdrar, så guide plates och andra vippor blir bra det med (hoppas jag..). Har börjat montera plattorna och det ser ut att bli bra...


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#28 2009-10-10 17:19:33

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Har jobbat på lite idag också (men snart måste jag nog ge mig ett tag innan frugan blir tokig...).

Ytor rengjorda, rengjorda gängor och ny topplockspackning är på plats, återuppbyggandet är på gång.
http://www.forumbilder.se/images/9710200951232ee26.jpg

AFR-topparna på plats smile, dax att leta fram ARP bultar och mometnyckel!
http://www.forumbilder.se/images/001020095152780ec.jpg

Kommer att använda Loctite 561 att täta gängorna med.
http://www.forumbilder.se/images/a510200951643e1ca.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#29 2009-10-15 21:39:33

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Hela ventilmekanismen på plats. I morgon ska jag köpa lite silicon med förhoppning om att få insuget på plats närmaste dagarna. Det går sakta men säkert framåt...

http://www.forumbilder.se/images/a215200993838f437.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#30 2009-10-16 14:04:12

Mattilacken
Medlem
Från: Malmberget
Registrerad: 2007-12-27
Inlägg: 596

Re: LT4 Power

STiligt värre:)


http://www.garaget.org/?car=73604
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
http://img10.imageshack.us/img10/7244/nordiccamarose.jpg

Offline

 

#31 2009-10-16 14:53:14

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29
Inlägg: 2163
Webbsida

Re: LT4 Power

mihe skrev:

Det går sakta men säkert framåt...

Tycker det går snabbt framåt, jag smile en annan har inte ens hunnit ställa av bilen inför vintern än wink


Kompressor matad 415cui Trans am -89 med "GMC syclone chip", 4L80E låda
http://medlem.spray.se/gta324 ej uppdat på lääänge.......

Offline

 

#32 2009-10-16 16:29:25

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

GTA324 skrev:

mihe skrev:

Det går sakta men säkert framåt...

Tycker det går snabbt framåt, jag smile en annan har inte ens hunnit ställa av bilen inför vintern än wink

Det blir väl en bit i taget, men ju längre fram jag kommer, ju saktare går det på något vis. Säkert något som fler känner igen..
Har varit ledig i dag och städat lite i garaget, men lite skruvande blev det också.

Lite silicon och sen är det klart för att lägga på insuget
http://www.forumbilder.se/images/8216200942507a112.jpg

Insug på...nu börjar det likna något igen big_smile
http://www.forumbilder.se/images/9116200942705b7f1.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-16 16:57:16)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#33 2009-10-16 22:53:35

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Får väl ta och slänga in en bild på kärran också.
http://www.forumbilder.se/images/7b1620091048413410.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-16 22:54:13)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#34 2009-10-17 01:53:08

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: LT4 Power

PERFEKT !!!  du kommer vara klar lagom till första snön  *lol*


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#35 2009-10-17 10:30:15

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

2 loud skrev:

PERFEKT !!!  du kommer vara klar lagom till första snön  *lol*

Det var länge sen första snön kom här...men den har å andra sidan försvunnit nu. Men det vore väl toppen om man hinner ut och testköra så att allt funkar som det ska innan det blir allt för mycket vinter. Finns mycket annat att ta tag på bilen också wink

Senast redigerat av mihe (2009-10-17 10:35:06)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#36 2009-10-18 20:25:41

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Grått och tråkigt väder idag, så jag tog en liten sväng i garaget idag med.
Har monterat fast höger grenrör, oljestickan och börjat koppla in kabelhärvan igen.
När jag håller på att skruva slås jag hela tiden av den nya trottenls storlek, den ser onekligen lite brutal ut...
http://www.forumbilder.se/images/fa182009811251a1e.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-18 21:32:26)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#37 2009-10-23 18:50:54

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Här kommer flödesdiagram för topparna. Jag har originalkammen (202/207 Duration, 116 LSA) samt lite mer höglyftande vippor (1.6:1), som kommer att innebära ett maximalt lyft på 0.480 för min del. Med de lyftet når jag inte riktigt AFR-topparnas max enligt diagram, men det är inte långt i från, det borde bli kring 255 CFM om man läser ur diagrammet (max 262 CFM) på insug, på avgas borde jag nå ca 185 CFM (max 194 CFM). Med mitt lyft blir det en ökning på knappt 20% på insug och lite drygt 15% på avgas, finns det någon expert där ute som kan ge en kommentar på detta och siffrorna i diagrammen. Obs att jag kommer att köra med lite överladd också, ca 0.5 bar.

http://www.forumbilder.se/images/1d23200962703d459.jpg

http://www.forumbilder.se/images/4c232009628230e0a.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-23 20:47:57)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#38 2009-10-23 23:19:21

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

mihe skrev:

finns det någon expert där ute som kan ge en kommentar på detta och siffrorna i diagrammen....

Eller någon med erfarenhet av liknade byten, som är en bättre formulering (expert lät nog lite dumt...jag skrev expert av farten eftersom jag själv inte har erfarenheten och betraktar de som gjort liknade som lite experter ändå smile ).  Själv gissar jag på att LT4-topparna kan vara en aning "stora" för originalkammen, men då jag kommer att överladda är min förhoppning att det kan bli ganska bra ändå. Jag har inte världens största kompressor, men den pustar på rätt bra ändå (max 1000 CFM). Erfarenheter från andra uppskattas!

Jag kan ju slänga upp compressor map:en för den också...Vortech SQ-V2
http://www.forumbilder.se/images/bd2320091110569d8c.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-23 23:21:19)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#39 2009-10-23 23:39:24

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

Du kommer att få lägre gashastighet och tappa lågvarvsegenskaper, du kommer inte heller att kunna utnyttja topparnas flöde på höga varv då ramperna på orginalkammen är snälla och kammen bara befinner sig på max/hög lyft (som är för lågt) en bråkdel av varvet. MEN den kommer helt klart att gå bättre en med orginaltopparna..  Peta dit en värre kam så ska du se att den blir riktigt kul...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#40 2009-10-23 23:53:58

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

z28 skrev:

Du kommer att få lägre gashastighet och tappa lågvarvsegenskaper, du kommer inte heller att kunna utnyttja topparnas flöde på höga varv då ramperna på orginalkammen är snälla och kammen bara befinner sig på max/hög lyft (som är för lågt) en bråkdel av varvet. MEN den kommer helt klart att gå bättre en med orginaltopparna..  Peta dit en värre kam så ska du se att den blir riktigt kul...

Tack för inlägget thumbu, anade att originalkammen är liten för att nyttja topparna fullt ut. Kambytet tänker jag spara tills det blir dags att skaffa/bygga en ny bottendel, vilket jag räknar med tids nog (men förhoppningsvis inte riktigt än..).

Jag passar på att fråga dig Åke som har bra erfarhet på området (men andra är givetvis också välkommen att svara om det har erfarnhet av detta), kan man räkna med att laddtrycker sjunker något om jag har samma dreving av kompressorn med de nya topparna pga att dom flödar mer?

Senast redigerat av mihe (2009-10-23 23:59:26)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#41 2009-10-24 09:07:42

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

Japp, laddtrycket kommer att sjunka något  då motorn flödar mer MEN det innebär inte att du kan ladda på till samma laddtryck med samma kompression. Kompressorn matar ju en viss mäng luft (varierar ju lite med mottrycket förstås) Nu kommer du att få in mer luft i förbränningsutrymmena och uppnå högre tryck i cylindrarna så varva inte upp för mycket...  Samtidigt så sjunker insugstempen vid lägre laddtryck och det gör också att fyllningsgraden (mängden syre ökar), sänkt insugstemp innebär i sin tur att man kan öka laddet lite men ökar du till samma tryck som innan toppbytet så är ju insugstempen den samma då den styrs av komprimeringen av laddluften (och till viss del av kompressorns effektivitet se vart du ligger i mappen)

Ja du ser det är många parametrar som spelar in här, finns myckat att fundera på vid överladdning...


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#42 2009-10-24 09:56:08

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Det kommer inte bli samma komp. som innan, därav min fundering. Är det vettigt att dreva om ett litet snäpp nu då kompen kommer att sjunka (från 10.4 till 9.7, om jag räknat rätt, 7cc sörre förbränningsutrymme på de nya topparna)? Jag har ett hjul som ska ge en ökning på 1-2 psi som jag funderar på att använda, mer uppdrevning än så är inte aktuellt. Laddade ca 7,5psi med vatteninsp. innan toppbytet.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#43 2009-10-24 23:23:05

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

z28 skrev:

Du kommer att få lägre gashastighet och tappa lågvarvsegenskaper, du kommer inte heller att kunna utnyttja topparnas flöde på höga varv då ramperna på orginalkammen är snälla och kammen bara befinner sig på max/hög lyft (som är för lågt) en bråkdel av varvet. MEN den kommer helt klart att gå bättre en med orginaltopparna..  Peta dit en värre kam så ska du se att den blir riktigt kul...

Många har säkert testat Dyno2000, så även jag, kul program faktiskt. Jag tog och petade in alla uppgifter jag har på toppar, kam, kompression, etc. och räknade med att laddtrycket skulle sjunka ca 1.5psi om jag använder samma utväxling på kompressorn med de nya topparna (ingen aning om det stämmer, men jag måste ju anta något). Detta är vad som kom ut, jag tror att man får ta effektsiffrorna med en stor nypa salt, man får nog titta mer på karaktären. Åkes tes stämmer ju faktiskt ganska bra, den tappar lite i botten, men däremot ser det ju trevligt ut över 4500 rpm big_smile

http://www.forumbilder.se/images/5f242009110137f5ff.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#44 2009-10-26 14:58:32

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Kabelhärvan är nu helt på plats, ventiler ställda, stift och kablar anslutna...nu är det bara lite småsaker kvar innan jag kan börja fundera på en provstart.
http://www.forumbilder.se/images/1a26200925132b4bc.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-26 19:29:22)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#45 2009-10-30 17:04:14

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Har kollat lite mer på compressor map:en och på de varvtal jag ligger med nuvarande drevning, ~45000 rpm vid max varvtal på motorn = max laddtryck. Vid 45000 rpm är speed-kurvan väldigt platt ända up till ca 850 CFM (vilket jag tror motsvarar ca 550 hk), det är först därefter den börjar falla. Så jag tolkar diagrammet som att jag måste upp i högre flöde än 850 CFM för att laddtrycket ska börja sjunka nämnvärt. Och jag borde med all säkerhet ligga under 550 hk, så då borde inte toppbytet påverka laddtrycket så mycket?  Nu är inte jag någon expert på att utläsa compressor map:s, jag kan vara ute och cykla lite här. Kommentar är givetvis välkommet!

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att behålla nuvarande drevning...så länge cool, ca 7psi är nog lagom att börja med. Ska hur som helst bli intressant att se hur laddtrycket ev. kommer påverkas av toppbytet.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#46 2009-10-30 18:04:23

Matte Iroc-z
Iroc-Rocks
Registrerad: 2008-11-12
Inlägg: 314

Re: LT4 Power

mihe skrev:

Har kollat lite mer på compressor map:en och på de varvtal jag ligger med nuvarande drevning, ~45000 rpm vid max varvtal på motorn = max laddtryck. Vid 45000 rpm är speed-kurvan väldigt platt ända up till ca 850 CFM (vilket jag tror motsvarar ca 550 hk), det är först därefter den börjar falla. Så jag tolkar diagrammet som att jag måste upp i högre flöde än 850 CFM för att laddtrycket ska börja sjunka nämnvärt. Och jag borde med all säkerhet ligga under 550 hk, så då borde inte toppbytet påverka laddtrycket så mycket?  Nu är inte jag någon expert på att utläsa compressor map:s, jag kan vara ute och cykla lite här. Kommentar är givetvis välkommet!

Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att behålla nuvarande drevning...så länge cool, ca 7psi är nog lagom att börja med. Ska hur som helst bli intressant att se hur laddtrycket ev. kommer påverkas av toppbytet.

Blir intressant att se vad topparna gör ..ska med köra AFR  och enligt många är det stor skillnad mot original..
Sen vad det gör med laddtrycket blir en senare fråga för mig iallafall,,,,
Mycket intressant projekt för mig iallafall ,man lär ju sig saker hela tiden ,,
Keep up the good work
Matte

Offline

 

#47 2009-10-30 20:13:40

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Matte Iroc-z skrev:

..ska med köra AFR  och enligt många är det stor skillnad mot original..
Sen vad det gör med laddtrycket blir en senare fråga för mig iallafall,,,,
Mycket intressant projekt för mig iallafall ,man lär ju sig saker hela tiden ,,
Keep up the good work
Matte

Tack för positiva kommentarer, hoppas att du själv snart kommer igång med ditt projekt.
Ska se om jag får lite tid i helgen att börja montera tillbaka kompressorn. Väntar på nya silikonslangar i svart, tror det passa bättre än blå nu när jag har ett rött insug, samt lite med diskret.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#48 2009-10-31 18:31:47

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Kompressor monterad. Uppifrån är det inte mycket man ser av den, när luftrören är på plats ser man den nästan inte alls.
http://www.forumbilder.se/images/d03120096260994d8.jpg

Sett underifrån, när krängningshämmare och luftör kommer på plats är den ganska dåld även underifrån.
http://www.forumbilder.se/images/d831200962451f986.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#49 2009-11-07 14:38:29

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Så vad det äntligen dags för provstart, lite spännande att se om allt funkar som det ska. Till min stora glädje small den i gång på första startförsöket, och allt verkar funka som det ska dance Den går bra men kunde hicka till lite om man gasade på snabbt, men jag antar det kan bero på att jag inte uppdaterat mappningen än...sitter ju lite större trottel nu smile
Här kommer ett litet kort filmbevis: http://www.garaget.org/video/wabcrwobbq97
Man inbillar sig säkert, men det hördes lite vassare på något vis, kan vara insugsljudetet också iom att jag bara provisoriskt hängt dit MAFen framför trotteln utan luftfilter.

Efter provstart monterade jag nya silikonslangar i svart, blir klart snyggare än blått enligt mig.
http://www.forumbilder.se/images/037200922323Pcb3b.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-11-07 16:26:10)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#50 2009-11-07 22:59:11

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1621

Re: LT4 Power

Jaha? eek
Vad händer resten av vintern då?

Eller har växthuseffekten fixat vår hos er? idea

Bra jobbat, full fart big_smile


badkruka

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson