Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande



  • Index
  •  » Racing-tricks
  •  » Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

#1 2008-08-12 10:42:38

Hedley
Medlem
Från: Trollhättan
Registrerad: 2008-08-08
Inlägg: 113

Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Som topic lyder.. undrar hur man skall bära sig åt för att komma iväg så bra som möjligt med automat låda? Då man inte kan stå och gasa upp som på en manuell bil.

Allt man verkar kunna göra är att antingen burna eller köra, men att stå på tomgång på 1.an och trampa är ju inte direkt den smidigaste starten?!

Så om någon har lite tips för hur man kommer iväg snabbt åså så var vänlig att lägga in dem här..


Nybörjare som försöker lära sig smile
Kör just nu: Camaro Z28 -99 med LS1 motor givetvis smile
He who hesitate is lost.

Offline

 

#2 2008-08-12 12:57:39

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Finns olika åsikter om detta. Faktorer som jag anser påverkar:
* Motorkaraktär
* Typ av turbin (converter)
* Grepp
* Chassiet
Själv håller jag broms och ca 2000 v/min tills gröna lampan tänds (alt. händerna åker ner) sen är det bara fullt ös.
Vissa stallar så mycket det bara går, medan vissa vill "slunga" upp motorn i varv


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#3 2008-08-12 16:08:52

Jonas.Ö
Medlem
Från: Luleå, numera Uppsala
Registrerad: 2003-06-11
Inlägg: 1081

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Använder mig av samma teknik som Pianoman, fast jag kör på sista gula.. big_smile


Z28 -95 Hooker SC LT, 4l60; Edge 9,5" K&N CAI
R I  P   IROC -88 350HSR, Th700; Edge 3000Stall, Edelbrock TES headers, Hooker SuperCompetition CatBack
13.08@165km/h

Offline

 

#4 2008-08-12 16:50:49

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Som de båda ovan sagt.

Antignen stallar du bilen, eller så flashar du turbinen, big_smile  solklart eller? hahaha

Stallningen går till som Pianoman skriver, men sikta på samma lampa som Jonas    smile  Detta sätt knyter upp chassiet som en spiralfjäder..och brukar funka med mera std bilar, minskar även hjulspinns risken LITE.

Flashning brukar användas när du har en lösare converter (tex en corvette eller aftermarket på mer än 2500 rpm).
Samma påverknings punkter som i stallning..

Flashning innebär att du rullar 8efter ev burnout/rensning av däck) mot start linjen/fotocellerna (stagea grunt om du kan).
Du står nu på tomgång med low/1án i och har chassiet i princip opåverkat mer än bromsen du anbringat..

När lamporna börjar blinka väntar du till OFTAST sista gula tänds sen SMASHAR du gasen i botten och släpper bromsen.

När detta sker så kommer du att överaska hela drivlinan och konvertern kommer att snurra upp en 2-400 varv mer än om du stallar, (därav namnet flash start) vilket gör att du hamnar högre upp i rpm på en smått trimmad motor och kan överleva att du inte har bytt utvxling än smile

denna metod ställer högre krav på mera greppvänliga däck samt åtminstonde chassie förändringar som tracktion bars och KARDANRING. då denna start chockar systemet går det även hårdare åt drivlina och däck 

Påminds mera av att spänna en slangbella och låta stenen vara ett par cm ifrån slangen när du släpper, pang på bara..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#5 2008-08-12 18:21:42

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Å sen kommer jag,  och undrar vad du menar med att komma iväg så bra som möjligt.

Är du ute efter att få bra tider i en brackettävling och alltså köra så jämna tider som möjligt och vara som en cobra på granen, då ska du bromsa upp bilen lite och vara med på granen.

Däremot, om du menar att du vill köra så fort som möjligt, så bra tid som möjligt, då är det flashstarten som gäller, dvs tomgång och klappa plattan i mattan vid grönt, ger ALLTID bättre tider enligt vad jag kommit fram till med egna experiment och även kompisar som provat.


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#6 2008-08-13 09:42:52

Noone
Medlem
Från: Lund
Registrerad: 2008-01-30
Inlägg: 501
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Hänger på denna tråden lite. (bara liet nyfiken)
Ni som är duktiga på matte, vad kan man tänka sig att man kan hamna på för tider på 201m om man får en bra start och har 250Hp på bakhjulen och 488Nm? och en bil som, väger 1800kg och en 327:a i motorrummet
Vet tyvärr inte vad jag har för stall i turbinen men det verkar vara bra för den drar som fn i växlarna och  sparkar in 3:an runt 130km/h vid fullgas.

Vh Bias

Senast redigerat av Noone (2008-08-13 09:46:36)


Bias Lind
http://www.garaget.org/?car=80129
"I'm just saying, maybe the Smurfs were gay"

Offline

 

#7 2008-08-13 11:14:25

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Vet för lite (saknas info om uppsättningen) för att ens kunna gissa.


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#8 2008-08-13 17:58:35

Rolle
Söndags ex
Från: Örebro
Registrerad: 2003-01-30
Inlägg: 3119
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Noone skrev:

Hänger på denna tråden lite. (bara liet nyfiken)
Ni som är duktiga på matte, vad kan man tänka sig att man kan hamna på för tider på 201m om man får en bra start och har 250Hp på bakhjulen och 488Nm? och en bil som, väger 1800kg och en 327:a i motorrummet
Vet tyvärr inte vad jag har för stall i turbinen men det verkar vara bra för den drar som fn i växlarna och  sparkar in 3:an runt 130km/h vid fullgas.

Vh Bias

Som Nova säger, nästan omöjligt att gissa, då det inte bara handlar om effekt, utan även stallvarv, grepp, utväxling osv.

Det går inte att fastställa stall bara för att den slår i växlarna hårt, det handlar mer om ifall det sitter shift-kit i lådan.

Du kanske hamnar strax under 10 sek på 201 om det inte är gjort så mycket mer med bilen?


1,834          1/8     8,03     140         1/4      12,61   170

Offline

 

#9 2008-08-13 19:46:07

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Rolle skrev:

Å sen kommer jag,  och undrar vad du menar med att komma iväg så bra som möjligt.

Är du ute efter att få bra tider i en brackettävling och alltså köra så jämna tider som möjligt och vara som en cobra på granen, då ska du bromsa upp bilen lite och vara med på granen.

Däremot, om du menar att du vill köra så fort som möjligt, så bra tid som möjligt, då är det flashstarten som gäller, dvs tomgång och klappa plattan i mattan vid grönt, ger ALLTID bättre tider enligt vad jag kommit fram till med egna experiment och även kompisar som provat.

Håller med rolle helt, tycker inte "spänna upp chassiet som en fjäder" varianten är bra, man ger bort för mycket chassiereaktion.
När man spänner upp chassiet så lyfts bakdelen upp och sen när man släpper på finns ingen kraft kvar att skjuta ner bakjhulen i marken.
Med "flash" varianten föröker bilen lyfta bakänden uppåt vilket resulterar att bakhjulen slås fast i marken, fronten lyfts och trycket ökar ännu mer på bakhjulen.


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#10 2008-08-13 19:49:16

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Flash metoden ger det antisquat, som du som gillar accs med fäste är ute efter big_smile


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#11 2008-08-14 12:08:22

Hedley
Medlem
Från: Trollhättan
Registrerad: 2008-08-08
Inlägg: 113

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Handlar om min Camaro iroc-z med 350motor (5.7liter) och 700 låda.

har 1,2,3,D,D som växlar i den tongue

Om jag står på tomgång på ettan å trampar spinner jag bara och kommer inte iväg speciellt snabbt..

Har även gula koni runt om och eibach sänkningssats, motorn original fast med dubbla 3" rör.


Nybörjare som försöker lära sig smile
Kör just nu: Camaro Z28 -99 med LS1 motor givetvis smile
He who hesitate is lost.

Offline

 

#12 2008-08-14 14:48:42

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Håller med Rolle och Åke.
Med min gamla 11-tummare så stallade jag alltid upp bilen.
När jag bytte till 10-tummaren så testade jag först samma metod för att sen köra flash och det funkade MYCKET bättre på alla sätt. Nu slår varvräknaren direkt upp till 3600 varv vilket passar min motor mycket bättre än min gamla turbin med 2200-2400 i stall.

Hedley, tror de flesta av våra bilar spinner om man kör med vanliga gatdäck. För att du ska få fäste så måste du ha någon form av däck MED fäste, typ slick eller gatslicks. Sen vad gäller hjulspinn, där spelar ju även utväxlingen roll om du har lite pulver i motorn.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#13 2008-08-21 15:46:35

Hedley
Medlem
Från: Trollhättan
Registrerad: 2008-08-08
Inlägg: 113

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

hehe okej.. jävla jobbigt bara man vill ju inte torska mot en opel direkt p.ga att man står och spinner xD


Nybörjare som försöker lära sig smile
Kör just nu: Camaro Z28 -99 med LS1 motor givetvis smile
He who hesitate is lost.

Offline

 

#14 2008-08-21 16:01:02

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Kör man rödljuskrig så föredrar jag alltid att stalla lite delvis för att det ger just mindre reaktion.
Eftersom jag inte har grepp ordentligt i alla fall (på gatpuckar) så är det då lättare att balansera grepp/effektuttag så man inte spinner bort sig.


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#15 2008-08-22 01:58:34

z28
Medlem
Från: Från en snabbare del av Köping
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 3873
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Finns många som torskat mot en opel så det behöver du int skämmas för wink
OK talar vi gata å hårda puckar så är det bara att försöka gasa "lagom" alternativt köp bra däcl å gasa fullt


1.38 6,02 185 9,44 230
http://www.nonameracing.se
Huvudsponsor http://www.eliassons.info/

Offline

 

#16 2008-08-22 08:30:02

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

På våra dåliga vägar i Lkpg så hjälper inte ens 18" breda däck.... sad
Eran Opel skulle jag inte skämmas ett dugg för att torska mot lol

Senast redigerat av Pianoman (2008-08-22 08:30:37)


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#17 2008-08-23 13:55:30

Hedley
Medlem
Från: Trollhättan
Registrerad: 2008-08-08
Inlägg: 113

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

z28 skrev:

Finns många som torskat mot en opel så det behöver du int skämmas för wink
OK talar vi gata å hårda puckar så är det bara att försöka gasa "lagom" alternativt köp bra däcl å gasa fullt

Skillnad på bil och bil även när det gäller opel wink


Nybörjare som försöker lära sig smile
Kör just nu: Camaro Z28 -99 med LS1 motor givetvis smile
He who hesitate is lost.

Offline

 

#18 2009-04-20 20:35:17

Scania
Forumsponsor
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-26
Inlägg: 5765
Webbsida

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

ja nån som har tips för oss med manuellåda, inte lätt att få till en start med fäste, det spinner mest. Men men jag antar övning ger färdighet men ngn kanske har tips


1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

Offline

 

#19 2009-04-20 21:25:23

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Jag brukar förspänna med handbromsen om jag kör manuell. Sparar drivlinan lite och ger lättare balans (tycker jag).
Kör man däremot sinterkoppling så är det ju bara ett som gäller.


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#20 2009-04-21 01:39:43

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01
Inlägg: 4210

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Scania skrev:

ja nån som har tips för oss med manuellåda, inte lätt att få till en start med fäste, det spinner mest. Men men jag antar övning ger färdighet men ngn kanske har tips

Unge plastman.
Med manuell så måste du nog själv hitta RÄTT starvarv. Och vad som är rätt på din bil hittar du nog bara själv.


F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

Offline

 

#21 2009-04-21 08:39:25

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01
Inlägg: 6022

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Får du ut för mycket moment på 1áns vxl så starta på 2án big_smile

Många race jag skippat 1án och använt samma startvarv och använt 2áns vxl istället, dels blir den lite "svagare" då den är lite högre (lägre numerisk) vxlad, DELS kan du köra längre på den så ev spinn avtar snabbare och risken att byta till 3án och bibehålla hjulspin minskar mycket.. på gatan då och även klistriga däck spinner på gatan..


Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

Offline

 

#22 2009-08-27 08:56:19

Avon
Medlem
Från: FINLAND
Registrerad: 2009-01-06
Inlägg: 41

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

tjeeena! Ja har kört första året  i Street bracket klassen i finland nu i sommar.. haar nu gått sådäär blev 3a i cuppen.."West coast streetcup"
Ja kör med en Chevrolet nova 1972 motor 350cid th350 3:31 å stallar 2000rpm motorn fungerar mellan 1500-6000rpm "Lunati Bracketmasercam"har gåt 13.8 i detta utförande 162kmh 4500varv över mållinjen i stora drag!
Har tenkt använda mig av en 3300rpm stallspeed till nästa sommar å en 4:11 utväxling får jag för litet rgister me ca2700rpm pluss slirningar i turbin på kanske 12%????


Granqvist´s Street Bracket Engines

Offline

 

#23 2009-08-27 08:59:47

Avon
Medlem
Från: FINLAND
Registrerad: 2009-01-06
Inlägg: 41

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Jaa å bilen väger 1550kgme mej i e de 100kg till! viid 4000rpm e momentet i motorn som högst!


Granqvist´s Street Bracket Engines

Offline

 

#24 2009-09-10 14:53:37

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27
Inlägg: 5072

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

En turbin med högre stall ger bättre drag i starten men ställer högre krav på att chassit tar hand om vridmomentet.
Eftersom du kör bracket så är ett konsekvent uppförande mer viktigt än varje tiondel man kan skala av


H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

Offline

 

#25 2012-05-16 11:44:58

Hedley
Medlem
Från: Trollhättan
Registrerad: 2008-08-08
Inlägg: 113

Re: Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Verkar som att min gamla tråd har levt kvar väl. Ska idag skaffa mig en Camaro igen fast nyare -99, ska bli intressant att jämnföra skillnaderna smile


Nybörjare som försöker lära sig smile
Kör just nu: Camaro Z28 -99 med LS1 motor givetvis smile
He who hesitate is lost.

Offline

 
  • Index
  •  » Racing-tricks
  •  » Hur skall man göra för att få så bra start som möjligt med automatare?

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson