Blir bara värre och värre det här!!
Blir intressant att se hur mycket av orginalplåten som finns kvar innan du är klar.
Snyggt jobbat, den där plåtslagarkursen hos lazze verkar ha varit välinvesterade pengar.
Keep on..
Offline
Heja på.
Offline
Vesslan skrev:
Blir bara värre och värre det här!!
Blir intressant att se hur mycket av orginalplåten som finns kvar innan du är klar.
Snyggt jobbat, den där plåtslagarkursen hos lazze verkar ha varit välinvesterade pengar.
Keep on..
do de har väl diskuterats lite i garaget om de var lönt att ja ens köpte bilen från första början när ja ändå byter allt
jo man fick väl rätt möt bättre hum om hur en ska göra efter den kursen, e bara lite irriterande å veta hur man ska göra å inte ha tilgång till alla maskiner
Offline
ja de är de, ja ska aldrig köpa några maskiner elelr rediga hammare, då har ja ju inget å skylla på när de blir krokigt
Offline
nu så är de inte direkt nåt mer ja kan göra i karossväg innan jag har dom riktiga fälgarna så ja började på bromsarna. pv axlarna har ju trummor både fram å bak å de är ju inte allt för upphetsande. har ringt på ett par corvette c5 ok te där fram men de var nån me camaronisse som ev hade tingat dom, nån som känner sej skyldig?
har iallafall plockat bort trummor å sköldar runt om. efterssom hjullager och bultar sitter i trumman så måste ja ha dom kvar så ja har lämnat in trummorna på skolan för å svarva av själva "trummdelen" så ja bara har kvar navet som ja sedan knör dit en lämplig skiva på hade ja tänkt.
i väntan på å få tebaka dom så mörjade ja måtta lite på min enormt långa kardanaxel, den ska va hela 102 cm lång. tänkte korta den där mejslen ligger, ju kortare å närmare stödlagret man kapar destå mindre obalans borde de ble enligt mitt tycke i allafall. ska bara få fatt i nån som kan hantera en svarv men de ska väl inte va så svårt
Offline
det visade sej att han bara hade köpt skivorna så nu borde ja ha oken om ett par dagar.
de visade sej för övrigt att det var cyklonerobbans granne som sålde oken, lite kul tyckte ja
Offline
puchmannen skrev:
ja de är de, ja ska aldrig köpa några maskiner elelr rediga hammare, då har ja ju inget å skylla på när de blir krokigt
Efter en trevlig kväll me kompisarna,så vet jag vem som är krokig. Inte Mininen i alla fall.
Offline
idag började jag dagen med lucköppning å jag fick plötsligt en känsla av att detta kommer bli en bra månad
i väntan på svarvhjälp så började ja titta lite på åkhöjden fram. tog bort genomslagsgummit å satte spindlen i åkläge å den fjädringsvägen e ju inget å skryta med direkt
sen så måttade ja å bätte å tillslut så bestämde jag mej för att lådan får plats även om man höjer upp framvagnen i ramen så ja började på å flytta upp den 5 cm
köpte även lite skivor å bakok i hälgen som ja inbillar mej ska passa. bakskivor från toyota camry å ok från saab 9000 me inbyggd handbroms samt rätt stöddiga framskivor från mercedes e320 om ja inte minns helt fel
jag tog ett steg mot att bli en mogen vuxen å sålde min totalt slutkörda bmw å köpte mej en volvokombi istället. så är de nån som har fru hund å radhus i nån trevlig förort så kan ni sälja dem till mej så ja kan öka på mina vuxenpoäng
Offline
nu så är de inte direkt nåt mer ja kan göra i karossväg innan jag har dom riktiga fälgarna så ja började på bromsarna. pv axlarna har ju trummor både fram å bak å de är ju inte allt för upphetsande. har ringt på ett par corvette c5 ok te där fram men de var nån me camaronisse som ev hade tingat dom, nån som känner sej skyldig?
jag skulel haft hitta anons på nitroz, men ska bara ha skivorna, så oken e nog tillsalu fortf. göran björn hette han.
Offline
biturboflameboy skrev:
nu så är de inte direkt nåt mer ja kan göra i karossväg innan jag har dom riktiga fälgarna så ja började på bromsarna. pv axlarna har ju trummor både fram å bak å de är ju inte allt för upphetsande. har ringt på ett par corvette c5 ok te där fram men de var nån me camaronisse som ev hade tingat dom, nån som känner sej skyldig?
![]()
jag skulel haft hitta anons på nitroz, men ska bara ha skivorna, så oken e nog tillsalu fortf. göran björn hette han.
hehe så de var du jodå ja pratade med han senare å la beslag på dom så de är på väg med buss hit
Offline
ser bra ut som vanligt tänk på att du måste flytta med styrsnäcka och hjälpstyrarm upp med, annars blir det knepiga vinklar på styrstagen o illa fungerande framvagn.
btw kompisens a-traktor han hade för 6-7år sen var sänkt lika mycket fram som du visade när du hade rätt rideheight. den var även höjd 20cm bak, slutade med att jag körde i ett hål var på styrarmen tog i en asfaltskant o gick av engång när jag lånade den
Offline
ergu skrev:
ser bra ut som vanligt
tänk på att du måste flytta med styrsnäcka och hjälpstyrarm upp med, annars blir det knepiga vinklar på styrstagen o illa fungerande framvagn.
btw kompisens a-traktor han hade för 6-7år sen var sänkt lika mycket fram som du visade när du hade rätt rideheight. den var även höjd 20cm bak, slutade med att jag körde i ett hål var på styrarmen tog i en asfaltskant o gick av engång när jag lånade den
okej styrsnäckan hade ja inte funderat på än men de låter ju vettigt. då är de kanske lättare å sätta på kuggstångsstyrning istället?
jo de är ju problemet när man kör lågt men de borde väl göra de lite bättre att de är lika lågt både fram å bak kan ja tycka? behöver man göra några förstärkningar på ramen förrästen när man flyttat upp framvagnen?
helswetsat
ungefärlig åkhöjd e no 2 cm nerfjädrat när ja tänker efter, är väl inte idealiskt men det är ju betydligt bättre än innan, kan ju fjädra hela markfrigången nu i alla fall
å som den optimist man e så ble de ju klart för trångt i tunneln. fick väl plats men var åtminstonde alldeles för tajt för å va mekarvänligt. nu när man kan göra de som man vill så kan man ju lika gärna försöka göra de så att man tex. kan smälla en låda på strippen å byta till en reservlåda utan problem i depån. å med det i åtanke så var de övre bultarna nästintill omöjligt å komma åt me annat än en ringnyckel ur dum vinkel så jag gjorde en lucka i bakkanten på tunneln så de går å komma åt me ett spärrskaft.
Offline
om du kan få dit en kuggstång o få det att funka med bumpsteer, ackerman mm så är det ju helt klart att föredra, vet ej hur det blir på en pv framvagn men vet att det är lite knöligt på 140.
man vill ha en så rak linje som möjlig mellan styrstagens ytterändar för att ej få bumpsteer(att det svänger när det fjädrar utan man rör ratten) men på 140 framvagnen tar kuggstången i framvagnen innan man fått bak den tillräckligt.
angående förstärkningar i rambenen tycker jag du ska prata med din sfro besman, det är troligt att han vill ha det men å andrasidan har du en väldigt lätt bil så man vet ju aldrig
//Erik
Offline
okej, bumpsteer vet ja å begriper hur man ska undvika men vad är ackerman för något? googlade men hittade inte något vettigt.
edit: är de möjligtvis de som ska göra så att ytterhjul svänger litemindre än innerhjul? i så fall hur ska man kontrollera och påverka det?
fick hem mina corvette ok idag med å dom e inte fel, biffiga och lätta
edit en gång till: har nu läst i sfro boken å hittat ackerman å ja hade rätt för mej. dock förstår jag inte hur detta skulle ändras utav byte till kuggstång? däremot så borde det ha ändrats pga den kortade hjulbasen jämfört med pv så att styrarmarna nu skulle vara något (försumbart?) rakare. hjulbasen har kortats ca 50 cm, kan inte på rak arm
Senast redigerat av puchmannen (2009-02-04 22:30:44)
Offline
när du har styrsnäcka med alla dess stag så drar inte styrstagen i en rak linje mellan styrarmarna detta gör att det blir lite utv i styrtagen så att säga, därför ar styrarmarna på spindlarna flyttade lite mot vart dom borde vara för att man ska få ackermann rätt när man har styrsnäcka.
när ackerman är rätt vill man ha en linje som går från centrum infästning styrstag genom spindelleden och träffar i centrum bakaxel.
därför brukar man få göra en adapter som flyttar infästningen till styrstaget så linjen stämmer.
hoppas du blev klockare nu.
kan du nu få till allt i styrningen när du monterar kuggstång så har du ju samtidigt kompenserat för ändringen i ackerman iom din kortade hjulbas så bör du få en betydligt trevligare bil än om du bara monterat org snäckan.
Offline
okej nu blev jag lite klokare.
då kanske man ska ta å göra nya styrarmar som liger i linjen? för pv:s går ju att ta bort.
här kommer en bild på oken me
Offline
hmm... vet inte vad jag blev mest sugen på... öl eller bromsar... svårt det där...
Offline
Du har inte lust att byta mot mina camaro;) skillnaden är gjutningen.. samma storlek dock. Ser bra ut!
Offline
Mattilacken skrev:
Du har inte lust att byta mot mina camaro;) skillnaden är gjutningen.. samma storlek dock.
Ser bra ut!
nja, halva nöjet e corvettegjutningen på sidan men ja fick för mej att camaros bara var enkolvs när ja letade ok?
Offline
puchmannen skrev:
Mattilacken skrev:
Du har inte lust att byta mot mina camaro;) skillnaden är gjutningen.. samma storlek dock.
Ser bra ut!
nja, halva nöjet e corvettegjutningen på sidan
men ja fick för mej att camaros bara var enkolvs när ja letade ok?
Nepp de tidiga 93-97 va enkolvs 98-02 ser ut precis som dina fast utan corvette texten
Offline
där ser man, alltid lär man sej nåt nytt
Offline
va drygt de är å vänta på att andra ska göra saker till en, har inte fått tillbaka trummorna än å man vill ju inte tjata när man får de gjort gratis så för å undvika apstinensbesvär så började ja bygga på soppatanken.
gjorde först 2 fästen bak som dels ska hålla tanken men även stabilisera bakdelen av karossen som inte hade nåt stöd bak nu utan bagagegolv
börjat punkta ihop tanken, slutade här för ja var osäker hur ja skulle göra, skum eller skvalpskott? nån som har åsikter på de? å var köper man skum bäst å billigast?
kan ju tillägga att de inte är helt enkelt att böjja rostfri plåt som man vill för hand. har sett ut som en oljeskadad säl när ja lå å höll å böjde å tryckte samtidigt som ja försökte sätte en loppa här å där
Senast redigerat av puchmannen (2009-02-14 15:41:11)
Offline
persåkers speed shop hade skum till tankar förut i alla fall. men det ser ut att behövas en del till den tanken så jag hade nog tillverkat någon form av skvalpskott istället och satt "urtaget" centrerat och lågt i bakanten.
kul bygge föresten!
mvh W
Senast redigerat av walle nova (2009-02-15 22:03:45)
Offline
jag hittade på dalhems med, kostar en del men sen finns de väl krav i en del klasser att man ska ha de även med skvalpskått läste ja där så ja tänkte att då e de lika bra å köra me skum. å så slipper manmärken mitt i tanken efter svetsningen med.
den är ihopsvetsad nu å ja håller på å fixa lite fästen te den, kommer bilder sen
Offline