Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2009-05-15 20:24:19

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

fula ankungen har provat G-tech

Hade med 2.41 i utväxling en het sommardag 2008, 6,9 sek 0-100 km/h.

Idag med 3.73 i utväxling var hon lite snabbare men fästet fanns inte och det blev 6,0 sek 0-100 och 60 foot 2,4 och 14,1 på 402m, slutfart 160.

Hade ju hoppats på att få en tid under 6 sekunder, kanske 5,5 i alla fall men men.

Får se om det går att komma ner lite i tid.

Senast redigerat av Simmaren_1 (2009-05-20 08:39:20)


badkruka

Offline

 

#2 2009-05-16 10:06:01

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: fula ankungen har provat G-tech

Med bättre fäste / däck så lär du både komma under 6 resp. 14 sekunder.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#3 2009-05-16 19:27:05

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Ja, bättre däck lär ge lite bättre tid men bilen är nog för slö/tung för en bra tid.
Den vill inte varva ur utan segar sig upp varv... Tycker den borde vara lite piggare...

/Fredrik


badkruka

Offline

 

#4 2009-05-31 09:01:16

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Har även vägt min bil.
1714 kg med förare och ca 3/4 tank, viktfördelning 55/45.


Har fått mina G-tech resultat:

Bästa resultatet:
20m - 2,433s
100m - 6,119s
200m - 9,246s @ 128,99km/h
300m - 11,833s
401m - 14,193s @ 150,54km/h
0-100km/h - 6,054s
Växlade vid 5300 rpm och 2'an vid 5400 rpm

Bästa 60 foot:
20m - 2,392s
100m - 6,155s
200m - 9,361s @ 124km/h
300m - 12,046s
401m - 14,478s @ 145,37km/h
0-100km/h - 6,316s
Växlade vid 5400 rpm och 2'an vid 5600 rpm

Högsta slutfart:
20m - 2,535s
100m - 6,261s
200m - 9,393s @ 128,29km/h
300m - 12,009s
401m - 14,358s @ 159,97km/h
0-100km/h - 6,211s
Växlade vid 5300 rpm och 2'an vid 5200 rpm
hjulspinn till 4700 rpm...

Har bara fått siffror, inte fått filerna ännu.
Tydligen ligger min momenttopp vid 4000 rpm är sedan platt över 4k...
Borde tyda på att förgasaren som är för klen?


Med min förra utväxling (2.41:1) och min gamla motor fick jag dessa tider förra året:
20m - 2,489s
100m - 6,555s
200m - 9,987s @ 116,94 km/h
300m - 12,806s
401m - 15,263s @ 154,38km/h
0-100km/h - 7,553s
Växlade vid 5700 rpm @ 12,3 sekunder...
(mot ca 5300 @ 3,8 sekunder och 2'an ca 7,6 sekunder med 3.73:1 utvxl)

Senast redigerat av Simmaren_1 (2009-05-31 09:07:07)


badkruka

Offline

 

#5 2009-08-14 22:47:30

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: fula ankungen har provat G-tech

Att din moment topp ligger vid ca 4000 rpm och sen inte stiger är rätt normalt, då du efter moment toppen övergår till  Hp

Kanske du ser vad jag menar med bilden? Tq ligger på topp på 2 av motor combon vid 4500 de 2 andra vid 5500 rpm men dyker av ganska brant därefter medans Hp "växer" mer med Rpm..

http://i489.photobucket.com/albums/rr257/Nova67ss/Wictorrbst.jpg

Senast redigerat av Nova67ss (2009-08-14 22:51:17)


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#6 2009-08-14 23:02:32

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: fula ankungen har provat G-tech

Det går ju åt rätt håll i alla fall, brukar det göra så mycket att byta utväxling ni som vet? Hur kändes bilen på landsväg efter bytet av utväxling? steg varvet mycket mot 2,41?

Offline

 

#7 2009-08-15 00:08:48

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Anders:

Okej, men då borde man ha en kam som drar till över 7000 om man vill dra upp till ca 6000 utan att tappa i ork?
Min kam ska vara mellan 1800 och 6200, motorn tappar bett vid 5400.

Tror du det blir skillnad om jag lånar en stor Holley och provar med?
Min motor har gått låga 11'or med en Nova-75'a och portade mussetoppar + värre kam med Holley jag kan få låna...

Stinger:
Ja, det har gått åt rätt håll.

Bilen känns mycket piggare med nya utväxlingen. Landsvägskörningen är som att köra på 2'an med förra utväxlingen, inget problem för min del.
Snarare att jag ångrar mig angående val av utväxlingen 3.73, skulle tagit 4.10 direkt... Men men.
Jag har kört en tank med snitt på 2.05 liter/mil, så det är okej.

Behöver bättre fäste och så behöver jag banta bilen smile Ska börja med att flytta batteriet bak i vinter så får vi se vad jag kan göra åt vikten. Glasfiberhuv osv.
Ska bara skaffa ett nytt jobb först...

/Fredrik


badkruka

Offline

 

#8 2009-08-15 01:03:48

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: fula ankungen har provat G-tech

Ok din kam ska nå 6200 rpm men du tycker motorn "dör" redan vid 5400 rpm. Holley rekomenderar en 600 - 670 - 750 Vac fugge till din aplication, men även om du har en 600 ska den inte vara död redan vid 5400.. den ska klara upp mot 6200 rpm så din "plugg" måste vara en kombination av flera faktorer..

Har du kollat att spjällen löper lätt och verkilgen öppnar fullt när du trycker gaspedalen i bilen i botten??

Om din fugge är Vac model, har du kollat så secundär spjället inte kärvar sat att diafragman inte är trasigt..

Vilka toppar? ventiler? är de rensade eller portade nåt??

Insug?

Tändkurva?

Headers? avgas system??

Lådan?? en Th350?? vilken converter?? stall/slir osv?


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#9 2009-08-15 09:11:10

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Nova67ss skrev:

Ok din kam ska nå 6200 rpm men du tycker motorn "dör" redan vid 5400 rpm. Holley rekomenderar en 600 - 670 - 750 Vac fugge till din aplication, men även om du har en 600 ska den inte vara död redan vid 5400.. den ska klara upp mot 6200 rpm så din "plugg" måste vara en kombination av flera faktorer..

Har du kollat att spjällen löper lätt och verkilgen öppnar fullt när du trycker gaspedalen i bilen i botten??

Om din fugge är Vac model, har du kollat så secundär spjället inte kärvar sat att diafragman inte är trasigt..

Vilka toppar? ventiler? är de rensade eller portade nåt??

Insug?

Tändkurva?

Headers? avgas system??

Lådan?? en Th350?? vilken converter?? stall/slir osv?

Hej,

Spjällen öppnar helt och lätt.

Min fugge är en Edelbrock 1405 = 600 med mek andrasteg

Insuget är ett Edelbrock Performer RPM

Topparna är Edelbrock Performer RPM - inte portade

Tändkurva är MSD Pro-Billiet - snabbaste kurvan -(siffror finns i en tidigare tråd)
Har även MSD 6AL kopplat. Har använt mig av biltemas tändlampa när jag ställde tändingen.

Headers ser ut att vara ett standardpar. Systemet är 2½" med 2st fullflödes Simonsdämpare. H - rör.

Lådan är en TH350 - preppad med extra lameller och shifkit mm. Byggd av Smulle på R/T. Turbin från Persåkers, Allstar Performance, stall mellan 2400 och 2600.

Bilen väger ca 1750kg.

MVH
Fredrik


badkruka

Offline

 

#10 2009-08-15 09:20:01

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Nova67ss skrev:

Ok din kam ska nå 6200 rpm men du tycker motorn "dör" redan vid 5400 rpm. Holley rekomenderar en 600 - 670 - 750 Vac fugge till din aplication, men även om du har en 600 ska den inte vara död redan vid 5400.. den ska klara upp mot 6200 rpm så din "plugg" måste vara en kombination av flera faktorer..

Har du kollat att spjällen löper lätt och verkilgen öppnar fullt när du trycker gaspedalen i bilen i botten??

Om din fugge är Vac model, har du kollat så secundär spjället inte kärvar sat att diafragman inte är trasigt..

Vilka toppar? ventiler? är de rensade eller portade nåt??

Insug?

Tändkurva?

Headers? avgas system??

Lådan?? en Th350?? vilken converter?? stall/slir osv?

Hej,

Spjällen öppnar helt och lätt.

Min fugge är en Edelbrock 1405 = 600 med mek andrasteg

Insuget är ett Edelbrock Performer RPM

Topparna är Edelbrock Performer RPM - inte portade

Tändkurva är MSD Pro-Billiet - snabbaste kurvan -(siffror finns i en tidigare tråd)
Har även MSD 6AL kopplat. Har använt mig av biltemas tändlampa när jag ställde tändingen.

Headers ser ut att vara ett standardpar. Systemet är 2½" med 2st fullflödes Simonsdämpare. H - rör.

Lådan är en TH350 - preppad med extra lameller och shifkit mm. Byggd av Smulle på R/T. Turbin från Persåkers, Allstar Performance, stall mellan 2400 och 2600.

Bilen väger ca 1750kg.

Skärmdumpar från G-tech körningen:
http://picasaweb.google.se/simmaren1/GT … o751730kg#

MVH
Fredrik

Senast redigerat av Simmaren_1 (2009-08-15 09:21:00)


badkruka

Offline

 

#11 2009-08-15 22:30:47

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: fula ankungen har provat G-tech

Hm tittade på dina dumpar, synd jag inte kunde Zooma lite. tittade särskillt på bild 2 o 5.. verkar som lådan kanske slirar lite vid vxlingspunkterna??? på nån repa...

Jaha det verkar ju vara bitar som lätt ska orka varva till upp mot 6500 rpm utan större problem då, MÖJLIGEN att fuggen inte skulle orka riktigt efter ca 6 - 6200 rpm..

Vad är din total tändning?

vilken kam??

är kammen ingradad?


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#12 2009-08-16 00:19:29

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Hej,

Det går att zooma ett steg genom att trycka på förstoringsglaset.

På bild 2 är det min som är "röd" och en kompis -71'a med turbo som är "svart".

Om lådan slirar? Tror inte det då bakhjulen släpper loss när jag växlar. Det bara smäller till när växeln kommer i.
Jag hade dock dåligt med fäste, kunde inte stalla alls utan att det spann...

Totala tändningen har jag ställt till ca 36 grader utan vakuum. Ca. 54 med vakuum.

Min kam är en Voodoo Lunati 60103
[url]http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1984&gid=287[/]

Ingradad kam? Att den är kontrollmätt efter montering? Ingen aning, han som byggt motorn är samma som byggt lådan, Smulle på R/T, samma kille som byggt Nova-Jörgens låda.
Jag tror han har byggt motorn korrekt. Dock har jag själv monterat dit ett nytt insug (RPM) direkt från kartong + förgasaren och fördelaren.

Motorn orkar varva till 6500 men det är mycket segt från ca 5400, den vill inte varva ur ordentligt...

Det jag undrar är om mitt problem kan vara att förgasaren stryper fråpn ca 5400 och att en större förgasare skulle kunna flöda bättre vid de högre varven?

Annars är jag nöjd med motorn och bilen, det går att rita svarta streck med den och bilen låter lagom potent.
Det tråkiga är att tiderna är så pass kassa om nu motorn verkligen ger 400 häst + att utväxlingen är 3.73...

Hade nog inte brytt mig om motorn upplevdes att gå bra upp till ca 6000...

MVH
Fredrik


badkruka

Offline

 

#13 2010-05-29 00:41:25

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Yes!
inget bevis ännu men igår kväll kom ja under 6 s 0-100 samt under 14 på 1/4-milen!
5,75 samt 13,9@165km/h
Roller tip vipprorna har gjort sitt!

Kunde inte gasa fullt i starten utan fick släppa av.
Väntar på filen av min kompis med datan från g-techen...


badkruka

Offline

 

#14 2010-05-29 08:50:44

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: fula ankungen har provat G-tech

thumbu
Har du vanliga däck eller någon typ av gatslicks?


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#15 2010-05-29 10:49:15

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

mihe skrev:

thumbu
Har du vanliga däck eller någon typ av gatslicks?

Om man kan ens kan kalla däcken för gatdäck eek, Essenza 17", hala som attan...
Började med mycket lite gas men det spann så jag lyfte av för att sedan stämpla fullt.

Jag tror jag har en del till att hämta, fullt med verktyg bak, en kompis i bilen + batteriet fortfarande i motorrummet vilket ska flyttas bak så småningom.

Men jag har ökat min slutfart med minst 5 km/h mha roller tip vipporna (1.52:1) mot std stålvippor...
Motorns karaktär har förändrats till att kännas mycket bra! Den tappade orken vid 4500 varv mot att nu orka varva ur utan att den tröttnar vilket känns kanon!

/Fredrik


badkruka

Offline

 

#16 2010-05-29 21:29:48

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: fula ankungen har provat G-tech

Sedär det tar sej, funderar på om inte din fugge kan vara lite för liten,  har du möjlighet låna en 750 eller 700??


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#17 2010-05-29 22:11:35

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: fula ankungen har provat G-tech

Det verkar ju funka bra det där, grattis till bra tider. Det påminner mig om att polaren har en sprillans G-tech liggande som han inte använder... verkar ju skoj, skulle jag vilja prova.


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#18 2010-05-29 23:41:07

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Nova67ss skrev:

Sedär det tar sej, funderar på om inte din fugge kan vara lite för liten,  har du möjlighet låna en 750 eller 700??

big_smile Jo det känns bättre nu. Tror oxå att min fugge är för liten men nu känns motorn helt okej...l

Jag kan nog låna en 750. Är ganska sugen på att testa en större fugge.
Väntar dock på min LMA-3 (AuxBox) den dog, så jag har inte kunnat logga nåt. Jag ska logga med min 600 och se hur allt ser ut, sen ska jag testa med min kompis 750 (den som satt i när han körde 5,6 s 0-100).

Bilen känns kanon nu. Busade omkring igår på fredags cruisingen som om man var 20 igen...


/Fredrik


badkruka

Offline

 

#19 2010-07-07 15:48:32

stinger
Medlem
Från: Nynäshamn
Registrerad: 2008-11-01
Inlägg: 615

Re: fula ankungen har provat G-tech

Fredrik--> har du provat något mer med Gtechen?

Offline

 

#20 2011-03-16 09:55:46

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

stinger skrev:

Fredrik--> har du provat något mer med Gtechen?

Tidigt svar big_smile

Nej, blev inget mer provande med G-techen förra året. Hoppas på att prova i år om jag får ut bilen dvs. Vill även köra i Norrtälje i sommar, skulle vara kul att prova i alla fall.
Har bytt från 17" till 18" och har numera bra däck tyvärr väldigt slitna men det borde vara bättre gummi än vad Essenza s k i t -däcken hade...

Har en del att fixa på den först:

olja och filter och lite rundsmörjning så klart...
huvudbromscylinder - helt slut sad
båda ljuddämparna sönderrostade
löda kylaren vid inkommande slanganslutning alternativt en ny alukylare
flytta batteriet till bakluckan
ställa ventiler igen. denna gång varmköra först och hoppas på att lyftarna kanske glömmer bort att vissa har punktering. Hatar verkligen ventiltick och avgasläckage.
- annars åker man på att byta kam + lyftare, känns surt då kammen var ny -07. (allt är ju nytt en gång men men)
Har fortfarande vibrationer i bilen efter kardanbalanseringen vilket är grymt störande. Ska mäta pinionvinkel för att utesluta att det inte är den som är boven i dramat


Mitt mål med fula ankungen är runt 5,4-5,5 0-100. Det skulle kännas okej med förutsättningarna som finns.


/Fredrik


badkruka

Offline

 

#21 2013-08-05 22:06:52

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Då har vi provat G-tech igen big_smile

Målet (0-100 på 5,5s och 402m på 13,5s) är numera avklarat big_smile Jag är numera nöjd med bilens prestanda. Den klarar det jag hoppades på.

Vid nedanstående tider är tanken full och vi är två i bilen + verktyg, alltså över 1800+kg samt fortfarande en Edelbrock 600 och "sliten" kamaxel.
(uppmätt tjänstevikt 1715kg (3/4 tank) utan verktyg men numera är föraren 15kg+ redface )...

Det som jag har gjort sen sist är:
- batteri i bakluckan
- portmatchat insuget mot topparna
- mellanvägg på insug likt AIR-GAP...
- röda classic KONI från max hårdhet fram till mellanhårda
- "nya" (från forumet) däck till mina 18" som visade sig vara nya men även 10 år gamla...

Hur som så är jag nöjd och glad med vad bilen presterar. Det går säkert att tuna mer och öva starter osv men jag är nöjd.

(metric mode/US mode)

20m / 60 foot 2,359s / 2,239s
100m / 330ft 5,904s / 5,924s
200m / 1/8 mi 8,83@135,2 km/h / 8,913s@84,17 mph
300m / 1000ft 11,35s / 11,467s

400m / 1/4 mi 13,571s@169,8 km/h / 13,620s@104,92 mph

0-100km/h / 0-60 5,456s / 5,175s


/Fredrik

Senast redigerat av Simmaren_1 (2013-08-05 22:29:39)


badkruka

Offline

 

#22 2013-08-07 01:40:32

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: fula ankungen har provat G-tech

Kardan vibrationerna du har... har du provat lossa kardanen (struten kvar i lådan) ställ lådan i N och vrid kardanen ett ½ varv och montera fast den.. kan kanske lösa vibrationerna..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#23 2013-08-07 06:28:38

Simmaren_1
Rädd för vatten...
Från: Stockholm
Registrerad: 2007-12-17
Inlägg: 1616

Re: fula ankungen har provat G-tech

Jag har nog provat båda lägena överfallet utan någon skillnad.
Kardan är balanserad hos Svea. Antingen är den fortfarande obalans eller så är det något annat strul.


badkruka

Offline

 

#24 2013-08-07 09:55:19

Z-27
Medlem
Från: Johanneshov
Registrerad: 2007-07-26
Inlägg: 1682

Re: fula ankungen har provat G-tech

Du har väl inga blandkors?

Grattis till fina siffror!

Senast redigerat av Z-27 (2013-08-07 09:55:55)

Offline

 

#25 2013-08-07 10:25:38

propulsion
Medlem
Registrerad: 2013-06-22
Inlägg: 13

Re: fula ankungen har provat G-tech

Jag hade en Ford 351w med RPM toppar, Air-gap insug som det satt en Edelbrock 600 på och det ska ju enligt de flesta diagram och kalkylatorer räcka. Dock tyckte jag den tappade en hel del på högre varv precis som du beskriver så jag skaffade en Edelbrock 750 istället som gav en betydlig skillnad på högre varv. Så vill du fortsätta kapa tiderna lite är det nog värt att testa wink

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson