Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



#1 2008-08-24 20:14:54

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

13.32 i mitt första försök..

Har aldrig provat min bil på 402meter, men nu var det dags!
Först provade jag med en G-tech -> 13.48 @ 185.5 km/h (med 2 i bilen)

Sen bar det av till Ope flygfält (Fordhallen open) några dagar efter testet med G-techen, nu skulle det bli spännande att se om G-techen stämde!?
Körde några repor med tider runt 13.4, så tiden verkar stämma bra mot G-techen, däremot stämde inte sluthastigheten, den låg på ca 170-175km/h.

Har inte fått alla mina tidkort än, men det bästa var på 13.32sek. Det strulade lite med korten...kommer sen.
Fick dock med mig ett tidkort hem-> 13.40s, 2.39s (60 feet), 173.2 km/h
60-fötterna var genomgående ganska klena, runt 2.3-2.4sek. Men, med lite bättre däck och lite träning går det säkert att komma ner en del...en hög 12:a känns inte omöjligt.

Kul att testa bilen, rekomenderas verkligen!
Sen var det lite kul att jag spöade min kusin i en Corvette C5 också, 2 gånger dessutom!

Bilen är en Z28/-95 med Vortech kompressor som laddar 0.4bar, f.ö. endast lite småmoddar. Manuell låda och 3.73:1 i baken.

/Micke


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#2 2008-08-24 21:35:31

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Nu fick jag alla tidkort...ser ut så här.

ET    60 feet    sluthastighet   
13,32     2,32     166,8    
13,36     2,3     168,9    
13,4     2,39     173,3    
13,42     2,4     179,9    
13,87     2,48     170,3     Med Antispinn inkopplat

Stor variation på sluthastighet...men sluttiderna är jämn (utom den då jag använde ASR då).

/Micke


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#3 2008-08-24 23:45:46

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 13.32 i mitt första försök..

En blivande bracket racer minsan big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#4 2008-08-24 23:55:13

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: 13.32 i mitt första försök..

Du behöver bättre däck big_smile


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#5 2008-08-25 10:38:45

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

z28 skrev:

Du behöver bättre däck big_smile

Skulle tro det...

Jag funderar på att prova BFG dragradial eller M/T street radial, vad tror ni om det? erfarenheter?

/Micke


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#6 2008-08-25 11:28:26

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: 13.32 i mitt första försök..

Om du ska börja köra en del race så skulle jag personligen välja att köpa ett par gatslicks som du sätter på vid behov. Kör själv med M/H Racemaster och de har funkat perfekt.
Har själv aldrig kört med dragradialer men polaren lyckades köra slut ett par sådana på en sommar och då var det ändå inte många mil. Och fästet var klart sämre än gatslicks.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#7 2008-08-25 13:22:29

Ollie69
Medlem
Från: Falun
Registrerad: 2003-06-04
Inlägg: 277

Re: 13.32 i mitt första försök..

Har kört på båda och BFG drag radialerna, i mitt fall 275/17 med ganska låg sida,nöp inte alls i som mina M/H, men jag upplever M/H:na som mycket vingligare, BFG är väl en kompromiss, men M/H:na bettar i jävligt bra, så jag vinglar glatt vidare!Tycker de håller ganska länge också trots lite smårace och 250 mil/år så åker jag 2 säsonger. Grattis till de fina tiderna!


69 SS 396 code X66 TH400 12bult PS PB PW

Offline

 

#8 2008-08-25 16:11:40

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Tack för däcktipsen!
Vilket det än blir så måste jag skaffa lite bättre däck...

/Micke


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#9 2009-05-16 09:16:46

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Jag gick på Jannes tips och köpte mig ett par gatslicks, M/T ET street 26x10.5-16.
Nu är det bara att invänta ett tillfälle att få prova...

Senast redigerat av mihe (2009-05-16 09:17:19)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#10 2009-05-16 10:04:15

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: 13.32 i mitt första försök..

Tror det var ett bra val wink

Ser fram emot kommande rapporter.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#11 2009-05-17 13:14:28

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 13.32 i mitt första försök..

Ska tilllägga att G-teck mäter faktisk hastighet du uppnått vid 402 m.

En tidtagnings system ute på dragrace bana använder en fartfälla system som mäter X antal meter både för eoch efter resp tids punkt vilket ger en medelhastighet inte uppnåd.

Om du sas går in i "fällan" WOT och släpper gasenoch bangar broms fullt innan du passerat "fällan" så har du påverkat den hastigheten regält..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#12 2009-05-17 14:31:47

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Nova67ss skrev:

Ska tilllägga att G-teck mäter faktisk hastighet du uppnått vid 402 m.

En tidtagnings system ute på dragrace bana använder en fartfälla system som mäter X antal meter både för eoch efter resp tids punkt vilket ger en medelhastighet inte uppnåd.

Om du sas går in i "fällan" WOT och släpper gasenoch bangar broms fullt innan du passerat "fällan" så har du påverkat den hastigheten regält..

Det kan förklara min lite lägre slutfart förra sommaren (mina första försök) jmf mot G-tech tiden, då jag så fort jag passerat mål släppte av/bromsade. Jag misstänkte nästan detta och höll fullt en bit efter mål, det var då jag kom upp in nästan 180 kmh.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#13 2009-07-31 11:53:23

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Här går det inte fort, har inte haft tillfälle att prova bilen än.
Men nästa helg och 2 de efteföljande har jag möjlighet, så det är nära att få en tid med riktiga däck nu.

Har iaf satt på däcken idag och ska testa vid lämpligt tillfälle med G-techen först...
http://w1.631.telia.com/~u63121610/dack.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-08-03 22:37:22)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#14 2009-07-31 22:23:41

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Har testat en repa med G-techen nu. Bra fäste men det kan säkert bli ändå bättre om jag får värma däcken lite mer (kunde bara göra en liten snabb burnis, man vill ju inte skylta...cool)

Så första repan med gatslicks blev: 12.95s @ 117.4 mph (ca188 km/h), betydligt bättre fäste jmfr mot gatdäck, men lite vingligt var det smile
Körde med 1.2 bar däcktryck. Kan också nämna att jag har M/T slang i däcken.

Senast redigerat av mihe (2009-07-31 22:25:04)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#15 2009-07-31 23:06:04

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: 13.32 i mitt första försök..

Grattis. Glöm inte vem som tjatade om gatslicksen wink
Inte helt säker på om jag får bassning nu när du har slang men annars så kan du nog sänka trycker till 0,9-1,0. Och vingel får man räkna med hehe. Alltid kul när man ska åka ett antal mil för att rejsa wink


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#16 2009-08-01 23:45:06

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 13.32 i mitt första försök..

smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#17 2009-08-03 22:35:24

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Kunde inte hålla mig från att testa lite till, så jag tog en tur och gjorde en repa till. Släppte ut lite luft, ca 1.1 och värmde lite till denna gång.
Ställde även ner skiftlighten 400 rpm och fick till 12.79s @ 116.6mph. Jag är helt klart nybörjare, kan bli betydligt snabbare och starta, men träning ger färdighet... Ska testa bilen med riktig tidtagning till helgen, men det är 201 meter, men det ska framförallt bli kul och se 60-fot tiderna nu.


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#18 2009-08-04 09:43:20

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: 13.32 i mitt första försök..

Men har du inte väääldigt mycket luft i däcken? Tror jag brukar köra med drygt hälften av vad du kör med. Testa lite men var försiktigt, det kan bli vingligt...

Frän randning du har i lacken (tills jag upptäckte att det var en spegling från gatstenarna, men fränt var det)  big_smile


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#19 2009-08-04 11:12:42

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 13.32 i mitt första försök..

Däcken kommer att visa vilket lufttryck du ska ligga på, gör ett "footprint" test sen vet du..

Skulle gissa du ligger rätt bra med trycket redan, men gör ett test..

Kom ihåg att för högt tryck ger inte full kontakt med hela slicksets yta, för lågt då kupar däckytan så du bara går på yttre kanterna..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#20 2009-08-23 17:47:20

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Lite uppdateringsdags.
Har kört debutant på MSDR i Ope, 201m klistrat 8-9 aug, men tyvär fick vi inga tidkort. Men jag vet att jag körde ungefär 8.4sek @ 145 km/h någonting i sista uppkörningsrepan, men jag har förhoppningsvis kunnat köra lite snabbare då vi blev förmanade att ta det lungt, och lydig som man är så gjorde jag det. Häftigt att köra klistrat, vilket fäste!! Synd att man inte fick några 60 ft tider med sig.

Förra helgen blev det SvegOpen, 402m oklistarat. Här ska jag erkänna att jag inte fick till det alls, mycket halt (flera med mig som hade samma problem), jag körde faktiskt långsamare än jag gjort med gatdäck. Kanske berodde det på en väldigt kall natt?, ca 2-3C på morgonen. Eller så enkelt som en usel chauför bakom spakarna. Låg på tider runt 13.4s med en slutfart på knappa 180km/h. 60 ft tiderna var för mig som bäst 2.23s den dagen, klart säme än vad jag hoppats på. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. Slänger in en liten filmsmutt, där man kan se hur bilen spinner på bra (1an till vänster, 2an till höger...) http://w1.631.telia.com/~u63121610/z28_vs_ss.mpg

Men skam den som ger sig, idag var det PowerchipOpen på Ope (tidsträning) och nya försök på oklistrat. På med gatslicksen igen och dessutom tog jag bort en kåpa till luftfiltret, så den skulle få lite mer luft, alla bäckar små, ville så gärna ta den där 12an. Vädret var dessutom på topp och betydligt varmare än i Sveg. Första försöket 13.03s, andra 13.05s, båda med 185 km/h i slutfart och en 60 ft på 2.2s och 2.3s, närmare kan det just inte bli. Sen blev det en lite sämre repa, men sen fick jag till det med:

12.79s @ 190.7 km/h 60 ft 2.10s
12.83s @ 190.5 km/h 60 ft 2.12s

Med mera träning så kan säkert 60 ft tiderna förbättras lite till, och då borde man nog kunna drämma till med någon 10-del bättre, bilen har helt klart sin styrka i sista delen av loppet, spurtade förbi en hel del snabba bilar som tog mig i starten, bla en Corvette C3 med 454 LS6 (alltid lite extra kul att slå storebror..smile ).

Senast redigerat av mihe (2009-08-23 17:58:20)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#21 2009-08-23 17:55:16

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

En tillfällighet kanske, men tidkorten stämmer bra mot G-techen också, ex:
Ope:    12.79s@190.7km/h
GTech: 12.79s@186.6km/h


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#22 2009-08-26 21:43:11

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: 13.32 i mitt första försök..

Har provat köra din tid + 60 footen i ett dyno program, men klarar faan inte av att få till din hastighet den är hög???

Skulle vilja veta dina fullständiga tider samt speed på 60 ihop med 330 660 1000 o 1320 foot SAMT vid vilket varvtal du startar på och vxlar på samt även varvet du går imål på  samt vilken vxllåda och även vilken vxl du går imål på..

PMá mej eller ratta ut här..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#23 2009-08-26 23:33:57

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Jag har inga hastigheter vid 60 ft eller några tider vid 330, 660, osv..
De tider jag fick till med 190 kmh, startade jag på lågt varv (max 2000), då spann jag inte just något vid starten. låga 13-tiderna med ca 185kmh startade jag på lite högre varv (3500-4000), men då spann det ganska bra på 1an. (jag skulle möjligen kunna fixa en liten film i slutet på vckan).
Jag har T56-låda och går i mål på 4an med varv på 5600-5700 någonting (3.73:1 i bakaxeln), kollade inte så noga, höll bara fullt ich siktade mot mål smile Varvstopp på 6000, växlade vid ca 5800.
När jag körde 201m var jag inte långt ifrån varvstopp på 3an, det var på gränsen att jag behövde slänga i 4an, om det kan vara någon hjälp?

Senast redigerat av mihe (2009-08-26 23:38:31)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

#24 2009-08-28 17:38:51

mihe
Medlem
Från: Östersund
Registrerad: 2003-09-05
Inlägg: 617

Re: 13.32 i mitt första försök..

Jag har inget program för att redigera *.mvi filmer, så jag lägger in en bild ist.
http://w1.631.telia.com/~u63121610/Z28_Ope.jpg

Senast redigerat av mihe (2009-08-28 17:53:57)


IROC-Z cab -89, 305TPI/TH700
Z28 -95, 385cui LT4

Offline

 

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson