Här har snön börjat falla, så nu är det dags att starta vinterns projekt. Motorn ska uppgraderas med nya toppar (AFR 195cc LT4) och nytt insug (LT4) plus lite annat smått och gott. Motorn har gått och kommer att gå med lite överladdning, ca 0,5 bar (vi får se, det kan ev bli lite mer nu då jag kommer att få ner kompet lite pga 7cc större förbränningsutrymme på de nya topparna). Har använt och kommer fortsätta använda vatten- /metanolinsprutning.
Rengjort och redo för att monteras
Då var vi igång, kabelhärva åt ena hållet och soppaslangar år andra.
Insug demonterat.
/Micke
Offline
Härligt projekt ,detta ska följas
Offline
Matte Iroc-z skrev:
Härligt projekt ,detta ska följas
Samma här...
PÅ tal om snö! bor ca 2mil från Jämtgränsen och nu passerar det snöbollar efter riksvägen... Här regnar det idag...
Offline
Tack för intresset, hoppas det kan glädja i höstrusket.
Jag får väl posta ett par bilder till då, nästa helg går förhoppningsvis projektet vidare...
Insuget är demonterat och allt överflyttat. LT1-insug vs LT4-insug (mitt LT4-insug är portat för större spjällhus). LT4-insuget är riktigt snyggt med sin röda färg.
Kommer att sätta på ett 2x58mm spjällhus, jmf mot det gamla som är 2x48mm. Ett original 2x48 spjällhus har 36,2 cm2 öppning. Ett 2x58 som har en yta på 52,8 cm2 ,dvs hela 45,8% större än original. Jag tycker bilden är lite missvisande mot verkligheten, men det kan bero på fotovinkel eller något...58-huset är betydligt större, det var trångt att få siliconslangen också, så själva öppningen i huset måste vara något större också.
Offline
Ser bra ut det där...
Offline
mihe, du är från östersund? då kanske du känner till grabbarna borta i garaget vid "grytan" mellan ö-sund o brunflo??
Peter Häggström o Jonas Nässe´n är några av mina gamla polare där, förutom då Julle lindgren då som idag är dubbelt så stor som när jag lärde känna honom...
Ja så "Trötter" o en del annat löst folk. nisse nilsson mfl.
P. Häggström är en kille som är duktig o värd att rådfråga.. gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.
Offline
Nova67ss skrev:
mihe, du är från östersund? då kanske du känner till grabbarna borta i garaget vid "grytan" mellan ö-sund o brunflo??
Peter Häggström o Jonas Nässe´n är några av mina gamla polare där, förutom då Julle lindgren då som idag är dubbelt så stor som när jag lärde känna honom...
Ja så "Trötter" o en del annat löst folk. nisse nilsson mfl.
P. Häggström är en kille som är duktig o värd att rådfråga.. gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.
Stämmer att jag bor i Östersund (och delvis i Sollefteå). Känner inte alla du nämner, men vet vilka de flesta du räknar upp är. Julle är väl den jag snackat mest med.
Senast redigerat av mihe (2009-10-05 17:56:10)
Offline
black AM skrev:
Trevligt att se :-)
Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...
Offline
Nova67ss skrev:
gick väl över från Baracuda m 426 hemi till audi + överladd.
som att gå från HEROIN till att bli tablettmissbrukare (vilken tomte)
Offline
mihe skrev:
black AM skrev:
Trevligt att se :-)
Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...
Hehe, det ska bli kul å se hur den kommer gå :-). Skickar platterna i morgon.
Offline
black AM skrev:
mihe skrev:
black AM skrev:
Trevligt att se :-)
Kul att du tycker det, du är ju lite skyldig till detta projekt kan man ju säga...
Hehe, det ska bli kul å se hur den kommer gå :-). Skickar platterna i morgon.
Tackar och bockar för plattorna!
Offline
I väntan på fortsättningen lägger jag upp en jämförelsebild på förbränningsutrymmet.
LT1-toppen har 1.94 & 1.5 ventiler och LT4 AFR-toppen har 2.02 & 1.6 ventiler
Offline
förbränningsrummen var snarlika tycker jag om man bortser från ventilstorleken eller är jag halvblind?
KAn du inte ta bilder på insug och avgaskanal?
Senast redigerat av stinger (2009-10-07 21:16:41)
Offline
Visst påminner dom om varandra, men LT1-toppen har inte lika "mjuka" former utan lite mer "kantigare" förbränningsutrymme, tror denna bild visar lite bättre vad jag menar.
Senast redigerat av mihe (2009-10-08 21:37:16)
Offline
Botten är nådd...
Offline
en fråga vad kör du med för sprut?
Offline
biturboflameboy skrev:
en fråga vad kör du med för sprut?
Original
Offline
Vet inte när man behöver värre (har bromsat 1085hk i nilsens bänk ett orginalsprut)
Offline
Kan inte använda LT4 rullvippor av Self-Aligning typ, vipparmen tar i retainer och inte rullen mot ventilskaft. Men jag har ett set andra rullvippor av typen som inte är Self-Aligning, så det får bli dom ist. Lite synd, ville använda så mycket LT4-delar som möjligt, men det är bara att plocka fram Guide Plates..
Lite suddig bild, på vissa är det minimal marginal och på andra tar vipparmen i, inte bra
Senast redigerat av mihe (2009-10-10 00:15:24)
Offline
GTA324 skrev:
ser tajt ut för lash caps oxå......
Det är möjligt att det kan gå med lach caps, men jag har bestämt mig för att skippa LT4-vipporna.
Det blir nog bra med guide plates och Trick flow 1.6 rullvippor med
Senast redigerat av mihe (2009-10-10 10:36:33)
Offline
Är lite sugen på att köpa nya ventilkåpor med, original e inte så snygg (mina är i lite behov att uppsnyggning med...). LT4-kåporna är fin, men lite dyra. Någon som vet om nedan kåpor funkar, eller tar generatorn i? Tror dessa skulle matcha insuget väldigt bra. GM Performance Parts 141-131
Senast redigerat av mihe (2009-10-10 10:42:09)
Offline
Jag hittade svaret på min fråga själv, men det kan ju va bra för andra att veta också.
Jepp, det funkar med dessa kåpor, men man behöver fila lite på generatorn.
Läs mer på: http://www.lt1engine.com/tech/how-to-in … ve-covers/
Offline