Camaroforumet - Mötesplats för generationer - Allt om Camaro

Camaroforumet

Du är inte inloggad.

Meddelande

#1 2007-07-05 23:14:21

Tyson
IROC-ÅT
Från: Kristianstad
Registrerad: 2005-05-06
Webbsida

Almost race ready , maybe

Har fått för mig att sticka o testa min IROC på ett blackrace ,men mina kunskaper om hur ett bra race ska gå till är inte det bästa redface
Har ju bara raceat lite rödljus innan sorry
Därför kan ni väl vara hyggliga och ge mig lite feedback och tips "allt" ifrån hur en uppvärmning ska fixas på bästa sätt till hur granen funkar redface
Lite pisk kan dom väl få, men som sagt det är ju inget monster jag har själv men det hade varit ball å få se lite tider på hur min -89 går think

Naturligtvis kommer jag INTE utnyttja dessa tips om jag kommer i ett race i mot någon som tipsar mig här  wink wink big_smile

Hoppas inlägget ligger i rätt forumavdelning nu question

MVH MR T

Mean like a rattlesnake & Bad to the bone
2 Camaro TPI-89
http://i42.tinypic.com/2cy18aq.jpg

#2 2007-07-06 08:43:34

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Re: Almost race ready , maybe

Hahaha "Naturligtvis kommer jag INTE utnyttja dessa tips om jag kommer i ett race i mot någon som tipsar mig här " my ass" big_smile

Först vad ska du använda för däck??

Vanliga?
Kör förbi vattnet går det inte kör igenom helt, stanna inte i det... rivstarta en kort sväng och spinn av grus och vatten, men gör ingen burnis, du ska ha däcken "kalla"..

Stagea enligt anvisning från starter (vet ej vilken gran de använder hos er)

Starten.
Stå på tomgång, (välj själv om du kör med spaken i automat eller om du vxlar manuellt) trampa ½ gas (vid start) håll så tills du rullat ut ca 4-6m sen ökar du gaspådraget. mot WOT. (du kommer lära dej HUR mycket du kan stressa däcken i starten allt eftersom du kör)

Däck typ E/T STREET?
Rulla in i vattnet tills du nästan rullat ur, stanna snurra däcken medans du håller den still i ca 3-5 sekunder (ha drive läge eller lås på 2án)  sedan släpper du bromsen börjar rulla iväg samtidigt som du släpper av gasen.. Du ska inte burna ut tills däcken hugger och motorn korkar. lådan tar stryk

stagea..

Stå på tomgång, smäll på WOT och försök uppfatta om däcken greppar bra eller spinner för mycket, så du kan justera gas pådraget därefter vid nästa start...

Eller du kan stalla motorn mot bromsen dvs du bromsar hårdare än för att stå still samtidigt som du lägger gas så varvtalet på motorn ligger strax under eller på stallvarvet på turbinen eller så mycket dina bromsar kan hålla bilen still, OBS detta kan du inte göra mer än MAX 20 sekunder) annars kokar oljan i automatlådan och lamellerna brinner upp OBS.. ( jag är lite motståndare till stallning mot broms så detta är något du får prova ut själv, på egen risk)

Detta är 2 olika starttekniker som går använda hur man vill och känner att bil och bana (tracktion) håller..

Och du big_smile hur mycket polare du är/vill vara med alla, vid granen vill du bara eliminera "puckot" i banan bredvid hahaha då vill ALLA VINNA, sen är man polare igen..

Sök i detta forum finns trådar mer specifikt på startförfarande och hur man ställer sej vid granen.. googla på typ "deepstage"  "shallow stage"  bracket tree" eller "pro tree" och du har läsning resten av sommaren..

Lycka till, hoppas trimdjävulen inte biter för hårt.. ;D

Senast redigerat av Nova67ss (2007-07-06 08:46:15)

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#3 2007-07-06 11:44:20

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01

Håller med Anders om att stallning mot broms inte är att föredra.

Ett annat tips som kanske inte direkt har med startförfarandet att göra, använd någon form av "gatslicks" om du har möjlighet. Det kommer både att ge dig en klart bättre tid och förenkla din start.

Sen jag började åka med min 3.600 turbin så brukar jag personligen stalla upp bilen till 14-1500 varv för att vara säker på att den inte hostar till när man ger på, när det är dags så är det släpp broms och plattan i mattan wink
Det har för mig funkat KLART bättre än att stalla mot bromsen.

Och lycka till, det är kul att rejsa twisted

F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

#4 2007-07-06 13:30:01

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Om du kör med slicks av någon typ så notera lufttryck. För mycket ger spinn och för lite bromsar. Vad är lagom? Beror på temp i backen, hk, banan, chassie, färg på kalsongerna etc etc...

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#5 2007-07-06 15:58:49

Janne
V2:a
Från: Hägersten, tillbaka igen
Registrerad: 2003-02-01

Pianoman skrev:

Om du kör med slicks av någon typ så notera lufttryck. För mycket ger spinn och för lite bromsar. Vad är lagom? Beror på temp i backen, hk, banan, chassie, färg på kalsongerna etc etc...

Vad kör du med för färg på fillingarna? wink

F.d Camaro 72   12,75 sek/175 km/h = 402 m
                          8,11 sek/142 km/h = 201 m
Segrare i Den Stora Striden 2005 samt även 2006 och 2007 på w.o. big_smile big_smile big_smile

#6 2007-07-06 17:34:36

Nova67ss
Medlem
Från: Gbg
Registrerad: 2003-11-01

Flerfärgade med fart-rand hahahahaha

Anders Forsberg.
-67 Chevrolet chevy II Nova super sport hard top coupe.
-71 Pontiac LeMans sport

#7 2007-07-06 23:39:26

Tyson
IROC-ÅT
Webbsida

Nova67ss skrev:

Hahaha "Naturligtvis kommer jag INTE utnyttja dessa tips om jag kommer i ett race i mot någon som tipsar mig här " my ass" big_smile

Först vad ska du använda för däck??

Vanliga?
;D

Jag har ju nya Good Year F1:er på nu och kommer att prova med dom ,men det är nog lite hårda ,som BadCam70 oxå sa =dåligt fäste

Janne skrev:

Vad kör du med för färg på fillingarna? wink

Jag är ju hårdrockare = inga kalsonger alls wink

Nova67ss skrev:

Lycka till, hoppas trimdjävulen inte biter för hårt.. ;D

Jag tror det redan är för sent ,jag är redan biten big_smile smile

Tackar för tipsen ,ska ut och testa lite på rinkabyfältets flygraka  "ENSAM" redface

2 Camaro TPI-89

#8 2007-07-07 00:00:07

BadCam70
Medlem
Från: Uppsala
Registrerad: 2003-01-29

Med dina F1er neka burnout se gärna till att dom borstar bort så mycket vatten som möjligt innan du rullar genom boxen sedan snabb torrdragning(precis som Anders säger gäller alla icke slicks/dragradialer)för att få bort skit och så mycket vatten det går,sen ska du nog inte stalla mycket eller inget alls tänk på att TPI ger bra gasrespons och mycket vrid från låga varvtal,lägger du på stall som BM rekomenderar runt 1600-1800 varv nånting så kommer det bara gå upp i rök.

lycka till !

Senast redigerat av BadCam70 (2007-07-07 00:01:40)

mvh Mats
Min IrocZ89
CCS 434

#9 2007-07-07 00:05:11

Tyson
IROC-ÅT
Webbsida

Jo som sagt det är ju bra lågvarvsvrid i min kärra numera!! smile
MR T smile

2 Camaro TPI-89

#10 2007-07-07 14:08:49

irocdanne
Medlem
Från: Stockholm
Registrerad: 2003-02-19
Webbsida

testa alla olika sätt du kan komma på.. sen får du jämföra 60-fotarna och se vad som funkar bäst på din kärra.

starten kommer dom att gå igenom på plats vid förarmötet.
det är kortare mellan pre-stage och stage än man tror wink

lycka till.

Camaro Iroc-Z -87 383/th350. 9,20 238km 1,32 60fot. irocdanne.se
Camaro Z28 -70 350/M21.
El Camino 454SS -70 454/th400.   Camaro SS -12

#11 2007-07-08 21:21:53

Jonas.Ö
Medlem
Från: Luleå, numera Uppsala
Registrerad: 2003-06-11

Vilken turbin har du? Hur funkar den?

Z28 -95 Hooker SC LT, 4l60; Edge 9,5" K&N CAI
R I  P   IROC -88 350HSR, Th700; Edge 3000Stall, Edelbrock TES headers, Hooker SuperCompetition CatBack
13.08@165km/h

#12 2007-07-08 22:02:17

Tyson
IROC-ÅT
Webbsida

Jonas.Ö skrev:

Montrade denna http://store.summitracing.com/egnsearch … 36&y=6
Hur den funkar ,svårt för mig att avgöra hur mycket den har i betydelse eftersom jag bytte kam och annat jox samtidigt med converterbytet ,men jag är jäkligt nöjd med det stick jag fått i kombination med motor-uppgraderingen
Badcam70 hjälpte mig mycket i mitt val av prylar book
Men turbinen ska ju vara en viktig sak att uppgradera efter motor effekt om jag fattat rätt think
MVH MR T smile

2 Camaro TPI-89

#13 2007-07-08 22:10:53

Pianoman
Barpianist
Från: vettet
Registrerad: 2003-01-27

Den funkar utmärkt om du inte vill jaga fram det absolut sista. Bra kompromiss. Du behöver inte nödvändigtvis byta turbin om du trimmar. Det beror helt på motorns karaktär. Bygger du tex 383 med mycket vrid över hela registret är nog inte din turbin något större problem.

H.Larsson, -68 Camaro Gul (snabbaste Camaron i Mantorp *haha*)
Tack till:  Designchrome

#14 2007-07-09 00:20:57

Jonas.Ö
Medlem
Från: Luleå, numera Uppsala
Registrerad: 2003-06-11

Så den flash stallar ungefär 2400? Det är ju inte så där jätte mycket mer än orginal..

Tyson skrev:

Jonas.Ö skrev:

Hur den funkar ,svårt för mig att avgöra hur mycket den har i betydelse eftersom jag bytte kam och annat jox samtidigt med converterbytet ,men jag är jäkligt nöjd med det stick jag fått i kombination med motor-uppgraderingen
Men turbinen ska ju vara en viktig sak att uppgradera efter motor effekt om jag fattat rätt think
MVH MR T smile

Z28 -95 Hooker SC LT, 4l60; Edge 9,5" K&N CAI
R I  P   IROC -88 350HSR, Th700; Edge 3000Stall, Edelbrock TES headers, Hooker SuperCompetition CatBack
13.08@165km/h

#15 2007-07-09 15:38:03

Scania
Forumsponsor
Registrerad: 2003-01-26
Webbsida

Tyson skrev:

Jonas.Ö skrev:

MVH MR T smile

Hehe inte om man kör manuellåda.

1989 Corvette 6 vxl ZF-låda 3.33 Dana44 bakaxel NOS Lustgassystem

Every body now that Pontiac stands for    :     People On drugs Thinks It's An Chevy

#16 2007-07-09 18:45:58

BadCam70
Medlem
Registrerad: 2003-01-29

Till vilken turbin man byter avgörs av olika saker men en av dom större anledningarna att göra det är var någonstans kammen börjar jobba i Tysons fall så valdes det en kam som motsvarar i stort maxlyft på dom toppar han har osv,durationen på kammen ligger ett antal 100a varv över originalkammen så det valdes en turbin som motsvarar aviserat stall mot det kammens område arbetsmässigt möter för maximal effekt från stillastående acc det optimala är att försöka ligga så kammen börjar jobba ordentligt några hundra varv innan turbinen stallar men det stämmer inte alltid.
Hade Tyson kunnat åka med med en original turbin jajamensan inga problem men på 402m så hade han legat ½ sekunden efter vad han gör med den här turbinen skulle jag tippa på,med en 3000 turbin visst skulle det oxå funka men han kommer missa en stor del av TPIs arbetsområde bara träffa i grova drag halva vridmomentskurvan och hur skulle det se ut dålig körbarhet,mycket värme,skenande soppaförbrukning  och högst troligt en bättre 60fots tid men antagligen sämre sluttid och slutfart med tanke på hur motorn ser ut för tillfället.
Det är ingen som har sagt att Tyson måste byta turbin men efter som han var inne på den iden när motorn ändå var ur bilen och frågade vad som skulle passa hans kombo så föreslog jag ett lite högre stall som passar bra ihop med hans övriga komponenter.
Anledning att byta turbin för att man har högre effekt skulle i såna fall vara att en eftermarknadsturbin håller bättre den stora anledningen är för att anpassa rätt startvarv mot kammen/motorns arbetsområde vilket så klart hänger ihop med toppeffekt för att ligga rätt i vridmomentskurvan för att på så sätt nå lägsta möjliga 60fots tid,förutsatt att man har optimalt grepp vill säga vilket du antagligen inte kommer att ha Tyson och som Camaro70SS oxå påpekar så är det bästa att pröva dig fram på olika startvarv och sen se på 60fots tiden,på ett Blackrejs så brukar man kunna få en massa rejs så gå ut lugnt och höj sen varvtalet kontinuerligt för att se vad som blir bäst.

Edit: Nej det blir nog bättre sluttid på strip med en 3000 turbin  men i det stora hela inte värt avigsidorna,med tanke på att bilen inte är en renodlad dragrejsbil.
För och nackdelar med allt.....blev långt det här.

Lycka till.

Senast redigerat av BadCam70 (2007-07-09 21:50:07)

mvh Mats
Min IrocZ89
CCS 434

#17 2007-07-09 18:53:07

Wictor
Medlem
Från: Ovanåker
Registrerad: 2003-07-05
Webbsida

Det jag häpnas mest över att det där var bara 4 meningar!  thumbu

wink wink