Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2009-10-04 12:21:26

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

LT4 Power

Här har snön börjat falla, så nu är det dags att starta vinterns projekt. Motorn ska uppgraderas med nya toppar (AFR 195cc LT4) och nytt insug (LT4) plus lite annat smått och gott. Motorn har gått och kommer att gå med lite överladdning, ca 0,5 bar (vi får se, det kan ev bli lite mer nu då jag kommer att få ner kompet lite pga 7cc större förbränningsutrymme på de nya topparna). Har använt och kommer fortsätta använda vatten- /metanolinsprutning.

Rengjort och redo för att monteras smile
http://www.forumbilder.se/images/f942009120520c857.jpg

Då var vi igång, kabelhärva åt ena hållet och soppaslangar år andra.
http://www.forumbilder.se/images/bf42009120239974a.jpg

Insug demonterat.
http://www.forumbilder.se/images/05420091208138c93.jpg

/Micke


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#2 2009-10-04 12:44:26

Matte Iroc-z
Iroc-Rocks
Registrerad: 2008-11-12
Inlägg: 314

Re: LT4 Power

Härligt projekt ,detta ska följas smile

Offline

 

#3 2009-10-04 14:13:54

Martin.n
Glidare
Från: Långsele
Registrerad: 2007-01-11
Inlägg: 1700

Re: LT4 Power

Matte Iroc-z skrev:

Härligt projekt ,detta ska följas smile

Samma här...   

PÅ tal om snö!   bor ca 2mil från Jämtgränsen och nu passerar det snöbollar efter riksvägen...    Här regnar det idag...  wink

Offline

 

#4 2009-10-04 15:51:30

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Tack för intresset, hoppas det kan glädja i höstrusket.
Jag får väl posta ett par bilder till då, nästa helg går förhoppningsvis projektet vidare...

Insuget är demonterat och allt överflyttat. LT1-insug vs LT4-insug (mitt LT4-insug är portat för större spjällhus). LT4-insuget är riktigt snyggt med sin röda färg.
http://www.forumbilder.se/images/804200933635Pf0a2.jpg

Kommer att sätta på ett 2x58mm spjällhus, jmf mot det gamla som är 2x48mm. Ett original 2x48 spjällhus har 36,2 cm2 öppning. Ett 2x58 som har en yta på 52,8 cm2 ,dvs hela 45,8% större än original. Jag tycker bilden är lite missvisande mot verkligheten, men det kan bero på fotovinkel eller något...58-huset är betydligt större, det var trångt att få siliconslangen också, så själva öppningen i huset måste vara något större också.
http://www.forumbilder.se/images/574200933915P96a7.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#5 2009-10-05 07:35:37

Dan (gearhead)
Forumsponsor
Från: Långsele
Registrerad: 2003-01-14
Inlägg: 622

Re: LT4 Power

Ser bra ut det där... thumbu

Offline

 

#6 2009-10-05 08:47:59

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29
Inlägg: 2163
Webbsida

Re: LT4 Power

Kul med nya projekt att följa i höst rusket......thumbu


Kompressor matad 415cui Trans am -89 med "GMC syclone chip", 4L80E låda
http://medlem.spray.se/gta324 ej uppdat på lääänge.......

Offline

 

#7 2009-10-05 09:31:54

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: LT4 Power

mihe, du är från östersund? då kanske du känner till grabbarna borta i garaget vid "grytan" mellan ö-sund o brunflo??

Peter Häggström o Jonas Nässe´n är några av mina gamla polare där, förutom då Julle lindgren då som idag är dubbelt så stor som när jag lärde känna honom... big_smile

Ja så "Trötter" o en del annat löst folk. nisse nilsson mfl.


P. Häggström är en kille som är duktig o värd att rådfråga.. gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#8 2009-10-05 17:54:27

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Nova67ss skrev:

mihe, du är från östersund? då kanske du känner till grabbarna borta i garaget vid "grytan" mellan ö-sund o brunflo??

Peter Häggström o Jonas Nässe´n är några av mina gamla polare där, förutom då Julle lindgren då som idag är dubbelt så stor som när jag lärde känna honom... big_smile

Ja så "Trötter" o en del annat löst folk. nisse nilsson mfl.


P. Häggström är en kille som är duktig o värd att rådfråga.. gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.

Stämmer att jag bor i Östersund (och delvis i Sollefteå). Känner inte alla du nämner, men vet vilka de flesta du räknar upp är. Julle är väl den jag snackat mest med.

Senast redigerat av mihe (2009-10-05 17:56:10)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#9 2009-10-05 20:54:24

black AM
Medlem
Från: Gnarp
Registrerad: 2006-02-05
Inlägg: 99
Webbsida

Re: LT4 Power

Trevligt att se :-)


Camaro Z28   1,38 - 5,84/190 - 9,31/220

Offline

 

#10 2009-10-05 22:03:45

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

black AM skrev:

Trevligt att se :-)

Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...big_smile


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#11 2009-10-06 09:48:40

2 loud
besserwisser
Från: Järfälla The mountain of Jakob
Registrerad: 2007-07-18
Inlägg: 3147
Webbsida

Re: LT4 Power

Nova67ss skrev:

gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.

som att gå från HEROIN till  att bli tablettmissbrukare xmasxmasxmas  (vilken tomte)


Guinnes World Record Holder  (Soundpressure in car )
På Internet kommunicerar vi med text. Om du då skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
If it has tits, track or tires, you're going to have problems with it.

Offline

 

#12 2009-10-06 19:19:44

black AM
Medlem
Från: Gnarp
Registrerad: 2006-02-05
Inlägg: 99
Webbsida

Re: LT4 Power

mihe skrev:

black AM skrev:

Trevligt att se :-)

Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...big_smile

Hehe, det ska bli kul å se hur den kommer gå :-). Skickar platterna i morgon.


Camaro Z28   1,38 - 5,84/190 - 9,31/220

Offline

 

#13 2009-10-06 19:32:57

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

black AM skrev:

mihe skrev:

black AM skrev:

Trevligt att se :-)

Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...big_smile

Hehe, det ska bli kul å se hur den kommer gå :-). Skickar platterna i morgon.

Tackar och bockar för plattorna!


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#14 2009-10-07 20:25:43

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

I väntan på fortsättningen lägger jag upp en jämförelsebild på förbränningsutrymmet.
LT1-toppen har 1.94 & 1.5 ventiler och LT4 AFR-toppen har 2.02 & 1.6 ventiler

http://www.forumbilder.se/images/ac7200982016P308f.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#15 2009-10-07 21:09:49

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: LT4 Power

förbränningsrummen var snarlika tycker jag om man bortser från ventilstorleken eller är jag halvblind?
KAn du inte ta bilder på insug och avgaskanal?

Senast redigerat av stinger (2009-10-07 21:16:41)

Offline

 

#16 2009-10-07 22:03:32

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Visst påminner dom om varandra, men LT1-toppen har inte lika "mjuka" former utan lite mer "kantigare" förbränningsutrymme, tror denna bild visar lite bättre vad jag menar.

http://www.forumbilder.se/images/517200995838Pe224.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-08 21:37:16)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#17 2009-10-09 19:13:26

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Botten är nådd...
http://www.forumbilder.se/images/d19200971145Pec72.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#18 2009-10-09 19:46:48

biturboflameboy
Medlem
Från: Åby
Registrerad: 2005-03-14
Inlägg: 839

Re: LT4 Power

en fråga vad kör du med för sprut?


Svetsar, Alu, rostfritt/syrafast, svart, mässing, TITAN . Kan även Bocka/klippa/valsa/stansa plåt. gör stora som små jobb! behöver du min hjälp PM:a

Offline

 

#19 2009-10-09 21:25:03

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

biturboflameboy skrev:

en fråga vad kör du med för sprut?

Original


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#20 2009-10-09 22:19:20

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: LT4 Power

Vet inte när man behöver värre (har bromsat 1085hk i nilsens bänk ett orginalsprut)


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#21 2009-10-10 00:14:47

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Kan inte använda LT4 rullvippor av Self-Aligning typ, vipparmen tar i retainer och inte rullen mot ventilskaft. Men jag har ett set andra rullvippor av typen som inte är Self-Aligning, så det får bli dom ist. Lite synd, ville använda så mycket LT4-delar som möjligt, men det är bara att plocka fram Guide Plates..

Lite suddig bild, på vissa är det minimal marginal och på andra tar vipparmen i, inte bra sad
http://www.forumbilder.se/images/17102009121410145c.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-10 00:15:24)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#22 2009-10-10 08:23:17

GTA324
Forumsponsor
Från: Bromölla
Registrerad: 2003-03-29
Inlägg: 2163
Webbsida

Re: LT4 Power

ser tajt ut för lash caps oxå......hmm


Kompressor matad 415cui Trans am -89 med "GMC syclone chip", 4L80E låda
http://medlem.spray.se/gta324 ej uppdat på lääänge.......

Offline

 

#23 2009-10-10 10:09:29

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

GTA324 skrev:

ser tajt ut för lash caps oxå......hmm

Det är möjligt att det kan gå med lach caps, men jag har bestämt mig för att skippa LT4-vipporna.
Det blir nog bra med guide plates och Trick flow 1.6 rullvippor med smile

Senast redigerat av mihe (2009-10-10 10:36:33)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#24 2009-10-10 10:39:58

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Är lite sugen på att köpa nya ventilkåpor med, original e inte så snygg (mina är i lite behov att uppsnyggning med...). LT4-kåporna är fin, men lite dyra. Någon som vet om nedan kåpor funkar, eller tar generatorn i? Tror dessa skulle matcha insuget väldigt bra. GM Performance Parts 141-131
http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/pro-141-131_w.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-10-10 10:42:09)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#25 2009-10-10 10:56:03

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: LT4 Power

Jag hittade svaret på min fråga själv, men det kan ju va bra för andra att veta också.
Jepp, det funkar med dessa kåpor, men man behöver fila lite på generatorn.
Läs mer på: http://www.lt1engine.com/tech/how-to-in … ve-covers/

http://www.lt1engine.com/tech/wp-content/uploads/2008/04/b11-540x405.jpg


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson